Már a Starbucks kávéit is blokkláncon követik nyomon
A Microsoftnak köszönhetően már a világhírű kávézólánc, a Starbucks is blokkláncon követi nyomon a termékeit.
A Bloomberg tegnap arról cikkezett, hogy augusztus 25-tól az Egyesült Államok legnépszerűbb kávézója, amely Európában is utat tört magának elindította nyomonkövetési rendszerét. Jelenleg még csak az USA-ban működik az új kezdeményezés, ahol a kávézó vásárlói egy kódot kapnak, melyel leellenőrizhetik, hogy a kávébab honnan származik, hol pörkölték, és hogyan készül belőle a tökéletes kávé. A vállalat a termelőknek is ad kódot, mellyel termékeik útját követhetik.
A mezőgazdasági termelők eddig ugyanis nem tudták, hogy termékeik mely Startbuck kávéba kerültek bele, viszont az új rendszerrel figyelemmel kísérhetik azok teljes életútját.
A Starbucks kávé, tea és kakaó globális alelnöke, Michelle Burns úgy fogalmazott:
„Közel két évtizeden keresztül sikerült nyomon követnünk minden kávétszemet, amit a gazdaságoktól vásároltunk. Az új megoldás viszont lehetővé teszi számunkra azt, hogy egy felhasználóbarát rendszert építsünk ki, amely minden bizonnyal bizalommal tölti el az ügyfeleinket, hiszen tudják azt, hogy a kávéjuk honnan származik.”
Az új kezdeményezést Microsofttal együttműködve fejlesztették ki és blokklánc technológián alapul.
A cél a fogyasztói bizalom növelése, különös tekintettel a fiatalabb fogyasztókra, akik egyre nagyobb érdeklődést mutatnak az élelmiszerek életútja és származása iránt. Sokan kifejezetten azokat a termékeket keresik, melyeket fenntartható és etikus módon állítottak elő. Ezáltal a vállalatokat arra kényszerítik, hogy egy átlátható és nyomon követhető élelmiszer-ellátási láncot hozzanak létre.
Etikus kávézás, méltányos kávékereskedelem
Egyre több nagyvállalat használja ki a blokklánc és a DLT (elosztott főkönyv) nyújtotta lehetőségeket, hiszen így megmutathatják vevőiknek a termékek eredetét. Nem a Starbucks az egyetlen szereplő a kávéiparban, mely a blokkánc technológia alkalmazása felé fordult. Tavaly a Douwe Egberts csatlakozott egy blokklánc kezdeményezéshez, így már közel egy éve látható, hogy a cég honnan veszi a kávébabot, illetve hol őrölteti meg.
A kávéiparban különösen nagy az igény az alapanyagok nyomonkövetésére, mivel sok, főként dél-amerikai országból származó kávébab van a piacon, melyek termesztésével és begyűjtésével kapcsolatban számos etikai kérdés felmerül, a gyerekmunkásoktól kezdve a kávé minőségéig. A fair trade, azaz a méltányos kereskedelem rendkívül fontos az iparban, hiszen támogatásával hosszú távon visszaszorítható a munkások kizsákmányolása, az emberi jogokat sértő körülmények közötti dolgoztatásuk, az esztelen erdőírtás. Emellett elősegíthető a vegyszermentes termesztés vagy a biodiverzitás megőrzése.
További kapcsolódó cikkeink:
- A Coca-Cola működési hatékonyságát DLT-vel és Ethereummal fokozzák
- Blokkláncra vált az Amazon is, megkapta a DLT szabadalmat
- Újabb divatmárka használ a nyomonkövethetőséghez blokkláncot