A Crypto.com nagy bajban van? Sokasodnak a jelek

A Crypto.com mindent megtett, hogy a kriptoipar csúcsára jusson, de lehet, hogy túlterjeszkedett, túlvállalta magát? Egy portál öt aggasztó jelet is talált, és azt jósolja, hogy a cégnek nemsokára elfogyhat a pénze.

A Crypto.com mindent megtett, hogy bevásárolja magát a kriptoipar csúcsára. Hatalmas marketingköltéseivel, beleértve egy rafinált Super Bowl-reklámot is, sikerült 50 millió regisztrált felhasználót gyűjtenie a csúcsig, és 2022 februárjára bebetonozta pozícióját a top 10 kriptotőzsde mezőnyében – írja a Protos.com.

Sajnos túlvállalta magát.

A cikk ötféle intő jelet, az angolban “vörös zászlót” (red flag) talált, amelyek a cég problémáira utalnak. Amelyek szerint “a dolgok nincsenek teljesen rendben” a Crypto.com-nál.

1. Dráma és irónia a Super Bowl-on

A Crypto.com egyike lett azon kevés kriptovaluta-vállalatnak, amelyek a Super Bowl (az amerikaifoci-szuperkupa) alatt reklámfilmet sugároztak. A híres Fortune Favors the Brave (A szerencse a bátraknak kedvez) reklámban az Oscar-díjas világsztár, Matt Damon szerepelt.

A cikk a reklámot szerencsétlennek, ironikusnak tartja. A lényege az volt, hogy a kriptoeszközök, például a Crypto.com tokenjének megvásárlását merész, nagy sikerrel járó vállalkozásokhoz hasonlította. Mint a korai űrutazások, a századokkal korábbi nyílt tengeri expedíciók vagy a Wright fivérek első repülése.

Csakhogy a mondás az ókori Rómából, az idősebb Plinius nevéhez fűződik, aki a Vezúv felé hajózva mondta ezt.

Ahol azonban gyorsan meghalt a vulkáni törmelék és a kénes füstgázok miatt.

A South Park sorozat is egy teljes tévéepizód erejéig gúnyolta a reklámot.

2. A Crypto.com létszámleépítése

Az elbocsátások a vállalati bajok nyilvánvaló jelei. Az Ad Age szerint a Crypto.com a 2021-es csúcshoz képest 2022 júniusáig 2000 alkalmazottat bocsátott el. A vállalat a maga részéről ezt cáfolta, azt állította, hogy csak néhány száz dolgozót.

A Crypto.com CRO tokenje és az Ether (ETH), csak erre az évre. (Tradingview.com)

A Crypto.com CRO tokenje és az Ether (ETH), csak erre az évre. (Tradingview.com)

3. A Crypto.com megvágja a marketingkiadásokat

A Crypto.com rengeteg pénzt költött marketingre a millós Super Bowl-reklám mellett is. A Los Angeles Lakers stadionjának névhasználati joga állítólag 700 millió dollárba kerül húsz év alatt. Ez az üzlet vegyes reakciókat váltott ki a kosárlabda-rajongókból. A vállalat emellett visszalépett az ugyanebben a városban működő Angel FC labdarúgócsapattal kötött szponzori szerződéstől. A Twitch-en futó e-sport közvetítésekre szánt szponzori kiadásokat is csökkentette.

A vállalat a brit reklámfelügyelet által illegálisnak ítélt, meggondolatlan reklámokat is vissza kellett fogja.

4. A CRO-rendszer összeomlása

A Crypto.com mögött álló csapat 2017-ben egy hagyományos ICO-n keresztül mintegy 26 millió dollár értékben bocsátott ki a CRO elődjének számító MCO tokenekből. Az MCO-t a 2020-as márkaváltás során CRO-ra (Cronosra) cserélték. Az ezt követő években a vállalat és különböző vezetői, partnerei további sok millió dollár értékű CRO-t adtak el.

A Crypto.com CRO tokenje és az Ether (ETH), egy évre. (Tradingview.com)

A Crypto.com CRO tokenje és az Ether (ETH), egy évre. (Tradingview.com)

A cikk a Crypto.com CRO-ja és a Celsius CEL-je között is számos hasonlóságot talált.

  • Mindkét token a kibocsátó szervezet által kezelt számlákat finanszírozta, extra tőkével támogatva az üzemeltetőket.
  • Ebből pénzbeli ösztönzőket fizettek az új felhasználók vonzására.
  • Mindkettő cég nagyban növelte a tokent lekötő ügyfelek hozamát.
  • Hűség- és használati bónuszokat is kínáltak, beleértve a különböző szolgáltatásokra vonatkozó kedvezményeket.

Itt érdemes hozzátenni, hogy a különböző kriptotőzsdék saját tőzsdetokenjeik értékének növelésére, a felhasználási területek bővítésére egymáshoz nagyon hasonló recepteket használnak. Erről egy körképet is készítettünk nemrég:

Tőzsdetokenek tündöklése – a szerencse a bátraknak kedvez?

Kiugróan magas volt a cashback

Betéti kártyákat is kínáltak, CRO-ban fizetendő, többszintű cashback-rendszerrel. A nagyobb befektetők elképesztő, nyolc százalékos cashback-et (pénzvisszatérítést) is kaphattak a vásárlások után. Ami legalább négyszerese volt a nem kriptokártya-kibocsátók elit kártyái átlagos cashback-jének – írják.

Kapcsolódó cikkünk: Ezért jó a kriptokártya – én fizetek a használatáért, vagy a kereskedők?

Amikor azonban a Crypto.com nem tudta fenntartani az új felhasználók belépésének ütemét, fokozatosan csökkentette a cashback-et. A befektetők, akik hosszú időn keresztül lekötötték a CRO-t, akár 12 százalékos hozamot (APY) is elérhettek ezzel.

Az olvasók emlékezhetnek arra, hogy a Celsius Network korábban hasonló APY-t kínált a stablecoin betétekre, CEL tokenben, A CEL mostanra szinte értéktelenné vált így a Protos.com.

Amikor 2022 májusában a Crypto.com csökkentette a hozamokat, a CRO ára egy hónapon belül megfeleződött. (Mint sok más tokené is abban az időben – a szerk.)

Nemrég jött aztán a nagy bejelentés, hogy 2022. december 19-től kezdődően a Midnight Blue, Ruby Steel, Royal Indigo és Jade Green Crypto.com Visa kártyatulajdonosok számára külföldi tranzakciós díjakat vezet be a cég minden nem euróban vagy fontban történő vásárlásra és ATM pénzfelvételre.

Kapcsolódó cikk: A Crypto.com csökkenti a jutalmakat, a közösség felháborodott

5. A Crypto.com gyanús kapcsolatai

A Crypto.com annak idején a Wirecardot választotta kártyakibocsátónak. A Wirecard 2020 júniusában jelentett csődöt, a modern német történelem egyik legnagyobb csalásának tartják. A Wirecard vezérigazgatója elismerte, hogy a cég mérlege több mint kétmilliárd dolláros tévedést tartalmazott.

A Crypto.com vezérigazgatója, Kris Marszalek megígérte, hogy kártalanítja a bankkártya-felhasználókat, akik a Wirecard fizetésképtelensége miatt pénzt veszítettek. A Crypto.com bocsánatot is kért.

Végül olyan pletykák terjedtek el, hogy a Wirecard és a Crypto.com egy-egy vezetője ugyanazt a Marsalek vezetéknevet viseli. Jan Marsalek a Wirecard operatív igazgatója volt, Kris Marszalek (az ő nevében azonban egy plusz z van) pedig a Crypto.com vezérigazgatója. Kris Marszalek múltja azonban furcsa, többek között egy ausztrál tőzsdén jegyzett vállalat, az Ensogo és annak leányvállalata, a BeeCrazy teljes összeomlásával is összefüggésbe hozták.

Akkor most közel a vég?

A Crypto.com CRO tokenje 2021. november 24. óta 88 százalékkal zuhant. Az elbocsátások folytatódnak, és a cashback ajánlatok mérséklődnek. A Crypto.com hamarosan kifogyhat a pénzből, ami ahhoz kéne, hogy megvásárolja a drága hirdetéseket, amelyek szükségesek a felhasználók figyelmének eltereléséhez a saját “vörös zászlóiról”.

Összességében teljesen bizonytalan, hogy a Crypto.com képes lesz-e visszaszerezni pozícióját a vezető kriptotőzsdék között foglalják össze.

Mindennek némileg ellent mond, hogy a Crypto.com nemrég bejelentette azt is, 150 millió dolláros beruházással Párizsban európai regionális központot épít ki.

Mi van a Coinbase-nél?

Lehet, hogy a Coinbase-nél sincs minden a legnagyobb rendben? Brian Armstrong vezérigazgató eladta a Coinbase-ben lévő összes részvényének mintegy kettő százalékát. Mivel 39 millió részvényt birtokol, ez nagyjából 50 millió dollár értékű. A hivatalos indoklás szerint új tudományos kutatócégeket akar létrehozni és finanszírozni (amiből már van is neki egy pár).

Ám a tőzsdei befektetők nem szokták pozitív jelként értékelni, ha a menedzsment elad. A Coinbase Global részvénye egyébként egy év alatt 77 százalékkal esett a Nasdaq technológiai tőzsdén.

Kapcsolódó cikkeink:

A Crypto.com és a Coinbase is zöld utat kapott Olaszországban

A Crypto.com mégsem fogja szponzorálni a Bajnokok Ligáját

Tőzsdetokenek tündöklése – a szerencse a bátraknak kedvez?

A Crypto.com és a véletlenül kiutalt 10,5 millió dollár története folytatódik

Címlapkép forrása: Austin Distel, Unsplash