Az Air Asia blokklánc technológiát használ az árufuvarozáshoz
Az Air Asia lett az első olyan légitársaság a világon, amely blokklánc technológiát használ az árufuvarozáshoz. Tegnap a vállalat bemutatta a Freightchain nevű cargo járatokhoz használható rendszert, amely azonnali rakományfoglalási lehetőséget kínál a szállítmányozók számára.
Az Air Asia, Malajzia legnagyobb low cost vagy magyarosan fogalmazva fapados légitársasága azt nyilatkozta, hogy a hagyományos árufuvarozási módszer borzasztó időigényes és lassú, ezért blokklánc alapú rendszerre tér át, amely segítségével azonnal láthatóak a leadott és feldolgozott rendelések. Eddig még egyetlen légitársaság vagy szállítmányozási cég sem használt olyan összetett rendszert, mint most az ázsiai légiközlekedési vállalat.
Freightchain, az Air Asia gyöngyszeme
A Freightchain egy olyan légiforgalmi digitális hálózat, amelyet a különböző légi árufuvarozók és szállítmányozó vállalatok használhatnak. A segítségével azonnal helyet foglalhatnak a légi rakománynak, illetve könnyen és gyorsan kezelhetik az ezzel kapcsolatos szállítmányozási dokumentumokat. A hálózat blokklánc technológiát használ, amelynek köszönhetően a cég képes kielégíteni az ellátási láncok összes igényét.
A társaság webes felülete felhasználóbarát, átlátható és egyszerűen használható. Az ügyfelek a tranzakciók elindítása előtt ingyenesen regisztrálhatnak a platformra. A rendszerben az ügyfél köztes szereplő nélkül azonnal ellenőrizheti a légitársaságok által kínált útvonalakat, a rendelkezésre álló helyet, a költségeket és a szállítással kapcsolatos egyéb információkat, miközben a légitársaságok közvetlenül is értékesíthetnek áruszállításra alkalmas szabad helyet a vevők részére. A hálózat már működik. Az első szállítmányt Bengaluruból (az indiai Karnátaka állam székhelye) Mongóliába vitték, amely azonnal megmutatta a technológia előnyeit. Kevesebb volt a papírmunka, biztonságosabb, gyorsabb, egyszerűbb és átláthatóbb volt a rakománnyal kapcsolatos adminisztráció.
Az IATA szerint eljött az idő a blokklánc használatára
A blokklánc technológia óriási potenciállal rendelkezik minden területen, az élelmiszeripari termékek nyomon követésétől kezdve a gépjárműgyártás ellátási láncának átláthatóbbá tételéig. A repülésben viszont eddig nem igazán alkalmazták, holott rengeteg problémát lehetne a technológia segítségével orvosolni. A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) jelentése szerint a blokklánc technológia alkalmazása előrelépést jelentene mind a polgári légiközlekedésben, mind pedig a légi áruszállításban. A szövetség úgy gondolja, hogy a technológia már bebizonyította azt, hogy készen áll a repülésben történő mindennapi felhasználásra. Intelligens szerződésektől kezdve, a tokenizáláson keresztül, a tanúsítványok kibocsátásáig, bármire lehetne használni.
Az innovatív technológia segítségével csökkenteni lehetne az adminisztrációs feladatokat, ezzel pedig rengeteg időt és pénzt tudnának a légiközlekedési vállalatok spórolni.
A KLM Airlines holland királyi légitársaság is megpróbálkozik a blokklánc technológia alkalmazásával, amellyel a számviteli és pénzügyi osztály munkáját segítené ki. 2017-ben az S7 orosz légitársaság Ethereum alapú fizetési felületet indított el, amelyen keresztül közvetlenül lehet repülőjegyet vásárolni a vállalattól.
A blokklánc használata nemcsak közvetlenül a légitársaságok munkáját könnyíti meg, hanem a repülőtereken dolgozó földi kiszolgáló személyzetét is. A blokklánc és a mesterséges intelligencia együttes alkalmazásával könnyebb beazonosítani az utasokat, gyorsabb és átláthatóbb a vámkezelés és kevesebb az elhagyott bőrönd. Mivel a koronavírus járvány miatt a polgári légiközlekedés gyakorlatilag leállt az egész világon, elérkezett az idő arra, hogy a légitársaságok belevessék magukat a munkába és a technológiával kísérletezgessenek.