Engedélyt kapott a repülésre a 737 MAX Európában, egy volt Boeing dolgozó szerint a gép veszélyes
Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) zöld utat adott a Boeing 737 MAX módosított változatának a forgalomba való visszatérésre, de egy intézkedéscsomagot adott ki, amelyet teljesíteni kell, mielőtt a gép a levegőbe emelkedik. A Boeing egy volt dolgozója ugyanakkor arra figyelmeztetett, hogy a repülőgép több technikai problémával is küszködik, amit sürgősen meg kellene oldani.
Az EASA szerdán jóváhagyta a Boeing 737 MAX visszatérését az európai légiközlekedésbe, miután közel két évet töltött a földön két halálos kimenetelű tragédia miatt. Az ügynökség szerint a repülőgép teljesítette az üzembe helyezés négy feltételét, így ismét visszatérhet a polgári légiközlekedésbe. Frissítették a 737 MAX gépek szoftverét, kisebb átalakításokat végeztek a gépeken, módosították az üzemeltetési kézikönyvet, illetve további oktatást biztosítottak a személyzet számára.
Patrick Ky, az EASA ügyvezető igazgatója azt nyilatkozta a hírrel kapcsolatban: „Bízunk benne, hogy a repülőgép biztonságos, ami a jóváhagyás megadásának előfeltétele. De továbbra is figyelemmel kísérjük a 737 MAX működését, amint a repülőgép ismét szolgálatba áll.”
Egy volt Boeing dolgozó ezzel szemben borúlátó
A Boeing 737 MAX visszatért az amerikai égboltra is az American Airlines színeiben, a Boeing egyik gyárának a korábbi vezetője azonban arra figyelmeztetett, hogy a repülőgép még mindig nem biztonságos. Ed Pierson 2018. augusztusában vonult nyugdíjba a Boeingtől, és a Washington államban lévő rentoni MAX gyárban dolgozott. A volt vezető most azt állítja, hogy további vizsgálatokra van szükség a repülőgép elektromos rendszerével és a gyártási minőséggel kapcsolatban. Pierson úgy véli, hogy az amerikai és az európai szabályozó hatóságok figyelmen kívül hagyták azokat a tényezőket, amelyekre a jelentésében a férfi rámutat: olyan technikai problémái vannak a repülőnek, melyek komoly szerepet játszhattak a Lion Air JT610-es és az Ethiopian Airlines ET302-es járatának baleseteiben, melyek 346 ember életét követelték. Kijelentette, hogy mindkét balesetet visszavezethető a rentoni gyárban uralkodó körülményekhez.
Pierson megvan győződve arról, hogy a Boeing által sűrűn emlegetett MCAS szoftver módosítása nem elegendő ahhoz, hogy a géppel biztonságosan lehessen repülni. A férfi egy 14 oldalas jelentést mutatott be, amely tartalmaz egy idővonalat és egy elemzést, melyek a két 737 MAX repülőgép balesetet egy korábban nem közölt módon kapcsolja össze. Pierson elemzése pedig komoly kétségeket ébreszt a 737 MAX biztonságával kapcsolatban. Szerinte kifejezetten zavaró az, hogy az amerikai légiközlekedési ügynökség, az FAA nem foglalkozott a jelentésben azonosított problémákkal.
2019 végén Pierson-t egy bizottság meghallgatta a két balesettel kapcsolatban. A férfi elmondta nekik is, hogy a rentoni gyárban folyó gyártási tevékenység minősíthetetlen, egy szóval lehet azt jellemezni: kaotikus. A volt vezető állítja, hogy nemcsak a szoftver volt a hibás a két halálos kimenetelű balesetért, hanem a pocsék minőségű alkatrészek, illetve a repülőgép összetett vezetékrendszere, amely repülés közben véletlenszerűen elindíthatja az MCAS rendszert.
Sully is aggasztónak találja a helyzetet
Pierson azt mondta, hogy „minden oda vezethető vissza, ahol ezeket a repülőgépeket gyártották, a 737-es gyárba”.
Pierson jelentését Chesley Sullenberger „Sully”- aki 2009. január 15-én a Hudson folyón landolt meghibásodott repülőgépével – is átnézte, és azt nyilatkozta, hogy nagyon aggasztó a Boeing gyáraiban uralkodó körülmények. Az óriási tapasztalattal rendelkező pilóta szerint ezek a problémák jóval túlmutatnak a MAX-on, ezek hatással lehetnek a 737 korábbi modelljeire is.
Pierson úgy fogalmazott:
„Nem a 737 MAX, a MCAS szoftvere, valamint a pilóták számára nyújtott információk hiánya és a képzés elmaradása okozta ezeket a baleseteket. Se nem az évekkel ezelőtti vállalati döntéshozatal, az etikátlan magatartás, a megtévesztő marketing, a hibás vezetési kultúra, vagy a nem megfelelő repülőgép tanúsítási folyamat. Valójában ezek együttesen okozták a tragédiát. Sajnos minden MAX repülőgép, amelyet valaha legyártottak, ugyanazt a nyomorú történetet hordozza magával. A pilóták biztosan nem hibásak. Mindent megtettek annak érdekében, hogy megmentsék a bennük megbízó emberek életét. Ezen baleseteket a hibás AOA érzékelő váltotta ki, és valószínűleg egy rosszul működő elektromos rendszer, amely egy veszélyesen instabil gyártási környezetből származott.”
Pierson arra a következtetésre jutott: „Vagy kivizsgáljuk ezeket a gyártási problémákat, és megoldjuk őket, vagy várhatunk egy újabb katasztrófára.”