A Sony elektromos autóját az osztrák utakon tesztelik
Ha elektromos autókról hallunk, a legtöbbünknek valószínűleg hamarabb jut eszébe a Tesla, mint a Sony. A közeljövőben azonban ez akár meg is változhat: a Sony a Consumer Electronics Show keretében bemutatta Vision-S nevű e-autó prototípusát. A projekt ráadásul már jócskán túllépte az ötlet szintjét. Ausztriában már az utakon is teszteltek, miközben a szoftver egy része erősen magyar érdekeltségű az AImotive-val közös kollaborációnak köszönhetően.
Mit tud a Sony elektromos autója, a Vision-S?
És hogy milyen teljesítményt várhatunk a Vision-S-től? Tavaly a koncepcióbemutatáskor még nem sokat közöltek a specifikációkról, mára azonban már jó pár részlet derült ki az új e-autóról. A prototípus ikermotorokkal rendelkezik, melyek közül egyet elől, egy másikat az autó hátuljában helyeztek el. Ezek egyenként akár 200 kW-os teljesítményt is tudnak generálni. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy a 60 mérföld per órás (azaz majdnem 100 km/h) sebességre mindössze 4,8 másodperc alatt gyorsul fel, akkor a teljesítmény már-már a Tesla 3-as modelljének szintjét is elérheti.
Az autóban ezen felül csaknem 40 szenzort is elhelyeztek; köztük lézerradarokat, CMOS kamerákat és ultrahangos radarokat is találhatunk. Ezzel a Sony szerint második szintű autonómiát érhetnek el, ami azt is jelenti, hogy az autó képes a sebességet és a sávot tartani vezetői felügyelet mellett. A teljesen önvezető autó a négyes szintű autonómia elérésével valósulhat majd meg, ettől azonban még elég messze van a prototípus. A biztonságos vezetés kialakításán a Sony egy magyar céggel, az AImotive-val működik együtt, akik AI-alapú vezetéstámogató rendszerek kialakításával foglalkoznak.
A Sony azért nem hiába töltött el hosszú éveket a szórakoztatóiparban: a kiegészítők is kifejezetten erősre sikerültek a prototípusban. A teljes műszerfalat képernyőkkel borították be, de a hátul ülőkről sem felejtkeztek meg; oda is elhelyeztek párat. Ezen felül minden ülés külön hangszóró-rendszerrel rendelkezik, amivel mindenki saját tartalmait hallgathatja az utazás során.
Az osztrák Magna Steyr gyártotta le a prototípust
A Sony a prototípust a Magna Steyr grazi autógyártóval közösen hozta létre. Ők meglehetősen nagy névnek számítanak a piacon, hiszen olyan autók gyártásával is foglalatoskodnak, mint a Mercedes G-Class vagy a BMW hibrid 5-ös szériája.
Hogy az autó valóban forgalomba kerül-e majd, már teljesen más kérdés. A Sony korábban szinte semmilyen kapcsolatban sem volt az autógyártással, így teljes mértékben hiányzik az autók eladásához és összeállításához szükséges ellátóláncuk. Egy autó piacra dobása is rendkívül költséges lenne – főleg akkor, ha még azt is hozzávesszük, hogy mennyi tesztelés szükséges a különböző régiókban való engedélyeztetéshez.
A másik nagy kérdőjel az akkumulátorral kapcsolatos; a Sony erről meglehetősen hallgatott a bemutató során. Az erősen kétséges, hogy a Tesla technológiájával tudná tartani a versenyt, melyet hosszú évek óta fejlesztenek Muskék.
Végül pedig a gyártás is problémákat vetne fel. A fentebb említett Magna Steyr évente kb. 200 ezer autó legyártására képes, mely már így is jó pár másik márka között oszlik el. A Tesla ezzel szemben 2020-ban nagyjából fél millió autót tudott legyártani.
Egy lehetséges magyarázat, hogy a Sony a prototípus segítségével szeretné saját kiegészítő technológiáit tesztelni – legyen szó szenzorokról vagy éppen szórakoztató elemekről. A prototípus követi a legnagyobb e-autók által belengetett trendeket, így, ha ezeknek a gyártóknak szeretne a jövőben a Sony extrákat eladni, kifejezetten jó lehet, ha a gyakorlatban a saját autóján tudja kipróbálni őket.
(Kép forrása: Sony/YouTube)