A csalók hirdethetnek a Google-on, a tisztességes cégek nem
Néhány évvel ezelőtt ugyan a Google enyhített a kriptovaluta hirdetések korlátozásán, a kriptovállalatok továbbra sem tudják reklámozni magukat a világ legnagyobb keresőmotorjának felületén. A tisztességes kriptotársaságok keze meg van kötve, a csalók viszont korlátozások nélkül hirdethetnek.
Az már köztudott, hogy a nagy techvállalatok, mint a Google és a Facebook nem játszanak tiszta lapokkal. Most bizonyosságot nyert az, hogy a Google gond nélkül blokkolja a korrekt kriptocégeket, de engedélyezi a csaló vállalatok hirdetéseit.
Molly Spiers, a brit székhelyű bitcoin tőzsde a CoinCorner marketing menedzsere arra hívta fel a figyelmet, hogy a Google továbbra is megakadályozza azt, hogy a társaság a cég oldalán reklámozza magát, a csaló oldalakat viszont nem szűri ki és tiltja le.
„Tehát a @GoogleAds nem engedi a platformra a @CoinCorner-t, egy régóta fennálló, legitim vállalkozást, de az adathalász cégeknek megengedi? Figyelj oda! @Google!”, írta felháborodva a marketing menedzser a Twitteren.
Csalók előnyben
Az eset úgy derült ki, hogy a cég a CoinCorner kifejezésre rákeresve, két, szinte teljesen egyforma találatot látott. Az első viszont egészen meglepő módon egy fizetett hirdetés (Google Ad) volt Coincorner néven, amely nem a vállalaté, hiszen ők nem hirdethetnek. A Coincorner nyilvánvalóan egy csaló weboldal, aki a valódi Coincorner weboldal nevét felhasználva próbált adatokat kicsalni az ártatlan felhasználókból, majd azok segítségével bitcoinjaikat ellopni. Elég egy betűt elnézni és már meg is történt a baj.
„Évek óta nem tudjuk használni a GoogleAds-et, annak ellenére, hogy több mint elegendő bizonyítékkal rendelkezünk annak igazolására, hogy legálisan működő vállalat vagyunk. Tehát frusztráló, amikor ez történik, de nemcsak üzleti szempontból, hanem a fogyasztók védelme érdekében is”, érvelt Spiers.
Az egész ügyben az a legironikusabb, hogy a Google annak idején azért blokkolta a kriptovaluta vállalatok reklámozási lehetőségeit, hogy megvédje az internetes felhasználókat a csalóktól. A hirdetési tilalmat 2018-ban részben enyhítették, ennek ellenére nap, mint nap azzal kell szembesülniük a kriptocégeknek, hogy nem reklámozhatják vállalatukat és termékeit a Google Ads segítségével, hiába felelnek meg minden létező kritériumnak.
Sajnos nem ez az első alkalom, hogy csalók hirdetnek probléma nélkül a Google felületén. Adathalászok, engedéllyel nem rendelkező kriptocégek, brókerek reklámozzák magukat már évek óta. A hiteles társaságok viszont labdában nem rúgnak.
„Korábban volt hozzáférésünk a Google Ads platformhoz. Négy évig voltunk hűséges ügyfeleik egészen addig, amíg a Google be nem jelentette a kriptovaluta hirdetések általános tilalmát”, tette hozzá Spiers.
A YouTube is sáros
A Google ugyan két éve enyhített a korlátozásokon, ez csak az Egyesült Államokra és Japánra vonatkozik. Az európai és ázsiai kriptocégeknek továbbra sincs semmi esélye igénybe venni a vállalat, amúgy nem olcsó, bár hatékony szolgáltatásait. A CoinCorner esete nem mondható egyedinek, hiszen nemrég a Ripple cég tapasztalt hasonlót a YouTube-on, amely szintén Alphabet vállalat.
A kriptoutalási vállalat arra lett figyelmes, hogy a YouTube-on hamis XRP tokenosztásokat reklámoztak. A cég nem volt rest, beperelte a legnagyobb videomegosztó oldalt. A YouTube viszont még meg is úszhatja, hiszen az amerikai, kommunikáció tiszteletben tartásáról szóló törvény egyik bekezdése kimondja, hogy a nagy technológiai vállalatoknak nem vonhatóak felelősségre a felhasználók által feltöltött tartalmakért. A YouTube a perre úgy reagált, hogy letiltotta David Schwartz, a Ripple műszaki vezetőjének videóit.