A Facebook most már meg is mutatja, hogy követ nyomon bennünket

Nem árulunk el valószínűleg új információt azzal, hogy a nagy techóriások, mint a Google vagy éppen a Meta komoly energiákat fektetnek abba, hogy kövessék felhasználóik tevékenységét az interneten. Utóbbi vezető terméke, a Facebook specifikusan még arra is komoly energiát fordított, hogy akkor is figyelje felhasználóit, amikor azok nincsenek épp belépve a platformra. A cél az adatgyűjtés és végsősoron a bevételeik növelése.

A Facebook most már minden kattintást figyel – átlátható módon?

Friss információk szerint a közösségi óriás most egy új funkciót indított erre a tevékenységére, ráadásul ezt a nyomkövetést most teljesen átlátható módon teszi. A Link History (Linkelőzmény) néven futó funkció a Facebook appban található meg, mint egy engedélyezett lehetőség. Ha pedig nem tettünk ellene, akkor minden egyes linket dokumentál, amire a felhasználó az app használata közben kattint. Ahogy általában megszokhattuk, minden értünk van, a jobb felhasználói élmény érdekében zajlik a dokumentációs folyamat.

Alapvetően nem kötelező használni és elfogadni a funkciót, de alapból bekapcsolt állapotban van és nem is könnyen lehet megtalálni, hogy hol kell kikapcsolni. És a legtöbb felhasználó nem fog ezzel szórakozni, efelől ne legyen kétségünk. Ahhoz, hogy kikapcsolják a Link History-t az alkalmazásban, a felhasználóknak először is tudniuk kell a létezéséről, majd a megfelelő beállításhoz kell navigálniuk, hogy “lemondjanak” a lehetőségről.

A Facebook lépését értelemszerűen komoly támadások érik, főleg az adatvédelmi aggályok miatt. Felmerül a kérdés, hogy a mainstream sajtó miért mindig a Facebookot támadja ekkora lendülettel az ilyen problémák miatt. Ha megnézzük az Apple és a Google kevesebb ilyen támadásnak van kitéve a sajtó részéről. Ez valószínűleg a még mindig legbefolyásosabb közösségi oldalnak szól, amelynek hatása a legtöbb ország esetén megkérdőjelezhetetlen. Mindenesetre a Meta részéről sok észrevétel nem hangzott el, a Link History bejelentésében csak a jól megszokott szövegrész szerepelt. Eszerint a linkek nyomon követésével a még személyreszabottabb reklámokat akarja elhozni nekünk a Meta.