Márciusban naponta több mint 20 BTC ATM-et helyeztek üzembe
A kripto ATM-ek száma ugrásszerűen nő, de ennek nem mindenki örül.
Gyarapodnak az ATM-ek
A Finbold által közzétett adatok szerint csak idén márciusban 686 bitcoin ATM-et üzemeltek be világszerte. Ezzel március 1. és április 1. között a automaták száma 36023-ról 36709-re nőtt. Ez azt jelenti, hogy naponta átlagosan 22 ATM-et telepítettek szerte a világban. Ez a szám a jövőben tovább növekszik majd. A Coin ATM Radar mérése szerint április 11-én már 36733 készülék működött. Azonban valószínűleg ez a szám még ennél is magasabb lehet, mivel a Coin ATM Radar nem listázza az összes automatát.
A mérések azt mutatják, hogy az USA-ban nőtt a legnagyobb ütemben az automaták száma. Európában 2020 óta megtorpant a növekedés és jelenleg körülbelül 1385 ATM-et tartanak nyilván.
A hatóságok megint keresztbe tesznek
Míg a kriptotársadalom örömmel üdvözli a bitcoin ATM-ek gyarapodását, addig a törvényhozók már nem ennyire lelkesek. A hatóságok ugyanis azt feltételezik, hogy az ATM-eken keresztül akarja mindenki megkerülni a kriptokereskedelmi platformokon már általánossá vált ügyfél azonosítási eljárást (Know Your Customer, KYC). Ezért nem meglepő, hogy két helyen is azonnal leállítatták az ATM-ek működését.
A briteknél engedély kell
A brit piacfelügyeleti hatóság (British Financial Conduct Authority, FCA) azonnali hatállyal kötelezte az kriptopénz automaták üzemeltetőit, hogy helyezzék üzemen kívül az ATM-eket. Az FCA jogi eljárással fenyegeti az összes üzemeltetőt, mivel az országban egyetlen cég se rendelkezik kriptovaluta ATM üzemeltetési engedéllyel. Egy korábbi bírósági ügyben a hatóság már el is ítélte a Gidiplus nevű ATM üzemeltetőt ennek kapcsán. Az FCA úgy nyilatkozott, hogy további cégeket is bíróság elé citálnak majd, ha nem állítják le az automaták működését.
Mindenesetre ilyen hozzáállás mellett kérdéses lesz a brit kriptovilág uralom.
Szingapúrban nincs reklám
Szingapúrban a központi bank új határozata alapján kapcsoltak le öt ATM-et is. Az üzemeltető értetlenül áll a határozat előtt, de együttműködik a hatóságokkal. A határozat alapján a digitális fizetési tokenekhez (Digital Payment Token, DPT) kapcsolódó szolgáltatásokat kínáló cégek nem reklámozhatják magukat online, illetve fizikai platformokon keresztül sem. A hatóság szerint ugyanis ezek a reklámok felelőtlen vásárlásra késztethetik a felhasználókat, akik nem teljesen mérik fel az ezekkel járó kockázatot.