Nincs szabad kapacitás a szárazföldön, tankerekben rostokol az olaj

Az olaj ára két hete negatívba fordult, a fizikai olaj nem kell már senkinek. Elképesztő mértékű túlkínálat alakult ki a világon részben a koronavírus járvány korlátozásai miatt. A szárazföldi olajtározók tele vannak, mostanra pedig megtöltötték a tankereket is, amelyek így 375 millió hordónyi olajat tárolnak. 

Mivel már minden olajtározó csordultig telt olajjal, így megtöltötték a tartályhajókat is. Múlt hétvégén Szingapúr partjainál rekord mennyiségű tartályhajó jelent meg, amelyek csak arra várnak, hogy végre visszatérjen minden a régi kerékvágásba és a kiszállíthassák a máskor rendkívül értékes rakományukat. Az elmúlt öt hétben a szárazföldi készletek 180 milliárd hordó fölé emelkedtek, ami arra enged következtetni, hogy a tározók március közepe óta átlagosan körülbelül 4,3 millió hordót fogadtak naponta. Ez a készletnövekedés csökkenti a Bank of America becsléseit a szárazföldi nyersolaj tárolási kapacitásáról 910 millió hordóról 730 millió hordóra. A bank viszont még mindig azt reméli, hogy az USA-nak van elég kapacitása, csak a logisztikai korlátozások miatt nem tudják azt kihasználni.

Szingapúr partjainál horgonyzó tankerek

Szárazföldről tengerre

Április 20. sokaknak örökre az emlékezetében vésődött, miután az olaj ára mínuszba zuhant és meg sem állt mínusz 40 dollárig. A májusi WTI szerződés lejárta pedig bebizonyította azt, hogy nincs már elegendő tároló kapacitás a fizikai olaj szmára. Elképesztő mértékű túlkínálat alakult ki az olajpiacon, a Cushing-ben (Oklahomában) található tározók hamarosan elérik működési korlátaikat. Most sokan abban bíznak, hogy az elkövetkező hetekben és hónapokban az amerikai készletek csökkenni fognak, mivel a kanadai termelők, valamint a Bakken felfüggesztették termelésüket és a finomítók ismét növelik a tevékenységüket, mivel fel akarnak készülni a gazdaság újranyitására.

A szárazföldi kőolaj készletek először Kínában kezdtek megtelni, ahol a koronavírus járvány kitört. Azóta Kína készletei stagnálnak, míg az USA-ban és másutt egyre nagyobb készletek halmozódnak fel. Kínában van elég hely a tárolásra, főleg ha a kormány úgy dönt, hogy még több kereskedelmi tartályt használ a stratégiai kőolaj tartalékhoz.

Európában és a Közel-Keleten a készletek viszonylag alacsonyak maradtak. Az Egyesült Államokban a gyártók a rendelkezésre álló SPR (stratégiai kőolaj tartalék) kapacitás körülbelül 70 milliárd hordóját 23 millió hordóra bérelték és a múlt héten 1,1 millió hordót adtak az SPR tárolásához.

Egyre több nyersolaj a tankerekben

Természetesen a szárazföldi raktározáson kívül a piac a tartályhajókat is igénybe vette. A tengeren tárolt nyersolaj az év eleje óta 150 millió hordóval növekedett, így már több mint 1,2 milliárd hordónyi van tankerekben. Ennek oka az OPEC olajárak háborújának és a nyersolaj vízen lévő raktárkészletének növekedéséből fakadó magasabb nyersolaj tranzit. Március közepe óta a tankerekben lévő kőolaj készlete becslések szerint 91 millió hordóval, vagyis körülbelül 2,2 millió hordóval nőtt naponta.

A Clarksons adatai szerint jelenleg világszerte több mint 350 hajót használnak úszó olaj (nyersolaj és származékai) tárolására. A tengeren tárolt teljes olajmennyiség 375 millió hordóra emelkedett. Mivel a kereskedők egyre több kisebb hajót használnak, az egyes hajónkénti készletek átlagos mennyisége csökkent, ami azt jelenti, hogy emelkedett a raktározás átlagos költsége.

A finomítók haszonkulcsai rendkívül ingatagok voltak, mivel a leállások globális szinten kezdődtek. A finomítók részleges leállítása vagy teljes bezárása után a haszonkulcsok a nullához közeledtek, mivel a finomított olaj készletei folyamatosan növekednek. Az Egyesült Államokban a készletek szezonálisan emelkedtek és most már közel 70 millió hordó felett vannak az egy évvel ezelőtti szintnél. A finomítók megpróbálták kihasználni a határidős termékárak jelentős javulását azáltal, hogy a termékeket földön és vízen tárolják.

A többlet az egész évre megmarad

Egyes nyomkövetők az úszó tárolást olyan hajókra mondják, amelyek tíz napig kihasználatlanok maradnak, míg mások 14 napig. A nyomon követett hajók típusai változhatnak, ami magasabb vagy alacsonyabb úszó tárolási szintet eredményezhet. Mindazonáltal minden becslés a vízen lévő készletek növekedésére mutat. Az olajfelesleg kezdetben a piszkos tartályhajók (nyers olajat szállító) szállítási áraiban volt látható. Ám a tiszta tartályhajók (gázolaj, benzin) árai most növekednek, mivel a finomítók és a kereskedők próbálják eladni az eladhatatlan készleteket. A tiszta tartályhajók árainak közelmúltbeli növekedése megkérdőjelezte a vízen történő tárolás gazdaságosságot, ám a termékek határidős görbéinek ingadozásai továbbra is lehetőséget biztosítanak a kereskedőknek a rakományok úsztatására.

A globális olajpiac válsága valószínűleg áprilisban tetőzött, amikor az olajszükséglet megközelítőleg 25 millió hordó/nap csökkenést mutatott a tavaly év ugyanezen időszakához képest. Lassacskán minden országban feloldják a karantént és beindulhat az élet, amellyel egyenes arányban nőni fog az olaj iránt igény. Bár ennek ellenére az év hátralévő részében is megmarad a többlet, de csökkenhet a nyomás az olajfinomítókon és tározókon.