A cseh kormány 7%-os webadót fizettetne az internetes óriásokkal

A cseh kormány egy új, a globális internetes óriásokat sújtó digitális adót fogadott el, írta a Reuters. A vállalatoknak a cseh felhasználók számára nyújtott szolgáltatásokból származó jövedelmükből kellene 7%-ot fizetniük. Ilyen szolgáltatások lehetnek például a célzott hirdetések, a digitális piacterek illetve a felhasználói adatok értékesítése.

Mások is bevezették

Az adót még a parlamenti törvényhozóknak is jóvá kell hagyniuk. Ha elfogadják, a Cseh Köztársaság csatlakozna más EU-országokhoz, amelyek szigorúbb adóztatással próbálják meg visszatartani a nemzetközi technológiai óriásokat. Olaszország és Franciaország is bevezették már a digitális adót, miután az uniós szintű adó létrehozásának kísérlete tavaly kudarcot vallott.

A Cseh Köztársaság által javasolt adó a Facebookra, a Google-ra és más nagy hirdetési felületet kínáló cégre irányulna. Konkrétan azokra a vállalatokra vonatkozna, amelyek globális bevétele több, mint 750 millió euró, és a cseh piacon legalább 3,9 millió euró forgalommal rendelkezik. Ráadásul szolgáltatásaikkal több, mint 200 000 felhasználói fiókot kell elérniük. Az adó ezért nem fogja befolyásolni a kisebb platformokkal rendelkező cégeket.

A cseh pénzügyminisztérium szerint ez ideiglenes intézkedés lesz mindaddig, amíg globális konszenzus nem jön létre a big tech cégek megadóztatásával kapcsolatban. Addig viszont várhatóan 195 millió euró körüli összeg fog befolyni évente, ha az új adónem a tervek szerint jövőre hatályba lép.

Azt viszont még nem tudni, hogy melyik uniós tagállam fogja követni a cseh példát, illetve a nagyvállalatok hogyan fognak reagálni a kivetett adó hírére. Az amerikai kormány valószínűleg nem fog örülni az újabb sarcnak, hiszen Donald Trump amerikai elnök Franciaországgal kapcsolatban is felemelte a hangját, amikor az „Google-adót” vetett ki a gigacégekre. Az elnök Olaszországot is megtorlással fenyegette a webadó bevezetése után.