Egy iskolában már a bitcoin áll a tanterv középpontjában

A Lomond School egy skóciai magánintézmény, amely amellett, hogy elkezdi elfogadni a bitcoint a tandíjfizetéshez, a Bitcoin Standard szerzőjével, Saifedean Ammousszal is együttműködik egy új tanterv bevezetésében, amelynek középpontjában a Bitcoin és az osztrák közgazdaságtan áll.

Az iskola igazgatója, Claire Chisholm április 12-én erősítette meg a partnerséget. Az igazgatónő elmondta, hogy „izgatottan várja, hogy Dr. Ammousszal dolgozhasson”, és nagyra értékeli a “Bitcoin közösség pozitív hozzáállását”.

Ammous egy olyan oktatási tantervet dolgoz ki, amely a Bitcoin és az osztrák közgazdaságtan elveit ötvözi. A tervek szerint az elkészült anyagot világszerte elérhetővé teszi.

Saifedean Ammous leginkább a Bitcoin Standard című könyvéről ismert, amely először 2018-ban jelent meg. A könyv felvázolja a Bitcoin mögött álló gazdasági filozófiát, és szembeállítja azt a fiat valutarendszerekkel. A könyvből már több mint egymillió példány kelt el, és 38 nyelvre fordították le – többek között magyarra is.

Az együttműködésről szóló hír egy nappal azután érkezett, hogy az iskola bejelentette, hogy 2025 őszi félévétől kezdve elfogadja a BTC-t ( BTC Price BTC Price ) a tandíjfizetéshez, ami évente akár 38 000 font (18 millió forint) is lehet. Ezzel az első iskola lett az Egyesült Királyságban, amely elfogadja a bitcoinos fizetéseket. A beérkező BTC összegeket azonnal átváltják angol fontra, együttműködve az FCA által regisztrált CoinCorner és Musqet szolgáltatókkal, biztosítva ezzel a pénzügyi szabályozásoknak való megfelelést és az átláthatóságot.

A Lomond School hosszú múltra tekint vissza az oktatási innováció terén. Elsőként vezette be Skóciában a koedukált bentlakásos oktatást, és áttért a nemzetközi érettségi (IB) programra. A Bitcoin elfogadása és az új tanterv bevezetése ezen innovatív hagyomány folytatása, amely célja a globális diákok vonzása és a modern pénzügyi ismeretek integrálása az oktatásba.

Egyetemi bitcoin-képzések világszerte

Világszerte egyre több iskola és egyetem indít Bitcoin-alapú kurzusokat. A ciprusi Nicosia Egyetem például 2013-ban elindította a digitális valuta mesterképzést, amely mind személyesen, mind online elérhető. Az NYU, a New York-i egyetem 2014-ben elindította “A Bitcoin és a kriptovaluták joga és üzlete” című kurzust. Ez volt az egyik első Bitcoin-specifikus kurzus az Egyesült Államokban. Egy évvel később, a Stanford Egyetem kezdte meg a “Bitcoin és a kriptovaluták” című kurzusát, amely a világ első kriptovalutájának technológiai és gazdasági aspektusaira összpontosít.

2025-ben az austini egyetem bejelentette, hogy az intézmény egy nagyobb, 200 millió dolláros alapítványi programjának részeként elindítja az első, több mint 5 millió dolláros Bitcoin befektetési alapot. Három hónappal az austini egyetem bejelentése előtt egy szabályozói bejelentésből kiderült, hogy az Emory Egyetem több mint 15 millió dollár értékű bitcoint halmozott fel a Grayscale spot Bitcoin ETF-jén keresztül– jelentette a Cointelegraph október 28-án.

Bitcoin és blokklánc oktatás Magyarországon

Azonban nem kell mindjárt külföldre mennünk ahhoz, hogy a blokkláncról tanuljunk. A Debreceni Egyetem például “Blokklánc technológia” nevű kurzust kínál, ahol már a legelső előadáson – melynek témája a blokklánc technológiába való bevezetés – kitérnek a bitcoin és a kriptovaluták közötti különbségekre, az olyan alapfogalmak jelentésére, mint a decentralizáció, az elosztott főkönyv, a nyilvános és privát kulcsok, a konszenzus, stb. A következő előadások olyan témákat ölelnek fel, mint az okosszerződések, a kriptovaluták, a tranzakciók, a blokklánc-alapú alkalmazások, és a legvégén, alkalomhoz illően, a blokklánc jövőjéről lesz szó.

A Budapesti Corvinus Egyetemen több vendégelőadás is volt már a kriptovaluták gazdasági, pénzügyi vonatkozásairól. Továbbá, a Corvinus Fintech kurzusai alkalmanként kitérnek a blokklánc-használatra.

Ahogy a digitális pénzügyek és a blokklánc-technológia egyre nagyobb teret nyernek, az oktatásnak is lépést kell tartania a változásokkal. A cikkben említett iskolák példái rámutatnak, hogy a jövő pénzügyi ismeretei már nem csupán elméleti kérdések, hanem a gyakorlatban is alkalmazható tudásként jelennek meg az iskolák falai között