Mégsem szárnyal a DASH Venezuelában
„A Dash a leggyakrabban használt kriptovaluta Venezuelában ”- mondta Ryan Taylor, a Dashpay vezérigazgatója, amikor tavaly májusban a CoinDesk Consensus rendezvényének színpadán állt. Később a Dashpay többször megismételte kijelentését, arra utalva, hogy a kriptovaluta számára a venezuelai gazdaság maga lesz a Kánaán.
De miután alaposan utánajártak a Dash valódi életútjának, kiderült, hogy ez az állítás bizony elég merész. 2018-ban a dél-amerikai ország kereskedőinek állítólag 80%-a elfogadta a Dash-t. Ernesto Contreras, a Dash Latin-Amerika üzletfejlesztési igazgatója szerint a jelenlegi statisztikák jelentősen alacsonyabb számokat mutatnak. „Ezen a héten befejezik az első, regisztrált vállalkozásokra vonatkozó ellenőrzést és már sejthető, hogy a kriptovalutához kapcsolt vállalkozások száma esni fog „ – mondta Contreras.
Helyi források szerint, igen kevés projekt és kereskedő használ ténylegesen Dash-t. Például Fabiana Arreaza, a Chiringuitos start-up tulajdonosa azt mondta, hogy ügyfelei ritkán választják a kriptovalutával való fizetést.
„Mi már két éve elfogadjuk a Dash-t, de eddig még nem volt olyan kliensük, aki Dash kriptovalutával akart volna fizetni. Inkább bolívárt vagy dollárt használnak” – jegyezte meg.
Ez igaz szélesebb körben is. Venezuelában körülbelül 488 vállalkozás van, köztük sok élelmiszeripari kisvállalkozás, amely elfogadja a kriptovalutával történő fizetést, de kevés olyan akad, aki vonzónak találná ezt a fizetési módot. Los Costilla, a népszerű Dash-barát étterem, csak egy példa erre. Egy képviselőjük szerint több mint egy éve nem fogadtak el semmiféle kriptovalutát.
Erőteljes marketingkampány, áttörés nélkül
Caracas főutcáit hatalmas Dash-óriásplakátok lepték el, emellett a cég még beépített pénztárca szolgáltatással ellátott mobiltelefonokat is a piacra dobott, hogy minél vonzóbbá váljon az országban. De nem csak a fogyasztókat környékezték meg. A Dash Merchant projekt venezuelai kiskereskedőknek is felkínált különféle szolgáltatásokat. Az egyik marketingkampányuk során a Dash Merchant projekt együttműködött a Dash Venezuela „Ciudad Dash” rendezvényével is, hogy kereskedőket toborozzon, akiknek 10 dollár értékű Dash-t ajánlott fel, amennyiben csatlakoznak hozzájuk. A pozitív eredmények azonban elmaradtak.
Contreras a Dash fejlesztése vezetője Twitter bejegyzésében azt írta, hogy rengeteg vállalkozással dolgoztak együtt, ami túl összetett feladatnak bizonyult. Szerinte az elmúlt hónapok kampányai kiemelkedőek voltak és emellett frissítették a képzéseiket is. A Merchant projekt hatalmas előrelépést tett a folyamatosan növekvő elfogadási hullámban, mielőtt leállították a projektet, mivel a csapat fizetési jelentéseiben bizonytalanságok léptek fel.
Contreras hozzátette, hogy az országban a Dash-közösség növekedése többnyire a hivatalos hálózaton kívül zajlik, a venezuelai Dash-hez kapcsolódó 27 projekt közül csak négyet finanszíroz a Dash DAO.
Hozzávetőleges számok
Becslések szerint 10 000 aktív Dash-pénztárca található Venezuelában, a helyi szakértők szerint azonban ez az adat nem fedi a valóságot. Giorgio Marinetti, a Dash Help vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy az Androidon való letöltések tényleges számát a Dash Engineering Solutions kezeli, ami nem nyújt teljes képet a platformról. Csak hozzávetőleges adatokkal dolgoznak. Ezeket a számokat a különböző Dash projektek fizetési feldolgozóitól kapják és a kriptovaluta különböző rendezvényeken történő használatából.
A venezuelai Dash-piac valós növekedési statisztikái rejtélynek számítanak a Venezuelában lévő Dash-csapat számára, ami lehetetlenné teszi, hogy összehasonlítsák más kriptovalutákkal, mint például a bitcoinnal.
(Készült a CoinDesk cikke alapján)