A Nike újabb nagy dobása: tokenizálja a cipőket az Ethereum blokkláncon

A portlandi székhelyű Nike ismét felhívta magára a figyelmet. Nemrég még a maratonon elért meghökkentő eredményei miatt lett beszédtéma az amerikai cég. A Nike cipője, mellyel „emberfeletti teljesítményeket lehet elérni”, napokig szerepelt az újságok címlapján. Most pedig itt az újabb csavar a sportmárkától. A Nike ugyanis tegnap szabadalmat kapott a sportcipőinek tokenizálásra, amit az Ethereum blokkláncán tervez meglépni.

Az Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegy Iroda oldalán közzétettek egy december 10-ei keltezésű dokumentumot, amelyben kijelentik, hogy az amerikai sportmárka egyes cipői számára egyedi azonosítókat kíván generálni és ERC 721 tokeneket létrehozni. A vevők ezeket a tokeneket „feloldhatják” a fizikai cipő megvásárlásával. Ezután pedig a lábbelihez tartozó tokeneket össze tudják kapcsolni az egyedi tulajdonosi azonosítókkal. A token rögzíti a digitális cipő úgynevezett genotípusát is, beleértve a cipő specifikus tulajdonságait, mint például a színét, illetve a stílusát.

Digitális cipő és ami mögötte van

A szabadalom feltehetően lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy nagyobb ellenőrzést gyakorolhassanak cipőik és azok kialakítása felett. A dokumentumban arról is írnak, hogy a tulajdonosok korlátozhatják azt, hogy a levédett cipőikből hány példányt másolhat le és készíthet el a cipőgyár. Vannak olyan „helyettesítő tulajdonságok” is, amelyek engedélyezik mások számára az adott cipőminták keverési jogát. Ezen kívül létezik egy úgynevezett „szülői/felügyeleti funkció”, amely használatával egy harmadik személy vigyázhat a cipőkre.

A digitális cipő „sokszorosítási jogát” egy vagy több valós gyártói korlátozás szabályozhatja. Például „a digitális cipő minden egymást követő generációjának tulajdonjogát vissza lehet vezetni az eredeti valós cipőhöz, az eredetileg hozzá társított virtuális termék titkosítási kulcsán keresztül”, írta a szabadalom. A Nike innovatív ötlete nem meglepő. A vállalat ugyanis szeptemberben 22%-kal tudta növelni a negyedéves bevételét Kínában, hiszen az ismert márka által gyártott, korlátozott kiadású lábbelik őrületbe hozták a népet. Idén év elején a Xinhua.net kínai hírportál arról számolt be, hogy a használt cipők kereskedési platformjai is egyre népszerűbbek az országban. Ezeken a felületeken az emberek limitált példányszámban elérhető cipőket vásárolhatnak, majd eladhatják azokat, mellyel plusz jövedelemhez juthatnak.