Európában virágzik az elektromos autók piaca – elemzők szerint viszont egy lufi, ami kipukkad
Az egész világ Európára figyel, ahol rekord ütemben vásárolják az állampolgárok az elektromos autókat. A vén kontinensen az elektromos autók eladásai megduplázódtak, míg Kínában és az Egyesült Államokban csökkentek. Egyes szakértők szerint ez azonban csak egy lufi, ami kipukkad. Úgy vélik, azért lettek hirtelen népszerűek az elektromos járművek, mert a kormány mindenhol nagy összegű vásárlás ösztönző támogatásokat ad. Ha viszont a jövőben nem biztosítanak tucatnyi kedvezményt, hamar alább hagyhat az elektromos autók iránti kereslet.
Nemcsak a tiszta elektromos autók népszerűsége ugrott meg, hanem a plug-in hibrideké is. Európában 137%-kal nőtt a plug-in hibrid autók eladása, ami azt jelenti, hogy 1,4 millió ilyen típusú járművet adtak el a kereskedők tavaly. Kínában 12 %-kal, az Egyesült Államokban viszont csak 4%-kal adtak el több gépkocsit az előző évhez képest.
Az európai vásárlókat azonban komoly kormányzati ösztönzők segítették, amely egyes országokban akár több millió forint is lehetett. Elemzők most arra figyelmeztetnek, hogy a támogatások megszűnésével, illetve a büdzsé csökkentésével gyorsan népszerűtlenné válthatnak az elektromos gépkocsik, hiszen még mindig lényegesen drágábbak a benzines vagy dízel autóknál.
Arndt Ellinghorst, a Bernstein Research elemzője a Washington Street Journal hírlapnak azt nyilatkozta: „A piac rendkívül érzékeny az állami és a vállalati kedvezményekre. A támogatások megvonása után az elektromos autók értékesítése legalább 30-40%-kal csökkenhet.”
Az Európai Unió mindent megtesz azért, hogy eltakarítsa a hagyományos, belső égésű autókat
Az európai autóvásárlók döntését egyértelműen befolyásolhatták az Európai Unió szigorú károsanyag-kibocsátási követelményei is, melyek miatt lassan a benzines és dízel autók eltűnhetnek az utakról. Az északi és a nyugati tagállamok egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az autópark megújítására, ez azonban nem megy egyik napról a másikra. Hiába tiltják ki például a német, olasz, francia nagyvárosokból a régebbi dízeleket, vetnek ki magasabb gépjármű adót a környezetszennyezőbb járművekre, ez még nem elég ahhoz, hogy a lakosság elektromos autót vásároljon.
Az éghajlatváltozás elleni küzdelemben az autógyárakkal összefogva a kormányoknak anyagi támogatást kell adniuk, ha azt szeretnék, hogy az autótulajdonosok megváljanak régi autóiktól. A költségvetési keret azonban minden országban véges, nem lehet az idők végezetéig kedvezményekkel ösztönözni a vásárlást. Hakan Samuelsson, a Volvo Cars vezérigazgatója ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott: „Örömmel tölt el minket ezeknek az autóknak a gyártása… A támogatások segítenek abban, hogy az elektromos autók nagyon vonzók legyenek a fogyasztók számára. De hosszú távon ezek az ösztönzők és adókedvezmények egyszerűen nem fenntarthatók.”
A támogatások megszűnésével tehát vagy beletörődnek az államok abba, hogy csökken az elektromos autók eladása vagy a gyárak próbálják meg csökkenteni a gépkocsik árait úgy, hogy az vonzó alternatíva legyen a belső égésű motorral felszerelt járművekkel szemben. A Tesla már bejelentette, hogy az akkumulátor technológia fejlődése a következő években a költségek 56%-os csökkenését is elhozhatja, ezzel pedig képes lesz a gyár 25 ezer dolláros áron is Teslát értékesíteni. A többi autógyár is próbálkozik újabbnál újabb megoldásokat bevetni az autók árának lefaragása érdekében, de jelenleg még a kisebb modellek is rendkívül drágák.
Európában egyébként nem lehet panasz a választékra, hiszen tavaly 65 féle elektromos és plug-in hibrid került a piacra, míg idén újabb 99 modell vár bemutatásra. Tavaly a legnépszerűbb elektromos autó a Renault Zoe, illetve a Tesla Model 3 volt.