Divat és mesterséges intelligencia 2022-ben. Mire számíthatunk idén?

Az üzletiviteltől kezdve az e-kereskedelemig és a marketingig a divatipari vállalkozások minden területen profitálhatnak a mesterséges intelligenciából.

Ezt bizonyítják az olyan népszerű divatmárkák, mint a Zara, a H&M, a Dior, a Macy’s és a Nike, amelyek mind alkalmazzák már a mesterséges intelligenciát üzleti modelljeikben. Legyen szó chatbotokról, személyre szabott szolgáltatásokról vagy trend előrejelzésről, az AI már most is segíti a kis és nagy divatcégeket termékeik népszerűsítésében, az értékesítés optimalizálásában és a vásárlói élmény fokozásában.

Ahogy az AI tovább fejlődik, egyre több vállalat fogja hasznosítani ezeket a felhasználási lehetőségeket, ugyanakkor a divatban alkalmazott mesterséges intelligencia alkalmazások egyre sokszínűbbé válnak. Íme három AI trend a divatiparban 2022-re.

1. Termelés optimalizálás a mesterséges intelligencia segítségével

Évente mintegy 13 millió tonna textilhulladékot termel, így a divatipar az egyik legpazarlóbb iparág a világon. És bár a vásárlók egyre inkább a fenntartható ruhakollekciókat kínáló márkák felé fordulnak, és egyre több márka indít saját használtruha-piacot, az eladatlan ruhák még mindig hatalmas problémát jelentenek. A jó hír az, hogy a mesterséges intelligencia segíthet megoldani ezt a problémát is.

Ma már a túlkínálatot csökkenteni kívánó beszerzési és áruforgalmi osztályoknak egy cégen belül nem kell kizárólag szubjektív véleményekre hagyatkozniuk arról, hogy mit fognak a vásárlók elkapkodni. Ehelyett prediktív analitikát és trend-előrejelzést használhatnak, hogy okosabb kereskedelmi döntéseket hozzanak a korábbi termékadatok (beleértve a részletes attribútumokat, mint például a divatos színek, minták és szabások) és a webről származó információk alapján. Másrészt a mesterséges intelligenciával történő készletoptimalizálás révén a divatáru-kiskereskedők dönthetnek az új termékkatalógusok optimális földrajzi elosztásáról és a piacra dobás időzítéséről.

A közeljövőben a divatmárkák ezt egy lépéssel tovább tudják vinni. A mesterséges intelligencia fejlődésének köszönhetően a cégek számára hamarosan lehetővé válik, hogy a vásárlói igények és a divattrendek alapján valósághű képeket készítsenek virtuális ruhadarabokról és kiegészítőkről. A márkák ezután a közösségi médián vagy e-kereskedelmi platformokon keresztül meg tudják osztani ezeket a terveket potenciális vásárlóikkal, hogy visszajelzést kapjanak tőlük, mielőtt elküldik a ruhaterveket a gyártóknak.

Így a divatcégek a mesterséges intelligencia segítségével pontosabban előre jelezhetik az egyes darabok iránti keresletet, és csak a vásárlók által kedvelt ruhákat küldik a gyártásba, ezzel kiküszöbölve az eladatlan készletek és a felesleg termelés problémáját.

2. Virtuális divatfotózások

A világjárvány idején a márkák gyakran nem tudták biztonságosan – személyes részvétellel – megszervezni a fotózásokat. Sok e-kereskedelmi platform számára ez komoly problémát jelentett, mivel a divatfotók akár 60%-kal nagyobb valószínűséggel teszik eladhatóvá a termékeket.

Nem meglepő, hogy a legnépszerűbb divatmárkák közül néhányan kreatív megoldásokkal álltak elő. Az ASOS brit online divat- és kozmetikai kiskereskedő például mesterséges intelligencia technológiát használt virtuális fotózásokhoz, ahol hat valós modell testére a márka ruháinak virtuális másolatát képezték le, így a vásárlók valósághű képeket láthattak. Talán nem véletlen, hogy a vállalat 2020 végétől 2021 elejéig megháromszorozta nyereségét.

A mesterséges intelligencia lenyűgöző képességeit és használhatóságát a divat területén egy nemrégiben kifejlesztett algoritmus is bizonyítja, amely képes megváltoztatni egy modell pózát, sőt, még a rajta lévő ruhát is mozgatni tudja anélkül, hogy fontos részleteket módosítana közben.

A mesterséges intelligencia fejlődésével egy váratlan produktumnak is tanúi lehetünk: a számítógéppel generált divatmodellnek.

Néhány „ismert” modellt már teljes egészében mesterséges intelligencia generál, mint például a brazil-amerikai Miquela Sousát, akinek 3,1 millió követője van az Instagramon, és aki együttműködött a Givenchyvel és a Pradával, és szerepelt egy Calvin Klein videóban is a valódi modell, Bella Hadid oldalán. Első blikkre, kevesen tudják megmondani, hogy valójában nem is létezik.

Blockchainter

Bár a digitális modellek még nem tudnak saját pózolási variációkat kínálni, ez biztosan változni fog. A technológiai cégek jelenleg olyan algoritmusokon dolgoznak, amelyekkel a digitális modellek utánozhatják a valódi hús-vér modelleket.

Az AI-modellek térhódítása ugyan kissé utópisztikusnak tűnhet, az egyre inkább virtuálissá váló fotózások előnye, hogy segíthetnek csökkenteni a fizikai fotózások által termelt környezeti károkozást, mivel a legtöbb ruhadarab, amelyben a modelleket fotózzák, általában a kukában végzi.

Következésképpen azon márkák számára, amelyeknek gyorsan kell elkészíteniük az egyes promóciós portfólójukat, a virtuális fotózások nemcsak a hatékonyság javítására, hanem a költségek csökkentésére is lehetőséget nyújtanak.

Mivel egyre többen vásárolnak online, idén egyre több márka fog kísérletezni a mesterséges intelligenciával, hogy katalógusaikat valós vagy AI által generált modelleken, sőt, akár magukon a vásárlókon is bemutathassák. Ugyanaz a testtérképezési technológia ugyanis, amelyet a modellek esetében alkalmaznak, „virtuális próbafülkékhez” is használható, ahol a vásárlók saját fotóik feltöltésével „felpróbálhatják” a kollekció darabjait.

3. Mesterséges intelligenciával tervezett divat NFT-k

A mesterséges intelligencia már most is segíti a vállalatokat új termékek kifejlesztésében. Hamarosan azonban egyre több terméket terveznek majd teljes egészében mesterséges intelligencia segítségével – ez a tendencia már most is megfigyelhető az NFT-k és a divatipar vonatkozásában.

Az NFT-k népszerűsége 2021-ben robbant be, és azóta számos világmárka hozta létre saját ruházati NFT-it, amelyeket a vásárlók jellemzően digitális avatárjukon „viselhetnek”.

A Dolce & Gabbana olasz luxusmárka például 2021-ben egy olyan kollekciót adott ki, amely a ruhák mellett a fizikai darabok NFT-változatait, valamint tisztán virtuális termékeket is tartalmazott (köztük a „The Impossible Tiara”, amely „a Földön alig fellelhető drágakövekből” készült), és közel 6 millió dollárért kelt el.

Bár az NFT-alkotókból nincs hiány, az NFT-k nem feltétlenül igénylik az emberi közreműködést. 2021 végén láthattuk a 100%-ban mesterséges intelligencia által készített NFT tornacipők bevezetését – ez volt az első ilyen jellegű NFT tornacipőcsalád. Az AI több ezer létező, emberek által készített tornacipőpárt vizsgált meg, hogy olyan egyedi, futurisztikus cipőket hozzon létre, amilyeneket még soha nem láthattunk.

Ahogy ez a trend fejlődik, hamarosan tapasztalhatjuk, hogy a mesterséges intelligencia sokkal gyorsabban készít hiper testreszabott és releváns termékeket, mint az emberi tervezők.

A mesterséges intelligencia jelenléte már most is erőteljes a divatban

A PWC előrejelzése szerint 2030-ra a mesterséges intelligencia évente közel 16 billió dollár értéket fog hozzáadni a globális gazdasághoz. A divatmárkák számára a mesterséges intelligencia azon képességének kihasználása, hogy exponenciálisan növelje a profitot, hamarosan létfontosságú operatív feladat lesz.

Még ha az AI által végzett termelés optimalizálás, virtuális divatfotózások és divat NFT-k nem is válnak mainstreamé 2022-ben, kétségtelenül több divatcéget fogunk látni, amelyek idén belekóstolnak az AI divatiparban bemutatott három újszerű felhasználási módjával, ami végül kikövezi az utat a későbbiekben történő elfogadásukhoz.

Egyelőre azonban rengeteg más, kipróbált és bevált divatipari mesterséges intelligencia alkalmazás létezik, amelyet minden márka kihasználhat és ki is kell használnia. A személyre szabott ajánlásoktól és az AI chatbotoktól kezdve az intelligens tükrökig minden vállalkozásnak segíthet a vásárlói elkötelezettség növelésében, az eladások fellendítésében és a zsúfolt piacon való helytállásban.

A Szerzőről

Stier Kata vagyok, jogász, digitális alkotó, blogger. A technológia szerelmese. Három évvel ezelőtt a munkám révén kezdtem el foglalkozni kriptovalutákkal és a blokklánc technológiával. 2020 nyara óta vezetem blogomat kifejezetten nőknek, hogy közelebb hozzam a Negyedik Ipari Forradalom vívmányait. Mesterséges intelligencia, a ‘dolgok internete’, jövőbeni és kialakulóban lévő technológiák egy hétköznapi negyvenes nő szemével.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Kata Stier (@blockchainter)

Stier Kata és a Blockchainter további elérhetőségei:

Facebook: https://www.facebook.com/blockchainter
Pinterest: https://www.pinterest.com/blockchainter
LinkedIn: https://mt.linkedin.com/in/kata-stier-1702a498