A Black Mirror epizódjává változtatja a való világot az Apple Vision Pro

Az Apple tavaly júniusban a szokásos éves WWDC eseményén bemutatta Vision Pro névre keresztelt VR szemüvegét, vagy „térbeli számítógépét”, ahogy az Apple nevezi. A Vision Pro elsősorban az AR-re (kiterjesztett valóságra) összpontosít, de egy tárcsával át lehet váltani az AR és a teljes VR (virtuális valóság) között. A bemutatót követően ismert influenszerek a való világban próbálták ki a készüléket. A szokatlan tesztelés során a headset használata jó néhány disztópikus jelenetet generált. Íme, néhány példa.

Isaac Mosna és Patrick Tomasso YouTuberek egy étteremben vacsoráztak. Alaposan felhívták magukra a figyelmet, mivel mindketten a 3.499 dolláros szemüveget viselték.

Dante, az ismert X-felhasználó egy önvezető Teslában viselte a fejhallgatót (vezetés közben), és addig kopogtatta a levegőt, míg végül a visszapillantó tükörben meg nem jelent egy villogó rendőrautó. Mondanunk sem kell – Dante nem volt túl boldog a fejlemények miatt.

Egy férfi a metrón, munkába menet viselte a Vision Pro-t. Az ott lévők számára úgy tűnt, mintha a semmibe gesztikulálna.

Casey Neistat bizonytalan léptekkel ment fel egy lépcsőn, miközben a headsetet viselve válaszolt az üzeneteire.

Victor Abarca YouTuber olyan vacsorapartit tartott, ahol minden vendég a szemüveget viselte.

Az egyik klipben azt láthatjuk, hogy Alex Finn (X-felhasználó) a nappalijában ül, hét virtuális képernyővel körülvéve, amelyek sportot és közösségi médiát mutatnak, mielőtt egy szendvicsért nyúlna. Ennél is zavarba ejtőbb másik klipje, ahol TikTok-videókat mutató monitorok veszik őt körül.

Az ilyen jellegű posztok és videók mögött álló alkotók pozitívan értékelik a Vision Pro-t. Neistat pl. a következőképpen vélekedik róla: „ez a legnagyszerűbb technológia, amit valaha használtam”. A külső megfigyelők azonban a „Black Mirror” filmsorozathoz hasonlítják a kis videókban látottakat. Ők attól tartanak, hogy ez a technológia olyan jövőt eredményezhet, ahol az emberek folyamatosan videóképeket néznek, nem pedig a valós világot.

Még Tomasso, a YouTuber is, aki azzal lett ismert, hogy a headsetet viselve evett, így vélekedett a videójában, amit „az Apple Vision Pro szomorú valóságának” nevezett: „van valami bizarr, valami furcsa abban, hogy ez a technológiai puffer van köztem és közted”.

A jó hír az, hogy nagyon kicsi az esélye annak, hogy ez a sci-fi filmbe illő disztópikus jövő a közeljövőben tényleg valóra váljon. A Vision Pro-val összefüggő virális tartalmak valójában hivatásos posztolók által készített, szándékosan szokatlan és provokatív tartalmak. Ezekkel csak annyi célja volt a készítőknek, hogy hassanak az emberekre, és reakciót váltsanak ki.

A reakciók pedig eddig erősen emlékeztetnek a Google Glass egy évtizeddel ezelőtti rideg fogadtatására, amikor az okosszemüveget nyilvánosan viselő embereket nárcisztikus „üveglyukaknak” bélyegezték. Az Apple Vision Pro egy nyilvánvalóan nagyon lenyűgöző mérnöki alkotás, amely azonban még mindig nehézkes, masszívan antiszociális, és egyben az opportunista tolvajok célpontja.

De a borsos árcéduláról még nem beszéltünk. Az Apple vegyes valóságot használó headsetje 3499 dollárba kerül. További 199 dollárba kerül az opcionális akkumulátorcsomag, amely lehetővé teszi, hogy a szemüveget úgy viselje a tulajdonosa, hogy azt a készülékhez kelljen kötni.

A közeljövőben valószínűleg csökkenni fog A Vision Pro úgynevezett „térbeli számítástechnikai” élményének belépési költsége, akár az Apple, akár a versenytársak (például a Meta) révén, és idővel javulhat a formafaktor is. De amíg mindezt nem lehet egy olyan diszkrét eszközbe csomagolni, mint egy hagyományos szemüveg, addig nem valószínű, hogy a Black Mirror világa belátható időn belül túlterjed majd az emberek nappaliján.