Sokaknak elege lett, kukázzák az okostelefont és butamobilt vesznek

Egy olyan világban, ahol a különböző országok hírszerző ügynökségei petabájtnyi merevlemezterületet töltenek meg belföldi telefonfelvételekkel, és saját állampolgáraikat követik nyomon, sok embernél betelik a pohár, és úgy dönt, hogy a szemétbe dobja okostelefonját, helyette pedig „butamobilra” vált.

Közéjük tartozik a tizenhét éves Robin West is, aki a BBC szerint rendhagyónak számít társai között, hiszen neki nincs okostelefonja. Ahelyett, hogy egész nap olyan alkalmazásokat görgetne, mint a TikTok és az Instagram, egy úgynevezett „dumbphone”-t, azaz butomobilt használ.

Azok az olvasók, akiknek a kilencvenes évek végén volt mobiltelefonjuk tudják, hogy ezekkel a készülékekkel gyakorlatilag semmit sem lehetett csinálni, csak telefonálni és néhány SMS-t elküldeni. Ha nagy szerencsénk volt, hallgathattunk rajta rádiót, de internetcsatlakozás hiányában alkalmazások letöltésére nem lehetett használni.

Robin két évvel ezelőtti döntése, hogy eldobja korábbi okostelefonját, egy hirtelen ötlettől vezérelve született. A jelenlegi mobiltelefon előfizetése mindössze 8 fontba kerül, mivel a készülékhez nincs szüksége drága adatforgalomra. A srác állítja, hogy csak most jött rá, mennyire átvette az életét az okostelefon.

A BBC szerint a butamobilok reneszánszát éljük. A SEMrush szoftvercég jelentése szerint 2018 és 2021 között 89%-kal ugrott meg a Google-keresések száma. És bár az eladási adatok nehezen hozzáférhetőek, egy jelentés szerint a dumbphone-ok globális eladása tavaly elérte az egymilliárd darabot, ami 2019-ben 400 millió darab volt.

A Deloitte könyvvizsgálócég 2021-es tanulmánya szerint az Egyesült Királyságban minden tizedik mobiltelefon-használó rendelkezik butamobillal.

„Úgy tűnik, a divat, a nosztalgia és a TikTok-videókban való megjelenésük is szerepet játszik a dumbphone-ok újjászületésében” – mondta Ernest Doku, az Uswitch.com árösszehasonlító oldal mobilszakértője. „Sokunknak butamobil volt az első mobiltelefonja, így természetes, hogy nosztalgiát érzünk ezek iránt a klasszikus készülékek iránt.”

A Nokia 3310-es visszatérése felforgatott mindent

Doku szerint a Nokia 3310-es mobiltelefonjának – amely először 2000-ben jelent meg, és minden idők egyik legnagyobb példányszámban eladott mobilja – 2017-es újraindítása volt az, ami igazán beindította a folyamatot. A Nokia a 3310 megfizethető alternatívaként jelent meg a méregdrága okostelefonok között. Doku állítja: „bár igaz, hogy a butatelefonok teljesítmény vagy funkcionalitás tekintetében nem vehetik fel a versenyt a legújabb prémium Apple és Samsung modellekkel, de ugyanilyen fontos területeken, például az akkumulátor élettartamában és a tartósságban felülmúlhatják őket”.

Öt évvel ezelőtt Przemek Olejniczak pszichológus lecserélte okostelefonját egy Nokia 3310-re, kezdetben a hosszabb élettartamú akkumulátor miatt. Hamarosan rájött azonban, hogy más előnyök is vannak.

„Azelőtt mindig a telefonhoz voltam ragadva, mindent és mindenkit ellenőriztem, a Facebookot vagy a híreket böngészve, vagy más olyan dolgokat, amikre nem volt szükségem” – jelentette ki. „Most több időm van a családomra és magamra. Hatalmas előnye, hogy nem vagyok függője annak, hogy lájkoljak, megosszak, kommenteljek, vagy leírjam az életemet másoknak. Most már több magánéletem van.”

A lengyelországi Lodz városában élő Olejniczak azonban elismeri, hogy kezdetben kihívást jelentett a váltás. „Azelőtt mindent, például a buszokat és az éttermeket, az okostelefonomon ellenőriztem. Most ez lehetetlen, ezért megtanultam, hogy ezeket a dolgokat előre, otthon intézzem el. Megszoktam.”

A butatelefonok egyik gyártója a New York-i Light Phone vállalat. A hagyományos butamobiloknál valamivel okosabb készülékek lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy zenét és podcastokat hallgassanak, és Bluetooth-on keresztül fejhallgatóhoz kapcsolódjanak. A cég mégis azt ígéri, hogy telefonjain soha nem lesz közösségi média, e-mail, internetböngésző vagy bármilyen más, szorongást keltő alkalmazás.

A vállalat azt mondja, hogy 2021-ben a legerősebb pénzügyi évét könyvelte el, az eladások 150%-kal nőttek 2020-hoz képest. Mindez annak ellenére, hogy készülékei butatelefon léttükre nem olcsók (99 dollártól kezdődnek), de még mindig jóval olcsóbbak a mostani okostelefonokhoz képest.

A Light Phone társalapítója, Kaiwei Tang szerint a készüléket eredetileg másodlagos telefonként hozták létre azok számára, akik például egy hétvégére el akarnak szakadni az okostelefonjuktól, de mára a cég ügyfeleinek fele elsődleges készülékként használja.

„Ha földönkívüliek jönnének a Földre, azt gondolnák, hogy a mobiltelefonok az embereket irányító felsőbbrendű faj” – mondta. „És ez nem fog megállni, csak rosszabb lesz. A fogyasztók felismerik, hogy valami nincs rendben, és mi alternatívát akarunk kínálni”.

Tang hozzáteszi, hogy meglepő módon a cég fő vásárlói a 25 és 35 év közötti korosztályból kerülnek ki. Azt mondja, arra számított, hogy a vásárlók sokkal idősebbek lesznek. A technológiai szakértő, Prof. Sandra Wachter, az Oxfordi Egyetem mesterséges intelligenciával foglalkozó vezető kutatója szerint érthető, hogy egyesek egyszerűbb mobiltelefonokat keresnek.

„Joggal mondhatjuk, hogy manapság már szinte mellékes funkciónak számít, hogy egy okostelefon képes hívásokat kapcsolni és rövid üzeneteket küldeni” – magyarázta. „Az okostelefon a szórakoztató központunk, a hírgenerátorunk, a navigációs rendszerünk, a naplónk, a szótárunk és a pénztárcánk. Az okostelefonok mindig meg akarják ragadni a figyelmedet, az értesítések, frissítések és friss hírek folyamatosan megzavarják a napodat. Ez feszült helyzetben tarthat, sőt, akár izgatottá is tehet. Túlterhelő lehet.”

Wachter professzor hozzátette: „Érthető, hogy néhányan most egyszerűbb technológiákat keresnek, és úgy gondolják, hogy a butatelefonok visszatérést kínálhatnak az egyszerűbb időkhöz. Talán több idő marad arra, hogy teljes mértékben egy feladatra koncentráljunk, és céltudatosabban foglalkozz vele.”