Az EU kemény szabályokkal regulázza meg a big tech cégeket
Véget ért az aranykor a big tech cégek számára, az EU rendkívül szigorú szabályokat vezet be.
Nagyhalak az államok ellen
Amióta léteznek nagy cégek, azok mindig jelentős erőfölényt élveztek az ügyfeleikkel szemben. Ezt természetesen mindig ki is használták, de egyik korábban létrehozott nagy cég se csinálta ezt olyan gátlástalanul, mint a jelenkor óriás tech cégei.
A Google-nek már bérelt helye van a világ legtöbb nagy bíróságán, ám a mostanra a 8 milliárd eurót is meghaladó pénzbüntetések se térítették jobb útra. Az EU-nak pedig szép lassan elege lett abból, hogy folyamatosan a szabálysértési eljárások és az egyre nagyobb pénz bűntetések révén próbálja megregulázni a tech óriást és társait.
Az EU végre odalép
Az Európai Bizottság (EB) pénteken jelentette be a nagy tech cégekre vonatkozó új törvénycsomagot. A “Digital Markets Act” ( A digitális piacokról szóló jogszabály; DMA) 2023-tól lép majd életbe. Több pontja esetében technológiai változtatásokat is implementálni kell, több esetben akár konkurens cégekkel együttműködésben.
Az új szabályrendszer
A DMA-t kifejezetten a legnagyobb tech óriásokra szabták, de a forgalom és a látogatók száma alapján a későbbiekben ebbe a körbe bekerülhet majd a Booking.com vagy a TikTok is.
A csomag mintegy húsz pontot foglal magába, melyeknek közös célja, hogy megakadályozzák a piaci hatalommal való visszaéléseket. A tech óriások minden eszközt felhasználnak a lehetséges versenytársak ellehetetlenítésére és gazdasági erejükből kifolyólag az esetek többségében sikerrel is járnak. Eközben a saját felhasználóik adatait is kényük-kedvük szerint felhasználják, javarészt a felhasználók tudtán kívül.
Védik a kis halakat
A csomag fő pontjai ezeket a visszaéléseket akarják megakadályozni. Ennek értelmében az EB felügyelete alá vonják a nagyok által kezdeményezett felvásárlásokat függetlenül a megvásárolni kívánt cég méretétől. Emellett automatikusan büntetni fogják a keresések során a saját szolgáltatások előre sorolását. Az üzleti partnerekről megszerzett adatokat ezután nem használhatják majd előnyükre a nagy tech cégek, mint ahogy azzal az Amazont többször is, megalapozottan, megvádolták.
Szabad adathalászat a felhasználók tengerében
A DMA a felhasználókat is védeni fogja a tech óriásokkal szemben. Az egyik rendelkezés szerint a felhasználók beleegyezése nélkül a továbbiakban nem használhatják majd fel az általuk több platformon megadott adatokat, hogy azok segítségével személyre szabott reklámokkal bombázzák a felhasználót. Büntetni fogják az előre telepített alkalmazásokat, és biztosítani fogják, hogy a felhasználók szabadon választhassák ki az általuk használni kívánt applikációkat.
A jogszabály külön kitér az üzenetküldési szolgáltatások kompatibilitásának biztosítására is. Ez alapján kötelezi a nagy tech cégeket, hogy a kisebb chat szolgáltatóknak is biztosítsa a lehetőséget, hogy a saját felhasználóikkal kommunikálhassanak a programokon keresztül.
Ez fájni fog
Az EU a törvénysértétőket a globális bevételük 10%-ára is megbüntetheti, sőt a visszaesők akár 20%-os büntetésre is felkészülhetnek. Ezek a bírságok már az óriásoknak is igencsak fájni fognak.
Nem is csoda, hogy az új szabályrendszer nem nyerte el a GAFAM, azaz a Google, az Apple, a Facebook, az Amazon és a Microsoft tetszését. Az óriáscégek többször is a felhasználóik érdekeire (sic!) és biztonságára hivatkoztak, de ezzel nem értek el semmit. Nem is csoda, hiszen a jogszabály bejelentésével egy időben az USA és az EB közös nyilatkozatot adott ki a Transz-Atlanti Adat Biztonsági Keretrendszerről való megállapodásról.