General Motors friss szabadalma: blokklánc alapú navigációs térkép

A General Motors (GM) új szabadalmi kérelme egy valós időben frissülő navigációs térképet ír le. A rendszer blokkláncot használna a járműszenzorok adatainak integrálásához, amit önvezető autók navigációs rendszerénél vezetnének be.

A dokumentum szerint az alapprobléma, hogy a jelenleg elérhető navigációs térképeket nehéz „dinamikusan” (értsd: frissen) tartani jelentős költségvonzat nélkül, ezért elterjedtségük csak bizonyos régiókra van limitálva.

A General Motors szabadalma a problémára egy elosztott megoldást javasol, amit a járműszenzorok adatai szolgáltatnak vezetés közben. A valós idejű adatokat egy eltérésérzékelővel hasonlítanák össze a már meglévő térképekkel.

A kapott adatokat feltöltenék egy blokklánc hálózatra, ami egyben a teljes térképadatot is tárolná. Az így gyűjtött adatcsomagok (tranzakciók) akkor lennének validálva és felfűzve a blokkláncra, ha a többi járműszenzor is hasonló változásokat észlel környezetében. A hálózat karbantartásáról a gépjárművek fedélzeti számítógépe gondoskodna, míg a bányászklienseket adatközpontokban futtatnák.

A rendszert a GM Super Cruise nevű funkciójához fejlesztenék, ami egy félautomata vezetési élményt kínáló program a luxusmodelljeihez. A Teslával szemben a rendszer erősen támaszkodik a navigációs térképekre, ezért csak előre meghatározott lefedettségű sztrádákra alkalmaznák.

Az elosztott mapgenerálási eljárást elsőként az Egyesült Államokban vezetnék be. A szabadalom előnye az alacsony költségvonzat mellett, hogy más gyártók modelljeit is bekapcsolhatnák a mapgenerálási hálózatba, ami miatt is lehet szükség a „trustless trust” karakterisztikájú blokkláncra.

A GM pivotja a blokklánc technológia területére nem most indult. 2018. decemberben már szabadalmaztatott egy blockchain alapú rendszert, ami az önvezető autók közötti kommunikációt teszi lehetővé. 2019. októberben pedig egy blokklánc alapú utalási és azonosítási termék tesztelését kezdte meg gépjárművein.