Felkötheti a gatyáját az, aki elektromos autót vesz

A biztosítótársaságok megbélyegezhetik azt, aki elektromos autóval szenvedett balesetet. 

A Reuters egy érdekes cikket közölt, amelyből kiderül, hogy az elektromos járművek forradalma talán nem is olyan környezetbarát, mint ahogyan azt sokan állítják. Ráadásul egy megkarcolt vagy enyhén sérült akkumulátorpakk miatt a biztosítótársaságok az egész autót leselejtezhetik.

Matthew Avery, a Thatcham Research autóipari kockázatelemző cég kutatási igazgatója rámutatott: „az elektromos autó nem igazán fenntartható, ha egy kisebb ütközés után ki kell dobni az akkumulátort”.

Egy Tesla akkumulátorcsomag több millió forintba kerül, és a jármű árának nagy százalékát teszi ki. A biztosítótársaságok ezért úgy találták, hogy az akkumulátorok cseréje nem gazdaságos, ha megsérülnek. Számos autógyártó, köztük a Tesla is, a költségcsökkentő termékek érdekében az akkumulátorcsomagokat az autó szerkezetének részévé tette, de a költségeket a fogyasztókra és a biztosítókra hárítja, ha az akkumulátorokat ki kell cserélni.

Ha az autógyártók nem gyártanak könnyebben javítható akkumulátorcsomagokat, akkor egyre több alacsony futásteljesítményű elektromos járművet fognak leselejtezni már egy kisebb koccanás után is.

„Az esetek száma növekedni fog, ezért az akkumulátorok kezelése kulcsfontosságú pont” – mondta Christoph Lauterwasser, az Allianz tulajdonában lévő Allianz Center for Technology kutatóintézet ügyvezető igazgatója.

Lauterwasser szerint az elektromos autó akkumulátorok gyártása a hagyományos üzemanyaggal működő modellekhez képest jelentősen magasabb CO2-kibocsátással jár. Ezért ha ezeket az akkumulátorokat alacsony futásteljesítmény mellett még le is selejtezik, az aláássa a környezetbarát gyakorlatok előmozdítását.

„Ha a járművet már a korai szakaszban kidobjuk, akkor a CO2-kibocsátás tekintetében nagyjából minden előnyünket elvesztettük” – mondta.

Sandy Munro, a michigani székhelyű Munro & Associates vezetője, aki járműveket elemez, és tanácsokat ad az autógyártóknak azok fejlesztésével kapcsolatban, azt mondta, hogy a Model Y akkumulátorcsomag „nulla javíthatósággal rendelkezik”.

„Egy Tesla strukturális akkumulátorcsomag egyenesen a darálóba kerül” – jelentette ki Munro.

További érdekes cikkeink: