Befuccsolt a JPMorgan Chase mobil bank applikációja
Még az első születésnapját sem érte meg a JPMorgan Chase Finn nevet viselő mobilbank alkalmazása. Az applikációt, amely kifejezetten a fiatalok banki igényeihez igazodva lett kifejlesztve, 2018 júniusában tették elérhetővé az USA-ban országos szinten. Tegnap azonban Amerika legnagyobb bankja bejelentette, hogy megszünteti a Finnt. Az alkalmazás augusztus 10-től „sajnos” nem lesz többé elérhető. Úgy tűnik Jamie Dimon és csapata nem élvezik az Y és Z generáció töretlen bizalmát és támogatását. Meglepő ugye?
Hol rontotta el a JPMorgan Chase?
Egy alkalmazás sikeressége, illetve sikertelensége több tényezőtől is függ. Kezdjük a JPMorgan hivatalos magyarázatával. A bank egyik szóvivője szerint rájöttek arra, hogy a fiatal generációnak nincs szüksége még egy online bankra (a Chase eredeti applikációja mellé). „Tudjuk, hogy a Chase már most is a legelterjedtebb bank a fiatalok körében, így inkább erre alapozunk, ahelyett, hogy egy új márkát építsünk fel a nulláról”. Ha ez az állítás igaz, felvetődik a kérdés, hogy mi motiválta őket az alkalmazás elkészítésében? Lehetséges, hogy úgy gondolták, hogy nem elég fiatal állt még át a „sötét oldalra”? Talán a JPMorgan csapata már annyira magabiztos, hogy piackutatásra nem is volt szükségük, csak feltételezték, hogy az általuk készített applikáció elsöprő sikert fog aratni a fiatalok körében? Az alkalmazás megalkotásának valódi hátterét valószínűleg sohasem tudjuk meg.
Amikor 2018 júniusában bejelentették a Finn alkalmazást, a bank azzal érvelt, hogy a fiataloknak nincs szükségük hagyományos bankfiókra és az azzal járó szolgáltatásokra. Ennél fogva, az applikációt csupán a fiatalok számára leghasznosabb szolgáltatásokkal látták el, mint például spórolási lehetőségek, számlák fizetése, átutalások, illetve különböző kimutatások a kiadásaikról (étel, szórakozás, rezsi stb.). A legnagyobb újítás, amellyel el akarták nyerni az Y és Z generáció tetszését, nem más, mint az emojik által osztályozható tranzakciók. Ha a Finn appot használjuk egy adott termék megvásárlására, emojik segítségével tudjuk értékelni döntésünket. Az ötlet arra hivatott ösztönözni a fiatalokat, hogy jobban átfontolják kiadásaikat. Természetesen ez a legtöbb fiatal számára olyan hatást kelt, mintha a nagyszüleik próbálnának velük a legújabb partizenékről beszélgetni. Egyszerűen felesleges és nem illik egy online bank alkalmazásba. Ez persze nem jelenti azt, hogy az alkalmazást néhány emoji törölte ki az internet világából, hiszen ettől eltekintve nem voltak különösebb hiányosságai.
A 2008-as világválság óta sajnos nehéz pártatlannak maradni a JPMorgannel szemben, viszont azt hiszem, kijelenthetjük, hogy a Finn applikáció csupán egy kudarc, amely bármely vállalattal megeshet. Az online bank szektor hihetetlenül kompetitív manapság és egy cseppet sem meglepő, hogy még egy ilyen bankóriás sem tud kedve szerint terjeszkedni benne. Ha ehhez hozzáadjuk a tényt, hogy a bank eddig használatban lévő Chase applikációja is teljesen megfelel egy átlagos fiatal igényeinek, akkor a Finn sikertelenségét talán azzal magyarázhatjuk, hogy egyszerűen szükségtelen volt. Habár a Finn alapjában véve nem volt rossz ötlet, abban azért reménykedhetünk, hogy a JPM Coin (és egy szép napon talán a JPMorgan) is hasonló sorsra jut.