Hogyan teljesített a Bitcoin piár szempontból?

A fejlett világban szinte ma már mindenki hallott a Bitcoinról. Szó esett róla megszámlálhatatlan hírben, cikkben a nyomtatott és online sajtóban, illetve a televízióban egyaránt. Beszéltek már róla üzleti vezetők, közgazdászok, hírességek és az utca embere is. Feltehetjük itt a kérdést: a hírverés, amit a Bitcoin kapott, használt vagy inkább ártott a kriptovaluta fejlődésének? Megfelelően lettek kommunikálva az előnyei a rengeteg érintett által – vállalkozók, startupok, fejlesztők, kereskedelmi szövetségek, piár cégek?

Mint minden mással is a világban, itt sincs egyértelmű válasz. Eddig a mainstream média inkább szkeptikus, sőt néha egyenesen elutasító volt a Bitcoinnal szemben. Más oldalról viszont a kriptoszektor szép sikereket ért el, és kihívóként jelent meg a mainstream pénzügyi termékekkel szemben. Maga a szektor is fokozatosan jobban és átláthatóbban kommunikálja azokat az üzeneteket, amit a Bitcoin transzformációs képessége hordoz.

Bitcoin: az előző évtized szenzációja

Függetlenül attól, hogy a Bitcoin pozitív vagy negatív színben jelent meg a médiában reputáció szempontjából, nincs kétség afelől, hogy az emberek felkapták rá a fejüket, és mindenki megjegyezte, hogy mi ez az új dolog.

Attól függetlenül, hogy szereted vagy utálod, a Bitcoin egy nemzetközi fenoménná vált,” erősíti meg Liam Murphy, a patinás Wachsman blokklánc piár vállalat igazgatója. „A Bitcoin felemelkedése a köztudatban csendben következett be, hisz ne felejtsük el, hogy minden egy online megjelent fehérpapírral kezdődött.

Ez a Bitcoin felemelkedés attól függetlenül meg tudott valósulni, hogy az újságírók, médiaszakértők és közgazdászok mit mondtak róla. Ugyanis miután az árfolyama átlagon felül kezdett el emelkedni, a befektetők beleszerettek, és bíztak benne, hogy ebből a profitból ők is tudnak részesülni.

Kijelenthetjük, hogy a Bitcoin a szájmarketing eddigi legnagyobb durranása,” magyarázza Alona Stein, a tech fókuszú marketingügynökség, a Blonde20 igazgatója. „Alapvetően a kontrollálatlan és menedzselhetetlen szikra tüzet tud okozni, főleg akkor, ha közvetlen pénzügyi nyereség is kapcsolódik hozzá. De közre játszott a ’ki ne maradjak belőle’ faktor is.

Hatékonyságot nélkülöző kommunikáció és a piár hiánya

Természetesen a Bitcoin meteorszerű sikere sok figyelmet kapott, viszont a média leginkább megvetéssel és csúfolódással fogadta. Az újságírók inkább a volatilitását emelték ki, arról beszéltek, hogy a Bitcoin piaca hajlamos a manipulációra. Sőt még olyan hírek is megjelentek, hogy a Bitcoin alapvetően nem más, mint egy hatalmasra magasztalt Ponzi-séma.

Ezzel egyidejűleg elhallgatták a potenciálisan forradalmi természetét a decentralizált monetáris rendszernek. Egy bizonyos mértékig felelősek voltak ebben a kriptovilág hírvivői is, ugyanis nem voltak képesek szervezetten kommunikálni a Bitcoin pozitív oldalát.

Ha egy rendes PR kampány vezette volna a Bitcoint mint koncepciót a mainstream világba, akkor az előnyeit és lehetőségeit hatékonyan lehetett volna kommunikálni. De sajnos nem így történt.„, mondta Alona Stein. „A PR munka a Bitcoin üzenete körül, a fokozatos piaci oktatás és kitettség jobban segítette volna a Bitcoinról kialakult képet az eltelt 10 évben.”

Más kriptós médiában iparágban dolgozó szakértők is osztják ezt a véleményt. „Visszatekintve, a hatékony kommunikáció a Bitcoin előnyeiről az általános közvélemény számára mellett még egy célt nem sikerült elérni, hogy elmagyarázzuk a jelentőségteljes értelmét.” mondja Katie Oliver, a Cryptoland PR ügyvezetője.

A Bitcoin piár jelenlegi állapota

Jelenleg pontatlan lenne úgy hivatkozni a Bitcoinra mint egy piár projektre minden szempontból. Nincs egy olyan csoportosulás vagy párt sem, aki jobban felelős lenen a Bitcoinról kialakult képről a közvéleményben mint egy másik szervezet. Több oldalról próbálják alakítani a Bitcoin profilját ezek a szervezetek.

Nincs egy olyan személy, szervezet, vagy csoportosulás, akik felelősek lennének azért, hogy mit gondol a közvélemény a Bitcoinról. A szabályozók, vállalkozók, startupok, média, újságírók, PR szakértők, közvélemény, mind hozzájárulnak a Bitcoinról szóló vitához és a jelenlegi állapotához,” magyarázza Liam Murphy.

Habár a kriptoszektorban dolgozó embereknek nagyobb befolyásuk van a Bitcoinról kialakult kép formálásáról (különösen a kriptospecifikus híroldalak által), Katie Oliver még mindig úgy gondolja, hogy a mainstream média ennek ellenére nagyobb hatással van a kriptovaluta publikus ’személyiségére’.

A Bitcoin észlelésére még mindig nagyobb hatást gyakorol a mainstream média. Elég csak példának hozni a BBC hírét az ’Elveszett kriptokirálynő’ címen, ami a OneCoin 4 milliárd dolláros átveréséről szól. Ezt a podcastet több mint 1 milliószor hallgatták meg, és a kriptovaluta mint csalás és átverés hírt sugallja.”

Felelősség és vízió

A Bitcoin evolúció közepén vagyunk, és hamarosan belépünk a következő szakaszba,” jelzi előre Alona Stein. „Most hogy már mindnyájan ebben a kriptoiparágban élünk, én azt várom el piár cégektől, iparági vezetőktől és médiától, hogy sokkal felelősségteljesebben kommunikáljanak a szektor jövőjével kapcsolatban, és ennek fényében osszák meg a véleményüket és az ígéreteiket.”

A kriptocégeknek, mint ahogy a többi startupnak és nagyvállalatnak is, mindig rendelkezni kell egy erős vízióval, hogy meg tudják fogni a befektetőket, és az üzletük növekedni tudjon.” teszi hozzá Alona Stein.

Más megközelítésből, ha a kriptoszektor hatékonyabban akarja kommunikálni a Bitcoin pozitív oldalát, akkor a kriptók rossz vonatkozása helyett – csalások, shitcoinok, szenzációs profitígéretek, üveggömb cikkek, ámítások – inkább a kriptók és a Bitcoin egyedi értékét kell kiemelniük és erre fókuszálniuk.

Ahogy Liam Murphy is összegzi, „A Bitcoint úgy kell értelmezni, mint egy generációkon átívelő fontos mérföldkövet, amely a blokkláncra épül. A Bitcoin egy valuta ökoszisztémát teremtett. Talán nem tökéletes, de legalább nem tudják központilag irányítani, a felhasználóknak meg kell bízniuk egymásban kapuőrök nélkül.

(Borítókép: Lucidhouse)