Chiphiány ide vagy oda, elképesztő negyedévet zárhat a Tesla

Szeptemberből alig több mint 15 nap van hátra, ami azt jelenti, hogy az olyan vállalatok, mint a Tesla, hamarosan zárják az új pénzügyi negyedévet. Elon Musk arra buzdítja alkalmazottait e-mailben, hogy adjanak bele mindent a kiváló eredmények elérése érdekében. A vállalkozó szerint mesés negyedévet zárhat az elektromos autógyár.

A hamarosan véget érő 2021-es harmadik negyedév kiváló eredményeket hozhat a freemonti székhelyű autógyártónak, a nagy mikrochipválság ellenére, amelynek még messze nincs vége. Az alkalmazottaknak küldött szokásos e-mailben a vezérigazgató a következőket írta: „A jelenlegi negyedév vége szokatlanul magas számokat hoz, eltekintve attól, hogy mennyire szenvedünk a chiphiánytól (és az iparág többi része is).”

Ettől függetlenül Musk azt állította a dolgozóknak: „Ne ragadtassuk el magunkat, ez a Tesla történetének legnagyobb hulláma”.

A támogatásnak lőttek

A vezérigazgató és befektetői számára a mostani egy újabb rekord negyedév lehet, de maga Musk azt mondta, hogy a chiphiány továbbra is igen komoly problémákat okoz a Tesla számára. Mostanság azonban nemcsak a mikrochiphiány miatt fájhat a milliárdos vállalkozó feje. Az Egyesült Államok kormánya jelentősen fel akarja gyorsítani az elektromos autók fejlesztését. Biden elnök stábja most újraindította az elektromos autók támogatási programját, de Elon Musk és cége ezúttal a buliból kimarad. Az amerikai kormány az új elektromos autók vásárlására 3,5 billió dollárt tett fel, ami azt jelenti, hogyha valaki az USA-ban gépkocsit vásárol 4500 dolláros kedvezményt be. Van azonban egy kitétel: csak olyan elektromos autóra vonatkozik az ösztönző, amelyet olyan gyárakban gyártanak, ahol a munkavállalók szakszervezeti tagok.

Nyilvánvaló, hogy ez a külföldi és független autógyártókat, akik nem támaszkodnak a szakszervezetekre, határozottan hátrányos helyzetbe hoz. A Tesla az elmúlt évek során minden alkalommal ellenállást tanúsított a United Automobile Workers szakszervezetével szemben, amikor a szövetség megpróbált belépni a gyárába, így most a támogatásokról lemarad. Elon Musk elmondta: „Az új ösztönző törvényeket a Ford és a szakszervezet lobbistái írták, amely érvényes még a Mexikóban gyártott autókra is. Nem világos, hogy az új javaslatok hogyan szolgálják majd az amerikai adófizetőket.”

A mai napig nincsenek konkrét bizonyítékok Musk vádjainak alátámasztására (ami alatt a lobbisták munkáját értjük), de tagadhatatlan, hogy a Ford, a GM és a Chrysler nagy hasznot húz az új kormányzati ösztönzőkből. Különösen a Ford, mely öt évig élvezheti a külföldön gyártott autókra kínált 7500 dolláros támogatást az új Mustang Mach-E-re is, amely valóban Mexikóból származik. Fontos tudni, hogy nem a Tesla az egyetlen autógyártó, amely ellenzi a szakszervezet szabályait, hiszen a Toyota és a Honda is ugyanúgy aggódik, mint a kaliforniai vállalat, de a két ázsiai cég nem értékesít 100%-ban elektromos autókat Észak-Amerikában.