Megérkezett a jövő – elektromos autót menet közben töltő autópálya épül
A nem is olyan távoli jövőben az elektromos autók menet közben is feltölthetők lesznek. Most olyan autópályaszakasz épülhet Olaszországban, amely képes feltölteni a rajta közlekedő elektromos járműveket anélkül, hogy meg kellene állniuk a töltőpontoknál.
Sokan panaszkodnak amiatt, hogy az elektromos autók hatótávolsága még mindig nem megfelelő, emiatt gyakran kell megállni tölteni, ami sok időt vesz igénybe. Számos helyen nincs elérhető töltési lehetőség sem, így habár rengetegen szimpatizálnak az elektromos autókkal, a végén mégis belső égésű motorral rendelkező gépkocsit vásárolnak. Egy új megoldásnak köszönhetően azonban megoldódhat a töltés problémája is.
Egy gigavállalatokat felölelő projekt keretében hamarosan megépül Olaszország első környezetbarát autópálya útburkolata, amely menet közben tölti majd fel a rajta haladó elektromos gépkocsikat. Az Iveco, az Iveco Bus, a Mapei, a Stellantis, a Tim, két olasz egyetem, és egy izraeli vállalat együttműködésével már idén idén tesztelni fogják a Brescia tartománybeli Chiari városában az innovatív találmányt.
Az Electreon: az autó menet közben töltődik fel
Bár már Németországban létezik hasonló autópálya, azzal az elektromos vagy hibrid tehergépkocsit lehet tölteni. Az izraeli Electreon Dynamic Wireless Power Transfer” technológiája viszont az elektromos személygépkocsikra fókuszál leginkább. Az útburkolat alá speciális tekercseket telepítenek, amelyek az úton haladó gépkocsik akkumulátorát menet közben töltik fel.
Ezek a tekercsek mindössze néhány centiméterrel az aszfalt alatt helyezkednek el és érzékelik, amikor egy elektromos autó elhalad felettük. A rendszert buszok, taxik és nehézgépjárművek is használhatják, amelyek gyakran, akár naponta többször is ugyanazon az úton haladnak. Ez az ún. indukciós modell Dél-Koreában már valóság, de Európában még nem elérhető. Koreában a Gumi városa ( Észak-Kjongszang) és a repülőtér között már elektromos buszok közlekednek, melyek a Korea Advanced Institute of Science and Technology megoldása révén menet közben töltődnek fel.
Ezt a technológiát már Torinóban is tanulmányozzák. Vincenzo Cirimele, a Politecnico di Torino villamosmérnöke elmondta, hogy „ennek fő oka a „hatótáv-szorongás” leküzdése. Az a szorongás, hogy egy elektromos járművel nem lehet hosszú utakat megtenni. Ezek az utak viszont árammal látják el a járművet, ami azt jelenti, hogy egy elektromos autóval megállás nélkül lehetne megtenni egy Milánó és Reggio Calabria (olasz csizma orra kb. 1300 km) távot.”
A kezdeményezésben résztvevő Iveco és a Stellantis (korábban FCA) két elektromos autót fog biztosítani az első tesztekhez, amelyek ha minden jól megy már ősszel elkezdődnek. A frissen épülő útszakaszt egyébként önvezető autók tesztelésére is fogják használni. Ehhez a legnagyobb olasz mobilszolgáltató, a TIM fogja az 5G technológiát adni. Az együttműködő vállalatok egyébként maximálisan támogatják az elektromos autópályák építését, hiszen a személyek és áruk szállítása egy ilyen közlekedési folyón zéró emisszióval jár.
Meglátjuk, hogy a jövőben a technológia fejlődésével és a nyersanyagok árának csökkenésével kényelmesebb lesz-e az elektromos járműveket nagyobb teljesítményű akkumulátorokkal felszerelni, vagy egy egész autópálya vonalat villamosítani – ez a módszer egyelőre meglehetősen költséges.
További érdekes cikkeink:
- Sokan megbánták, hogy elektromos autót vettek – 5-ből 1 lecseréli
- Európában virágzik az elektromos autók piaca – elemzők szerint viszont egy lufi, ami kipukkad
- A környezetvédelem jegyében elektromos autóval jön a Ferrari