2025-től saját útlevéllel rendelkező ruhákat fogunk bérelni ahelyett, hogy újat vennénk?

A Világgazdasági Fórum (WEF) azt szorgalmazza, hogy az emberek ruháiba digitális azonosítókat varrjanak. Úgy gondolják, ezzel „megmentik a bolygót”, mivel a hulladék csökkentése érdekében a ruhavásárlásról a ruhák bérlésére térnek át.

A new yorki satrt-up digitális azonosítókkal látná el a ruhákat

„Az EON online digitális útleveleket készít a ruhákhoz, lehetővé téve a márkák számára, hogy újra és újra eladják ruháikat, fenntarthatóbb üzleti modelleket létrehozva” – kezdődik a Világgazdasági Fórum videója.

A picit szürreális bevezető mondat után a WEF új tervét azzal tetőzi, hogy a vállalatok ezután aktívan nyomon követhetik az általuk eladott ruhákat. Ez egyébként számtalan adatvédelmi aggályt vet fel, amivel a fórum egész egyszerűen nem foglalkozik.

„A CircularID lehetővé teszi azt is, hogy a márkák a ruházati cikkek teljes életciklusát nyomon követhessék a gyártástól az értékesítésig és a viszonteladásig, újrafelhasználásig vagy újrahasznosításig”.

A platform minden új divatcikknek digitális születési bizonyítványt ad, amely tartalmazza az információt arról, hogy hol, mikor és miből készült. Ez kapcsolódik egy „digitális ikertestvérhez”, a valódi termék virtuális másolatához, valamint egy digitális útlevélhez, amely nyomon követi a termék életútját.

WEF, Világgazdasági fórum, bérelhető ruhák

Kétségtelen, hogy valóban itt lenne az ideje valamilyen megoldást találni az iparág környezetszennyezésének csökkentésére. „A textilipar a világ CO2-kibocsátásának 10%-át termeli – többet, mint a hajózás és a repülés együttvéve” – derül ki a WEF írásából.

Azt is hozzátették, hogy a jövőben az ilyen technológia lehetővé tenné a vállalatok számára, hogy a birtokolható termék értékesítéséről bérelhető termékre térjenek át, ezzel egyúttal a fogyasztókat tulajdonosokból bérlőkké változtatva. Ahogy a mondás tartja: „Semmid sem lesz, és boldog leszel”.

„A régi ruhák 57%-a a szeméttelepen végzi. Ez azért van, mert a márkák az új ruhák értékesítésétől függenek. Amint a termék elkelt, már nem tudnak rajta pénzt keresni. A digitálisan összekapcsolt termékek azonban új, zöldebb profitszerzési lehetőségeket nyitnának meg. Ilyen lenne például a bérlés, a javítás és a styling, csökkentve ezzel az új ruhadarabok előállítását” – magyarázza a WEF.

„A világ 20 legnagyobb márkája közül 5 már a fedélzeten van” – hirdeti a WEF. „A Microsofttal együttműködve az EON célja, hogy 2025-re több milliárd ruhadarabot online elérhetővé tegyen”.