A lefoglalt orosz jachtok csak a pénzt viszik, mégsem működik a szankció?
Az Oroszország elleni szankciók nem igazán hatékonyak. Az Alfa Nero nevű 120 millió dolláros szuperjacht az antiguai Falmouth kikötőjében ragadt, a legénység pedig unalmában nem tett mást, mint egész nap Call of Duty-t játszott. Most 2 millió dollárnyi elmaradt bért követel.
A Bloomberg szerint az „unatkozó legénységnek” nincs semmi dolga, mivel „már nem jönnek utasok” a hosszú jacht fedélzetére.
A végtelen medencével és helikopterleszállóval felszerelt jachtot a jelentés szerint a megmaradt legénység vette birtokba:
„A kapitány egy vendégszobában alszik, de egyébként a legénység többnyire a fedélzet alatt marad, így az öt másik luxuskabin, a spa, az edzőterem, a lift és minden más a fedélzeten nagyrészt kihasználatlanul marad”.
A jacht 2022 márciusa óta nem mozdult, amikor az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok szankciókkal sújtotta tulajdonosát, Andrej Gurjev műtrágyamilliárdost. Gurjev ügyvédje tagadja, hogy a jacht az övé, és a jachtot a közelmúltig heti 1 millió dollárért lehetett bérelni.
A jelentés szerint nehéz megállapítani, hogy ki a jacht valódi tulajdonosa, mivel a tulajdonjogot számos szervezeten keresztül rejtik el. A hajó most már hivatalosan Antiguához tartozik, antiguai zászlóval és 2 biztonsági őrrel a fedélzetén.
A legénység most a fizetési hátralékát követeli, amely havi 112 000 dollárra rúg. A személyzet 44 főről mindössze 6 főre csökkent. 25 munkavállaló pedig perel, hogy megpróbálja visszaszerezni a több mint 2 millió dollárnyi elmaradt bérét.
A jachtnak folyamatos gázolajellátásra is szüksége van. Tom Paterson, az Antigua Yacht Club kikötőmestere úgy nyilatkozott: „Az Alfa Nero ajtaját sem lehet kinyitni gázolaj nélkül. Ezek a hajók a vízre bocsátásuk napjától a haláluk napjáig fosszilis üzemanyagokat égetnek”.
Antigua eközben elmondta, hogy több mint 20 ajánlatot kapott a hajóra, és arra kérik az amerikai hatóságokat, hogy oldják már fel a szankciókat, hogy eladhassák a hajót, mert jelenleg csak pénzbe van.
A Bloomberg megjegyzi, hogy „több mint két tucat, mintegy 4 milliárd dollár értékű hajót foglaltak le a világ kikötőiben”, ezek fenntartása azonban iszonyú sokba kerül azoknak az országoknak, amelyeknek a kikötőiben ragadtak.