A nem sikerült enyhe kifejezés Kína bikesharing projektjére
Brutális fotók láttak napvilágot a napokban, melyek minden kérdés nélkül egyértelműsítik Kína a hazai MOL-Bubihoz, és a számos európai városban népszerű közös használatú bicikli rendszerekhez hasonlatos, saját „bikesharing” projektjének csúfos kudarcát. Ami kellő magasságból fotózva valamilyen absztrakt festménynek, esetleg szőnyegnek tűnhet, az valójában több százezer szeméttelepre kihajított bicikli, amelyek többsége egyébként még használható állapotban is van.
Az alacsony költségű, egyszerű városi közlekedést elhozni hivatott közös használatú biciklik az előző évtized közepén kezdtek megjelenni az ázsiai országban, majd a piacot rövid időn belül három cég kezdte el uralni: a Hellobike, a Didi és Meituan. Most ugyanezen vállalatok logóit viselik azok a sárga és kék, enyészetre kárhoztatott biciklik amiket egy sengjangi szeméttelepen fotóztak le, valami eszméletlen pazarlásra hívva fel a figyelmet.
A biciklikkel hasonló probléma adódott mint a budapesti elektromos rollerekkel; A felhasználók gyakran a biciklisávról letérve, olyan helyen is az úton kerékpároztak, ahol azzal balesetveszélyes helyzeteteket okoztak és durván akadályozták a forgalmat, vagy éppenséggel a járdán az emberek között szlalomozva, vagy akár egy gondosan ápolt park kellős közepén keresztül közlekedtek.
Ugyanúgy probléma volt abból is, hogy a felhasználók sok esetben nem a megfelelő helyen hagyták hátra a bicikliket használat után, hanem példának okért ledobták azt a járda közepén, közvetlenül a gyorsétterem bejárata előtt, ahova érkeztek.
Nem az enyém = nem kell vigyázni rá
Bár itthon is van még hova fejlődni, Kínában, Indiában és a Távol-Keleten úgy általában köztudottan nincs igazán kialakulva a megosztáson alapuló közös használatú javak kultúrája. Ahogy erről az ingatlanpiacon például a csillogó toronyházak senki által nem gondozott, rohadó közös belső kertjei és lépcsőházai, úgy jelen esetben ez a probléma sérült és lopott bicikliken keresztül jelent meg. Bizonyos bicikliknek csak egyes alkatrészeit lopták el, feltehetően az illetőnek pont az romlott el a saját kétkerekűjén.
A „kit érdekel” kultúra jellemző példája, hogy bizonyos biciklik úgy sérültek meg, hogy a COVID kijárási tilalom indulásakor a helyi hatóságok, egyszerűen összeszedték és az út közepére dobálták őket, hogy így zárjanak le bizonyos útszakaszokat a forgalom elől.
A probléma valós megoldását feltehetően, az hozhatja el, ha az emberek hozzáállása hosszú távon megváltozik, ahogy egyre mindennaposabbá válnak a hasonló, megosztás alapú szolgáltatások. Mindenesetre addig is Peking 800,000-re (Debrecen, Szeged, Miskolc és Pécs teljes lakossága, plusz még néhány tízezer fő) maximalizálta a városban forgalomban lévő közös használatú kerékpárok számát.
Összehasonlításképpen Budapesten jelenleg 1846 darab MOL bubi közös használatú bicikli van forgalomban.
Kapcsolódó:
- Megérkezett a jövő kerékpárja – ilyet nem látni a biciklitárolóban
- Tour de Satoshi: 1000 kilóméteres biciklitúra a bitcoin 10. évfordulóján
- Bányász bringa – egy angol cég kriptopénzt bányászó kerékpárt tervezett