A brit kormány visszatáncolna a belső égésű autók betiltása kapcsán

Az Egyesült Királyság miniszterelnöke elhalasztaná a 2030-ra tervezett elektromos autó ígéreteket. Egyes iparági szereplők “zavarosnak” nevezték az intézkedést, ami a fogyasztókat is elbizonytalaníthatja.

A brit miniszterelnök várhatóan pénteken jelenti be több olyan politikának az elhalasztását, amelyek szerinte közvetlen költséget rónak a fogyasztókra. Köztük a gázkazánok tervezett fokozatos kivezetését és a magánbérlakások energiahatékonysági célkitűzéseinek bevezetését.

A zöld politikák várható lazítása döbbenetet okozott. A Tory párton belül, a Munkáspárt vezető személyiségeiben, a környezetvédelmi csoportokban és az autógyártókban is nagy megdöbbenést váltott ki, hogy elhalasztanák az intézkedést.

Az autóipari szereplők nem örülnek a bejelentésnek

Az autóipar vezetői „hihetetlenül zavarosnak” és „rendkívüli visszalépésnekítélték Rishi Sunak tervét. A terv szerint a kormány visszalép a zéró-kibocsátású politikától és elhalasztja az új benzin- és dízelüzemű járművek értékesítésére vonatkozó tilalmat.

A Ford UK elnöke szerint ha Nagy-Britannia lazítana azon, hogy 2030-tól betiltja az új benzin- és dízelüzemű személygépkocsik és kisteherautók értékesítését, az aláásná azokat a lépéseket, amelyeket az amerikai autógyártók a szabályokra való felkészülés érdekében tettek.

Vállalkozásunknak három dologra van szüksége az Egyesült Királyság kormányától: ambícióra, elkötelezettségre és következetességre… A 2030-ig tartó időszak enyhítése mindhármat aláásná” – mondta Lisa Brankin, a Ford UK elnöke.

Ian Plummer, az AutoTrader online járműpiac kereskedelmi igazgatója „rendkívül visszalépésnek” minősítette a tilalom 2035-ig történő, ötéves késleltetését.

A kereskedelmi igazgató azzal vádolta a miniszterelnököt, hogy a „könnyű megoldást választotta és a szavazatokra figyel”. Ehelyett az adórendszer változtatásával segíthetné a fogyasztókat, hogy megfizethetőbben vásárolhassanak elektromos autót.

Mike Hawes, a Society of Motor Manufacturers and Traders vezérigazgatója szerint „aggodalomra ad okot„, hogy az új belső égésű motorral hajtott járművek értékesítésének betiltását elhalasztották.

Hawes hozzátette: „A kormány támogatta az iparágat a Tata somerseti akkumulátor gyárában és a BMW Cowley gyárába történő beruházásokat is, így megkérdőjelezzük, hogy mi a stratégia, mert a közúti közlekedés mobilitását a fosszilis üzemanyagokról a fenntartható közlekedés irányába kell elmozdítanunk. Nem igazán tudjuk, hogy most mi fog történni.”

A szabályozások nem csak a briteknél okoz problémát, hanem Európában is. Míg az Egyesült Királyságban a gyártók felkészültek 2030-ra, addig az EU a belső égésű autók vásárlásának tilalmát 2035-re tűzte ki.

Az EU-s célt több iparági szereplő, köztük a Renault vezérigazgatója is bírálta. Luca De Meo szerint, a szabályozók nem vették megfelelően figyelembe a technológiai fejlődést. Úgy véli, hogy emiatt legalább 2040-ig el kellene halasztani a belső égésű autók értékesítésének tilalmát.

A Renault feje attól tart, hogy az EU leküzdhetetlen nehézségekkel néz hamarosan szemben, ha nem változtat az elképzelésén.

A brit kormány egyelőre kiáll a döntés mellett

A belügyminiszter, Suella Braverman bírálta a korábbi kormányok által kitűzött „teljesen irreális és büntető jellegű” zöld célokat. Emellett hangsúlyozta, hogy az Egyesült Királyságnak „érett és pragmatikus módon” kell csökkentenie a kibocsátásokat.

A jelenlegi kormányzat szerint “szigorú” 2030-as célokat még Boris Johnson jelentette be, három évvel ezelőtt.

Bár Sunak többször kijelentette, hogy elkötelezett a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése mellett, az új Északi-tengeri olaj- és gázipari engedélyek kiadása és a zöld politika visszafogására tett lépések megkérdőjelezik a valódi elkötelezettséget.

A kormány egyik szóvivője azt mondta: „A kormány továbbra is teljes mértékben elkötelezett a zéró-kibocsátással kapcsolatos kötelezettségvállalásai mellett és az Egyesült Királyság gyorsabban csökkentette a kibocsátást, mint bármely más G7-ország. Megközelítésünk mindig pragmatikus lesz és biztosítani fogja, hogy a költségeket ne hárítsuk át a keményen dolgozó családokra.”

Az intézkedés a fogyasztókat is megzavarhatja

A kvóták részeként az autógyártóknak egyre több elektromos autót kell eladniuk. 2030-ra az autóipar által értékesített autók 80%-a várhatóan akkumulátoros jármű lesz Nagy-Britanniában. Habár az elmúlt években folyamatosan nőttek az elektromos autó eladások, lehetséges, hogy az intézkedés bevezetése lassítani fogja a trendet.

Mike Hawes ezzel kapcsolatban a következőket nyilatkozta: „Próbáljuk megérteni, hogy mi fog történni az ilyen jellegű nyilatkozat és az említett politika irányelv után. Valamint megérteni az üzenetet, amelyet ezekkel az intézkedésekkel a fogyasztóknak küld, ami hihetetlenül zavaró lehet.

Ez a fordulat hatalmas fejfájást okoz majd a gyártóknak, akik egyértelműségért és következetességért kiáltanak. Ez aligha fogja ösztönözni az elektromos autót még nem vásárlók nagy többségét, hogy átálljanak” – mondta Ian Plummer.

Luke Murphy, az IPPR igazgatóhelyettese szerint a lépés „Rosszat tenne a fogyasztóknak, akiknek előnyös lenne a nettó nullára való gyorsabb átállás. Ezek az új javaslatok mindannyiunkat még inkább függővé tennének az illékony, drága, importált fosszilis tüzelőanyagoktól„.

A zéró kibocsátás törekvést „a 21. század gazdasági lehetőségének” nevezte, hozzátéve, hogy a befektetőknek „stabilitásra és biztonságra” van szükségük.