Miért vásárolnak az emberek kriptovalutákat?
A Blockchain Research Lab 2022. decembere és 2023. januárja között elvégzett egy felmérést, amelyben 427 válasz érkezett azzal kapcsolatban, hogy a megkérdezettek miért vásároltak kriptovalutákat.
Amellett, hogy az egyértelmű, hogy pénzügyi okok miatt vásárolnak kriptovalutákat, 10-ből legalább 6 ember a kriptókat a hasznossága, a technológia és a status quót is lebontó értéke miatt vásárol kriptót.
A felmérés azt is megmutatta, hogy összességében az emberek általában némileg más okokból vásárolnak kriptókat, mint NFT-ket, még akkor is, ha 4-ből 3 kriptotulajdonosnak van NFT-je. A kriptovaluta tulajdonosok számára a hosszú távú nyereség a kriptovásárlás legfontosabb oka, míg ugyanez az csoport az NFT-k vásárlásánál az NFT-k hasznosságát tartja a legfontosabb oknak.
#1 Hosszú távú nyereség
A befektetési szándék lett a legfőbb ok, amiért az emberek kriptovalutákat vásárolnak. A kriptovásárlók 84,8%-a, vagyis nagy többsége a hosszú távú nyereséget valamilyen mértékben fontosnak tartja. A kriptovaluták a Bitcoin létrehozásával egyfajta alternatív befektetési formaként jelentek meg, és a kriptotulajdonosok mintegy 93,9%-a használja úgy mint egy befektetési termék.
#2 Egyéb pénzügyi nyereségek
Az emberek azért is vásárolnak kriptovalutákat, hogy a befektetésen vagy kereskedésen kívül más módon is pénzt keressenek vele. A kriptovásárlók 80,3%-a számára fontosnak tartotta az egyéb pénzügyi előnyökből való részesülést, ők valószínűleg a staking, a hozamvadászat, a kölcsönzés, a tanulj és keress programok és egyéb lehetőségek után kutatnak.
#3 Megtakarítás
A kriptovásárlók számára a harmadik legfontosabb ok a megtakarítás volt. A megkérdezettek 78,9%-a mondta, hogy részben megtakarításként vásárolt kriptót, többek között az infláció elleni védekezés vagy a tőkéjük megőrzése érdekében.
#4 A kriptovaluták rendeltetésszerű használata
A kriptovaluták által kínált hasznosság volt a negyedik legfontosabb ok, szorosan a megtakarítások után. Négyből legalább három vásárló azt mondta, hogy mérlegeli, hogyan lehet felhasználni a kriptókat egyéb módon (77,1%), legyen szó fizetésekről, irányításról, adattárolási hozzáférésről stb.
Ez hasonló volt ahhoz, amiért az emberek NFT-ket vásárolnak. Az NFT-tulajdonosok 77,6%-a tartotta fontosnak az NFT-k hasznosságát. Azonban az NFT-k hasznossága a vásárlás legfőbb okaként jelent meg.
Ennek ellenére a hasznosság jelentősége előbb-utóbb megelőzheti a pénzügyi okokat, ahogy új kriptovaluta felhasználati esetek jönnek létre és terjednek el.
#5 és #6 Lelkesedés a kriptovaluták üzleti vagy technológiai irányultsága iránt
Mint kiderült, vannak olyan kriptovásárlók, akik különböző mértékben tartják fontosnak, hogy figyelembe vegyék a projekt üzleti modellje vagy ötlete iránti személyes lelkesedésüket (76,4%), vagy a projekt technológiája iránti lelkesedésüket (75,9%).
Ezt a két okot egyformán értékelték a válaszadók. Ez arra utal, hogy a vevők egyformán fontosnak tartják egy kriptoprojekt üzleti és technológiai szempontjait. Más szóval, a kriptoprojektek fejlesztőinek érdemes lehet holisztikusan megközelíteniük a projektjeiket, mivel ez valószínűleg befolyásolja a tulajdonosok kriptók iránti támogatását.
#7 Profitszerzés rövid távon
A kriptovásárlók számára a rövid távú profitszerzés volt a legkevésbé fontos pénzügyi ok, még akkor is, ha 74,7%-uk nagyra értékelte a kriptovalutákkal kapcsolatos spekuláció lehetőséget. A spekuláció 10,1 százalékponttal maradt el a befektetés mögött a fontosság tekintetében, ami összhangban van a kriptotulajdonosok körében viszonylag alacsonyabb használati arányával.
Ehhez képest az NFT-tulajdonosoknak csak 66,8%-a vásárol NFT-ket a rövid távú nyereség lehetősége miatt. Ennek oka az lehet, hogy az NFT-ket általában gyűjtők vásárolják, és inkább a mainstream demográfiai réteget vonzzák.
#8 A rendszerszintű struktúrákat vagy iparágakat felforgató eszköz
A pénzügyi vagy technológiai okok mellett a kriptókat vásárló emberek értékelik azt a képességét is, hogy a kriptovaluták képesek lebontani a bevett struktúrákat vagy iparágakat. Tíz kriptovásárlóból több mint hatan gondolják úgy, hogy a status quó lebontása valamilyen mértékben fontos (68,6%). Ez azt jelzi, hogy ideológiai szempontból az emberek részben azért szállnak be a kriptókba, mert elégedetlenek a status quóval.
Ehhez képest az NFT-tulajdonosok mindössze 59,5%-a vásárol NFT-t, hogy megzavarja a fennálló rendszert, ami 9,1 százalékponttal alacsonyabb, mint a kriptók esetében. Más szóval, a kriptoközösség körében valószínűleg nagyobb az igény a bomlasztásra, mint az NFT közösség körében.
#9 Részesedésszerzés a projektekben vagy a DAO-ban
A kriptovásárlók 65,6%-át az motiválta, hogy részesedést szerezzenek egy kriptoprojektben vagy a decentralizált autonóm szervezetben (DAO).
Ez 7,3 százalékponttal kevesebb, mint az NFT-tulajdonosok esetében. Náluk 72,9%-ot ugyanez az ok vonzott. Valójában a kriptoprojektekben vagy DAO-ban való részesedésszerzés volt a 3. legfontosabb ok az NFT-k vásárlásánál, míg a kriptók esetében ez a 9. helyen állt.
A különbség arra utal, hogy a kriptovásárlókat kevésbé hajtja az aktív részvétel vagy hozzájárulás, ami összhangban van azzal, hogy a kormányzás és az irányítás az egyik legkevésbé népszerű módja annak, amiért az emberek kriptókat használnak.
#10 A közösség részévé válás
Úgy tűnik, hogy a projekt közösségéhez való csatlakozás szintén kevésbé fontos tényező a kriptovásárlók számára. Mindössze 59,7%-uk veszi figyelembe ezt, amikor arról dönt, hogy vásárol-e vagy sem.
Az NFT-k ezzel ellentétben a márkaépítésen alapuló értéket teremtenek és a közösség támogatásától függenek. A kriptoprojektek a technológián alapulnak és attól függenek, hogy képesek-e valódi felhasználókat vonzani. Így a kriptoprojektek vásárlói számára a közösséghez való tartozás kevésbé fontos, mint az NFT-k vásárlók számára.
#11 Társadalmi hatás
A pozitív társadalmi hatás a legkevésbé fontos ok, amiért az emberek kriptovalutákat vásárolnak. Még így is a kriptovásárlók legalább fele, azaz 56,2%-a azt mondta, hogy valamilyen mértékben figyelembe veszi a társadalmi jót, legyen szó akár jótékonykodásról, fenntarthatóságról vagy más társadalmi ügyekről.
Hasonlóképpen, az NFT-tulajdonosok mindössze 60,2%-a tartotta valamilyen mértékben fontosnak a társadalmi hatást.
Összességében ezek a válaszok azt mutatják, hogy a közérdek valószínűleg nem prioritás a kriptoipar számára ebben a mostani szakaszban.