Uber-akták: leleplező dokumentumok a taxis szolgáltató illegális tevékenységéről
Az Uber-akták néven ismert, több mint 124 000 bizalmas dokumentumból álló kincsesbánya feltárja, hogyan tört be az Uber agresszíven a nemzetközi piacokra és ápolt kiváló kapcsolatot a politikusokkal.
A The Guardian számára kiszivárogtatott és az Oknyomozó Újságírók Nemzetközi Konzorciumával (ICIJ) és más médiumokkal megosztott, példátlanul nagy mennyiségű dokumentumból kiderül, hogyan udvarolt a fuvarmegosztó szolgáltatás 2013-17 között miniszterelnököknek, elnököknek, milliárdosoknak és oligarcháknak, hogy hozzáférjenek a helyi piacokhoz.
Az akták az Uber 40 országra kiterjedő tevékenységét ölelik fel abban az időszakban, amikor a vállalat globális óriássá vált, és vezette be taxis szolgáltatását számos olyan városba, ahol ma is működik.
Az Uber történetét részletesen megismerhetjük az e-mailekből, WhatsApp-üzeneteket tartalmazó fájlokból, köztük az Uber társalapítójával, Travis Kalanickkal és felsővezetőkkel folytatott beszélgetésekből.
Az Uber korábbi globális kommunikációs vezetője, Nairi Hourdajian egy 2014-es üzenetben egy munkatársának állítólag azt állította: „Néha azért vannak problémáink, mert, nos, mi csak kib@szottul illegálisak vagyunk”.
Egy Kalanick és vezetők közötti eszmecserében a társalapító figyelmen kívül hagyta a francia taxisok tiltakozását az Uber sofőrök ellen. Azt mondta: „Szerintem megéri … Az erőszak garantálja a sikert”.
Leleplezésre került több üzenet Kalanick és Emmanuel Macron, francia elnök között is, aki segítette a cég belépését a francia piacra. Macron, aki akkor gazdasági miniszter volt, titokban alkut kötött a francia kabinet ellenfeleivel, hogy a cég betörhessen az európai taxis iparba.
2016-ban Kalanick találkozott Biden akkori amerikai alelnökkel a svájci Davosban megrendezett Világgazdasági Fórumon.
Az Uber-akták című dokumentumban részletesen leírják, hogy a vállalat vezetői világszerte 100 találkozót tartottak 17 országban. Az aktákból most először derül ki, hogy az Uber évi 90 millió dolláros lobbitevékenységet és PR-tevékenységet folytat a globális taxisipar megzavarására.
Az Uber szóvivője, Jill Hazelbaker elismerte, hogy hibákat követtek el, amikor Kalanick vezette a vállalatot. Az utódja, Dara Khosrowshahi azonban „megbízást kapott az Uber működésének minden aspektusának átalakítására”, és „bevezette az állami cégként való működéshez szükséges szigorú ellenőrzéseket és megfelelőséget”.
„Nem mentegetőztünk és nem is fogunk mentegetőzni olyan múltbeli viselkedésért, amely egyértelműen nem áll összhangban a jelenlegi értékeinkkel. Ehelyett arra kérjük a nyilvánosságot, hogy az alapján ítéljen meg minket, amit az elmúlt öt évben tettünk, és amit az elkövetkező években tenni fogunk” – mondta Hazelbaker.
Az egyik dokumentumból kiderült, hogy az Uber kifejlesztett egy „kill switch”-et, hogy amikor a hatóságok világszerte razziát tartanak az irodákban, a cég gyakorlatáról információkat kereső bűnüldöző szervek ne férhessenek hozzá a vállalat adatrendszereihez, így megakadályozva a bizonyítékok összegyűjtését.