Libra ide, Libra oda, jön a Facebook Pay
A Facebook tegnap jelentette be a Facebook Pay szolgáltatásának indítását, amelyet elérhetővé tesz a big tech óriás összes platformján: Facebookon, Facebook Messengeren, Instagramon és WhatsAppon is. A termék indítását a vállalat hivatalos blogján egy posztban jelentette be kedden, november 12-én. A működési elve nagyon hasonló lesz a már jó ismert fizetési szolgáltatók termékeihez mint a PayPal és a Venmo.
A nyilatkozat szerint a szolgáltatás lehetővé teszi a felhasználóknak pénz küldését kereskedőknek, és pénz utalását egymás között egy PIN kód megadásával vagy egy biometrikus azonosítás végrehajtásával.
A bejelentés a fizetési szolgáltatás indításáról meglepetés, ugyanis a techóriás eddigi erőforrásait látszólag inkább a Libra indítására összpontosította. Ez az új blokklánc fizetési megoldás is a tervek szerint integrálva lesz a Facebook különféle platformjaival, ha egyszer elindul.
Azonban a projekt a szabályozói oldalról meglehetősen nagy figyelem alatt áll és több kongresszusi és pénzfelügyeleti vizsgálat is folyamatban van ellene. A Facebook ugyanis nem tudott kielégítő válaszokat adni a digitális pénzével kapcsolatos nyitott kérdésekre, mint az adatbiztonság, a bűnözésellenes intézkedések.
A Facebook védekezése ezekkel a vádakkal szemben az, hogy a Libra által nyújtott funkciók nagy részét a a közösségi oldal már most is biztosítja. Az új fizetési platform csak egy frissítése a mostani rendszernek pár új funkcióval.
Mit tud a Facebook Pay?
„A felhasználók már ma is használják az alkalmazáson belül a fizetési szolgáltatásokat. Az applikációnkon keresztül vásárolnak, adományoznak, és küldözgetnek pénzt egymás között.„, fogalmazták meg a blogbejegyzésben. „A Facebook Pay ezeket a tranzakciókat csak egyszerűbbé és felhasználóbaráttá teszi, és a fizetési adatok továbbra is védve és biztonságban maradnak.„
Kiemelik még a nyilatkozatban, hogy az új szolgáltatás már a most is létező fizetési infrastruktúrára és partnerségre épül.
Mike Isaac, a New York Times tech riportere Twitter bejegyzésében pozitívan reagált a hírre:
„WoWW, már eddig is nagyon sok fizetési infrastruktúra létezett a platformokon: FB, Messenger, és Instagram. Ezeket a rendszereket most összekötni már csak egy általános gyakorlat.”
Az új szolgáltatás először az Egyesült Államokban lesz elérhető a héten a következő alkalmazásokban: adománygyűjtések, játékon belüli vásárlások, eseményekre jegyvásárlások, személyek közötti fizetések Messengeren belül, és Facebook Marketplace.
Habár a termék hivatalos bejelentésére csak november 12-én került sor, a Twitteren már szeptemberben pletykáltak arról, hogy a Facebook egy saját fizetési platformot fejleszt. A nyulat a bokorból Jane Manchun Wong Twitter felhasználó ugrasztotta ki. Megrögzött applikáció sérülékenységi tesztelőként találkozott egy Facebook Pay tranzakciós oldallal.
Ekkor nyílt kérdésként fogalmazta meg a Twitteren, hogy „még sosem látott Facebook Pay-t korábban. Ez csak egy rebranding vagy egy új szolgáltatás?”
Sokan otthagyták a Libra projektet
Nevezetesen a Facebook Pay pár héttel azután jelent meg, hogy a legnagyobb amerikai fizetési szolgáltató platformok sorra kihátráltak a Libra mögül. A kezdeti lelkesedés után már nagyon sokan visszakoztak, és otthagyták a projektet, többek között: PayPal, Stripe, Mastercard, eBay, Mercado Pago, és Booking.com is.
Másrészről viszont a Visa vezérigazgatója Alfred F. Kelly még mindig úgy nyilatkozott, hogy az egyeztetés a Facebook és a Visa között a Libráról még mindig tart.