Rasszizmussal vádolják a Coca-Colát – nagy port kavart a „légy kevésbé fehér” kampány

A Coca-Colát rasszizmussal vádolják, amiért azt írta a munkavállalóinak, hogy „igyekezzenek kevésbé fehérek lenni”, mert a „fehér ember elnyomó, arrogáns és tudatlan”.

A Coca-Cola LinkedIn Learning platformra feltöltött videója nagy port kavart a közösségi médiában. A kritikusok most rasszizmussal vádolják a céget, mely szerintük az úgynevezett fordított rasszizmusra ösztönözte a munkavállalókat a LinkedIn-en megosztott tananyaggal. Az egyik legnagyobb és legnépszerűbb üdítőitalokat gyártó vállalat ugyanis azt kérte a dolgozóktól, hogy legyenek kevésbé fehérek, hiszen a fehér bőrszín arroganciával, tudatlansággal és az alázat hiányával jár együtt.

A videót a Coca-Cola egyik dolgozója osztotta meg nyilvánosan a közösségi médiában, amely azonnal vitatéma lett. A 11 perces anyagot Robin Di Angelo tanácsadó készítette, aki állítja, hogy a jó szándékú fehér emberek is bűnrészesek a rasszista kultúra kialakulásában. Véleménye szerint a fehér emberek az egész világon úgy érzik, hogy csak azért mert fehérnek születtek már magasabb rendűek. Az oktató jellegű anyagban azt írta Di Angelo, „a kutatások azt mutatják, hogy már a 3-4 éves gyerekek is megértik, hogy jobb fehérnek lenni.”

A „Fehér törékenység: Miért olyan nehéz a fehér embereknek a rasszizmusról beszélni” című könyv szerzője szerint a fehéreknek faji kiváltsága van, ami a cégen belül versenyhelyzetet teremthet a dolgozók között, ezért is van szükség ilyen jellegű oktatási anyagokra az olyan nagyon vállalatoknál, mint például a Coca-Cola.

A Coca-Cola nem tagadta a videó létezését, de mentegetőzik miatta

A Coca-Colát természetesen azonnal letámadták a közösségi média felhasználói. Sokan azzal vádolták a vállalatot, hogy a fordított rasszizmust ösztönzi, ezzel viszont azt éri el, hogy az alkalmazottak akár diszkriminációs pert is indíthatnak a cég ellen.

A Coca-Cola megerősítette, hogy valóban feltöltötte a videót a LinkedIn Learning-re, de állítja, hogy ez soha nem volt része a vállalat kötelező tananyagának.

A társaság szóvivő a The Washington Examiner-nek elmondta, hogy a videó a Coca-Cola munkatársai számára a „Jobb együtt globális képzés” részeként volt elérhető, amelynek célja egy befogadóbb munkahely kialakításának az elősegítése volt. A szószivő szerint továbbra is meghallgatják a munkatársakat a tananyagokkal kapcsolatban és ha szükséges, finomítanak a tanterven.

A Twitteren voltak olyan felhasználók akik azt állították, hogy a Coca-Cola tananyaga nyilvánvalóan faji megkülönböztetésnek minősül és egy polgárjogi ügyvéd aranybányája lehet.