Az UBS brókerei HoloLens-szel a fejükön veszik a részvényeket
A nyugodt hálószobák és az élettel teli nappalik válhatnak nyüzsgő kereskedői terekké, ha a világ egyik legnagyobb befektetési bankja, az UBS, a munkatársait augmented reality headsetekkel, azaz kibővített valóság szemüvegekkel szereli fel.
Az UBS, egy svájci befektetési bank, a londoni székhelyű kereskedőit Microsoft HoleLenses eszközökkel látja el. Ezzel az a célja, hogy megteremtsék azt az élményt, amit egy zsúfolt és élénk kereskedői tér nyújt a brókereknek az otthonuk elhagyása nélkül.
A bankok a koronavírus megjelenése óta azon dolgoznak, hogyan tudnák visszahozni a munkatársaikat az irodai környezetbe. Különösen olyan szerepkörök esetében fontos ez, amik jogszabályi szempontból érzékeny területnek számítanak, mint amilyen a kereskedés is. Azonban a koronavírus okozta megbetegedések miatti félelem a munkavállalókat eddig otthon tartotta, akik különösen kerülték a tömegközlekedési eszközök használatát.
“Ha nem tudnak a munkatársak az irodába jönni, legalább a virtuális jelenlétet meg tudjuk teremteni nekik?” – teszi fel a kérdést Beatriz Martin, az UBS UK vezetője. “Most azokkal az eszközökkel kísérletezünk, amik elérhetőek a piacon.”
Az UBS egy munkacsoportot állított fel, aminek fókuszában az áll, hogyan tudnák újragondolni a a tőzsdei kereskedői atmoszférát. Az egyik megoldás a sok közül, hogy minden egyes bróker asztalára egy kamerát helyeznek el, és élőben közvetítik a munkatársak aktivitását a munkaidőben, ezzel is elősegítve a kollaborációt.
Mi a helyzet a többi befektetési banknál?
Ebben a hónapban a JPMorgan Chase már visszarendelte a vezető brókereit a bank londoni székházába a Canary Wharf-on, és a manhatteni irodákba is. Donald Trump rögtön kifejezte tetszését a hír hallatán. Azonban az öröm nem tartott sokáig, már újra el is kellett rendelni a home office-t a new yorki csapatnak, mert az egyik munkavállaló koronavírus tesztje pozitív lett. A JPMorgan óvatossága nem hiábavaló, áprilisban a brókerei között nagyon elterjedt a koronavírus, összesen 16 munkatársuk fertőződött meg.
A Barclays szintén újra elrendelte az otthoni munkavégzést ebben a hónapban, miután két munkavállaló tesztje lett pozitív.
A többi nagy befektetési bankhoz hasonlóan, az UBS is nagyon óvatosan közelít az irodai munkavégzéshez. Nem teszi kötelezővé az irodai munkavégzést, csak az önkéntes bejárást bátorítja. A Deutsche Bank a new yorki részlegnek például múlt héten be is jelentette, hogy 2021 közepéig már valószínűleg nem jönnek vissza dolgozni az irodába. Akkor pedig már az új központjuk költöznek vissza a Columbus Circle-n.
A BlackRock vezérigazgatója Larry Fink pedig arról nyilatkozott, hogy szerinte az alapkezelőinek csak a kétharmada tér vissza már hosszabb távon az irodai munkavégzésre, a többiek otthon maradnak.
HoloLens mint kommunikációs eszköz
A HoloLens a Microsoft terméke, aminek első verziója még 2015-ben jelent meg. Elsődlegesen az online videójátékok játszására fejlesztették ki, és meg is kérték az árát, darabja 3.000 dollár körül volt. Azonban a mostani kihívással teli idők új felhasználói lehetőségeket hoztak. Ugyanis egyre több vállalat tekint rá kommunikációs eszközként.
A Citigroup volt az első nagybank, ami a brókerek otthoni munkavégzésének a hatékonyságát HoloLens szemüvegekkel próbálta növelni. Már négy évvel ezelőtt elkezdtek vele kísérletezni, a kiterjesztett valóság 3D hologramjait kombinálták a valós idejű pénzügyi adatokkal.
A City rendszerét eredetileg arra tervezték, hogy a befektető ügyfeleiknek adják oda, akik ilyen módon tudnak kommunikálni majd a kereskedőkkel és brókerekkel. Ezzel egy ‘tele-jelenlétet’ próbáltak kreálni, ahol virtuálisan egy térben ülhetne a bróker és annak az ügyfele. Azonban az amerikai nagybank sosem implementálta a megoldást. Ugyanis úgy ítélte meg, hogy túl sok technikai korlátja volt a hatékony működésnek, mint a display mérete, az akksi időtartama és a képfeldolgozás sebessége.