Milliókat égetett el a Shrapnel fejlesztője – lesz még ebből játék?

Amikor a Shrapnel nevű, blokklánc-alapú lövöldözős játék először felbukkant, sokan az új Call of Dutyként emlegették – csak éppen kriptós köntösben. Látványos sci-fi világot, NFT-integrációt és komoly technológiai háttérmunkát ígért a fejlesztő, a Neon Machine. Mára azonban úgy tűnik, a projekt súlyos anyagi válságba került, tömeges elbocsátások, veszteségek és nemzetközi kényszermegállapodások árnyékolják be a korábbi lelkesedést.

Óriási ambíciók, nehéz kezdetek

A Shrapnel célja egy AAA-kategóriás kriptojáték létrehozása volt, amely ötvözte volna az Escape From Tarkov túlélőmechanikáját az Apex Legends dinamizmusával. A 2023-as San Franciscó-i Game Developers Conference-en már egy játszható demó is bemutatkozott, ám a korai verzió hibákkal, akadozásokkal küzdött. Ennek ellenére a befektetők hittek a projektben: 2023 októberében 20 millió dolláros Series A befektetési kört zárt le a Neon Machine, olyan nevekkel, mint a Polychain Capital, Franklin Templeton vagy a Griffin Gaming Partners.

A pénz elfogyott – maradt az adósság és az elbocsátás

Belső dokumentumok szerint a cég eddig közel 87 millió dollárt költött működési kiadásokra. A havonta elköltött összeg elérte a 2–3,5 millió dollárt is, miközben a bevételek elmaradtak a várakozásoktól. 2024-ben 21,7 millió dollár bevétel mellett 11,4 milliós nettó veszteséget szenvedtek el. Ráadásul a 2025-re tervezett új finanszírozási kör sem valósult meg, így a cég márciusra teljesen kifogyott a pénzből, és az év végére 13,5 milliós mínuszt prognosztizált. Ennek következményeként három hullámban zajlottak leépítések: 2024 végére már csak 32-en dolgoztak a cégnél, közülük 20-an a játékon. Mostanra a különböző információk szerint mindössze egy tucat teljes munkaidős munkatárs maradt a cégnél.

„Stratégiai racionalizálás” vagy összeomlás?

A Neon Machine hivatalosan nem erősítette meg a konkrét pénzügyi adatokat, de hangsúlyozta: „Jelenleg erősebb pozícióban vagyunk, mint valaha, és teljes gőzzel dolgozunk a Shrapnel piacra dobásán.” A cég szerint a kisebb létszám nem visszalépés, hanem a fókuszált működés eredménye. „Korábban média- és infrastruktúrafejlesztésekre is koncentráltunk, most azonban kizárólag a játék befejezése a cél.”

Kínai együttműködés: mentőöv vagy kényes kompromisszum?

A Shrapnel jövőjét jelenleg leginkább a kínai piaccal kötött megállapodás határozhatja meg, amely a „Trusted Copyright Chain” rendszer keretében jött létre. Ez a rendszer lehetővé teszi, hogy a digitális javakat és szellemi tulajdonokat hivatalosan regisztrálják és igazolják, így biztosítva a valódi digitális tulajdonjogot. A játék Kínában egy külön, lokalizált változatban jelenik meg – egyedi karakterekkel, skin-ekkel és a helyi szabályozásokhoz igazított tartalommal. A fejlesztők hangsúlyozták, hogy nem a kínai államnak adták el a projektet, csupán üzleti lehetőséget látnak az ország hatalmas játékosközösségében.

Belső dokumentumok szerint a ZenHive nevű kínai partner felel a helyi marketingért és értékesítésért, míg az Argon nevű, panamai bejegyzésű cég intézi a számlázási és adózási folyamatokat. A Neon Machine pedig több fejlesztési feladatot is kiszervezett kínai alvállalkozóknak.

Kapcsolódó tartalom: A Solana-alapú Aurory játékával most már bárki kereshet kriptót

Tokenproblémák: Zuhanórepülésben a SHRAP

A Shrapnel hivatalos kriptovalutája, a SHRAP, 2023 novemberében még ígéretesen, 0,43 dolláros árfolyamon indult. Azóta azonban súlyos értékvesztésen ment keresztül, és jelenleg csak 0,0058 dollárt ér, vagyis közel 98%-ot veszített értékéből. 2024 áprilisában megkezdődött a tokenek ütemezett feloldása a fejlesztőcsapat, tanácsadók és stratégiai befektetők számára. A nyilvánosan elérhető tranzakciós adatok szerint a társalapító Don Norbury ENS-címéhez köthető tárcából azóta több mint 670 000 dollár értékben értékesítettek SHRAP tokent, jellemzően USDC-re és AVAX-ra váltva. Ez a lépés sokakban kérdéseket vetett fel a token hosszú távú gazdasági életképességével és a vezetőség szándékaival kapcsolatban. A folyamatos eladások ugyanis alááshatják a befektetők bizalmát, különösen egy olyan időszakban, amikor a játék jövője is bizonytalan.

shrap token grafikon

A SHRAP token értéke 2023 novemberétől napjainkig. Forrás: coinmarketcap.com

Jogviták és megállapodások a háttérben

A Neon Machine és egyik főbefektetője, a 4D Factory, hosszú ideje jogi vitában álltak egymással. A konfliktus 2023-ban indult, és a háttérben pénzügyi visszaélések, illetve részvényekkel kapcsolatos nézeteltérések álltak. A pereskedés végül 2025. február 14-én zárult le egyezséggel, amelyről hivatalos bírósági dokumentum is született. A megállapodás alapján a 4D Factory megtarthatta a Neon Machine-ben birtokolt 6 millió részvényét, emellett jogosulttá vált 150 millió SHRAP tokenre, amely az aktuális árfolyamon körülbelül 767 000 dollárnak felel meg. Továbbá a Neon Machine vállalta, hogy 4,25 millió dollárt is kifizet a cégnek 48 hónapon belül, részletekben. A 4D jogi képviselői megerősítették a megállapodás részleteit, a cég alapítója pedig azt nyilatkozta: „A Shrapnelt még a születése előtt támogattuk, és ma is hiszünk benne. Várjuk a játék megjelenését, és azt, hogy túlszárnyalja mindenki várakozását.”

Lesz még ebből játék?

A fejlesztők hivatalos tervei szerint a Shrapnel 2025-ben egy online alapú, ingyenesen játszható játékként (free-to-play, always-on) debütálna világszerte. Ugyanakkor az ehhez szükséges pénzügyi háttér és a játék fejlettségi állapota alapján több, a stúdió működésére rálátó forrás is úgy véli: kétséges, hogy a játék valóban elindul még ebben az évben – ha egyáltalán valaha. A Neon Machine viszont továbbra is bizakodó hangvételű közleményeket ad ki. Mint írták: „Tiszta vízióval és világos irányvonallal haladunk a cél felé.” Ezzel azt próbálják sugallni, hogy a szűkös erőforrások ellenére is folyamatos a munka a játék befejezésén, és a fókusz kizárólag a piacra lépésre irányul. Bár hivatalosan nem zártak ki semmilyen lehetőséget, a gyakorlatban még számos kérdőjel maradt a projekt körül.