A világ legnagyobb repülőgépéről hiperszonikus járművet készülnek indítani

A Stratolaunch-ot, a világ legnagyobb repülőgépét járó hajtóművekkel és a legújabb Talon-A prototípussal kapták lencsevégre Mojavénál.

A TheAviationist csapata október 13-án, csütörtökön kapott fülest a Mojave légi és űrkikötőnél várakozó Stratolaunch-ról. Másnap többen is beszámoltak arról, hogy beindították a duplatörzsű gép mind a hat hajtóművét.

Stratolaunch legnagyobb repülőgép Talon-A

Egy, a Stratolaunch projekthez közel álló forrás szerint a repülőgépet egy közelgő tesztrepülésre készítik fel, amely a hírek szerint egy pilóta nélküli Talon-A hiperszonikus prototípus leválasztási tesztjét is magában foglalja. A beszámolók szerint a gép két-három héten belül készen állhat a repülésre.

A Stratolaunch Mojavénál való feltűnése miatt az interneten az a hír kezdett terjedni, hogy a repülőgép titokban a közelgő, Edwards légibázison tartott bemutatóra készül fel, ugyanakkor erről a légi bemutató szervezői hivatalosan nem tettek említést. Arra a kérdésre válaszolva, hogy a repülőgép megjelenik-e az Edwards légitámaszponton, a Stratolaunch Systems-hez közel álló informátor elmondta:

„Nem tudunk ott lenni. Nincs meg a megfelelő repülési engedélyünk a bemutatóhoz.”

A kereskedelmi űrutazásban is fontos szerepe lehet a Stratolaunch-nak

A gép közelgő, két-három hét múlva esedékes repülése során a TheAviationist információi szerint azt fogják tesztelni, hogy az újrafelhasználható Talon-A pilóta nélküli kísérleti repülőgép rendben le tud-e válni a Stratolaunchról. Az informátor elmondta:

„A prototípus pontosan reprezentálja a Talon-1 súlyát, súlypontját és aerodinamikai tulajdonságait. Még egy folyadékot pumpáló rendszerrel is rendelkezik, hogy szimulálja az üzemanyag áramlását.”

Stratolaunch legnagyobb repülőgép Talon-A

A mostani tesztrepülés lesz a Stratolaunch nyolcadik repülése. A hatalmas, duplatörzsű repülőgép szárnyfesztávolsága 117 méter, a hat darab, Pratt & Whitney típusú sugárhajtóművét pedig Boeing 747-es gépektől kapta. A futóműve szintén 747-esektől származik, a törzse viszont teljes egészében fejlett kompozit anyagokból, például szénszálból készült.

A Stratolaunch-ot egyébként a tesztek befejezése után többek között műholdak pályára állítására fogják használni, de megfelelő fejlesztésekkel akár kereskedelmi űrrepülések indítóplatformja is lehet.