A ruhabérlés forradalma – így működik a fenntartható divat új trendje

Az utóbbi években a körforgásos gazdaság egyre inkább előtérbe kerül, és a ruhabérlés az egyik legizgalmasabb megoldás, amely egyszerre fenntartható és jövedelmező lehet. Miközben az Airbnb forradalmasította az ingatlanpiacot, a ruhakölcsönzés is egyre inkább teret nyer. Az olyan platformok, mint a Rent a Dress, The Volte és Air Closet, lehetővé teszik, hogy az emberek kiadják kevésbé használt, prémium minőségű ruhadarabjaikat másoknak, akik csak rövid időre szeretnék viselni őket. De hogyan is működik mindez, és érdemes-e belevágni?

Hogyan működik a ruhabérlés?

A ruhabérlési platformok működési elve hasonló az Airbnb-hez: a felhasználók listázhatják ruhadarabjaikat, a bérlők pedig kibérelhetik őket egy adott időszakra. A teljes folyamatot a platformok kezelik, beleértve a fizetési rendszert és az ügyfélszolgálati támogatást. A siker kulcsa a jó minőségű fotók és részletes információk, így érdemes megadni a márkát, méretet, anyagot, bérleti díjat és az állapotot. A legtöbb szolgáltatás postázást kínál előre fizetett visszaküldési csomaggal, de néhány esetben személyes átvétel vagy futárszolgálat is lehetséges. A ruhabérlés szabályai platformonként eltérőek, de általában a kölcsönző fél felel a tisztításért.

A divat új korszakába léptünk

2014-ben Larissa Manley elsőéves egyetemi hallgató volt Victoria államban, és mindössze 300 dollár volt a bankszámláján. A gyors pénzkeresés lehetőségét keresve fontolgatta, hogy eladja néhány ruháját, amelyeket az egyetemi bálokra és a középiskolai eseményekre vásárolt, de nem akart megválni tőlük. „Arra gondoltam, miért ne próbálnám meg bérbe adni őket?” – mondja Manley. Igénybe vette az @rentadressau Instagram-kezelőszámot, készített néhány fotót, és feliratozva posztolta őket, magyarázva, hogy bérelhetőek. Végül a barátai elkezdtek rajta keresztül bérelni, és lassan egy életképes üzlet alakult ki.

Kellie Hush, a The Volte ruhabérlő cég márka- és stratégiai vezetője.

Több mint egy évtizeddel később a Rent a Dress 38 000 Instagram-követővel rendelkezik, és egyike azon ausztrál peer-to-peer bérleti platformoknak, amelyek a könnyű pénz ígéretével arra invitálják a felhasználókat, hogy béreljenek ruhákat, és nyissák meg saját szekrényüket. „Több mint 260 felhasználónk van, akik évi 50 000 és 200 000 dollár között keresnek” – mondja Kellie Hush, egy másik, 2017-ben indult kölcsönző szolgáltatás, a The Volte márka- és stratégiai vezetője. „Ez számukra üzlet, így folyamatosan bővítik a kölcsönzési kollekciójukat.” Az Ellen MacArthur Alapítvány szerint, amely a körforgással foglalkozó nonprofit szervezet, az olyan üzleti modellek, mint a bérlés, a viszonteladás és a javítás 2019-ben több mint 73 milliárd dollár értékűek voltak.

Milyen ruhadarabok a legkeresettebbek?

A ruhabérlési szolgáltatásokban világszerte leginkább különleges alkalmakra keresnek ruhákat a bérlők, például esküvőkre, koktélpartikra és bálokra. Egyre népszerűbbek a kismamaruhák, valamint a luxus- és designer darabok, a feltűnő kézitáskák és a formális öltözékek, mivel ezek gyakran csak egyszeri alkalmakra kellenek.

A kismamaruhák különösen népszerűek a peer-to-peer ruhakölcsönző platformokon. Fénykép: Catherine Falls Commercial/Getty Images

A sikeres bérbeadók nemcsak a legújabb trendeket követik, hanem időtálló dizájnokba is fektetnek, hiszen sok klasszikus stílusú ruhadarab évekkel később is népszerű marad. Bernadette Olivier, a Volte társalapítója szerint azok, akik hosszú távon sikeresek szeretnének lenni ezen a piacon, jól teszik, ha figyelnek a trendekre, de közben tartós, minőségi darabokat választanak. „Az ügyfelek szeretik az új darabokat, de az adatainkon keresztül azt látjuk, hogy az olyan márkák, mint az Alemais és az Alex Perry olyan ruhákat kölcsönöznek, amelyek több évesek” – mondja. „Egy új kölcsönző nagyobb sikert fog elérni, ha különleges alkalmakra szánt, befektetési darabokat oszt meg, amelyek gyengén viselt állapotban vannak.”

A minőség kulcsfontosságú, hiszen a ruháknak bírniuk kell a gyakori viseletet és tisztítást. Ahogy Jules Lennon, a fenntartható divattal foglalkozó Ellen MacArthur Alapítvány munkatársa is kiemeli, azok a bérleti modellek, amelyek hosszabb élettartamú ruhadarabokra építenek, gazdaságilag és környezetvédelmi szempontból is fenntarthatóbbak.

ruhabérlés

Néhány a The Volte által kölcsönözhető ruhák közül, köztük olyan tervezők ruhái, mint az Oroton (balra), Maticevski és Rachel Gilbert. Fotó: The Volte

Mennyit lehet ezzel keresni?

A ruhabérlés nemcsak fenntartható megoldás, hanem jövedelmező is lehet. Külföldön egyes sikeres bérbeadók akár évi 50 000 – 200 000 dollárt is kereshetnek ezzel a modellel, de már néhány prémium ruhadarabbal is havi szinten szép mellékjövedelemre lehet szert tenni. Magyarországon egyelőre kevés példa van ekkora kereseti lehetőségre, de kisebb léptékben, egyéni bérbeadással így is lehet bevételt generálni. A ruhadarabok minősége és népszerűsége nagyban befolyásolja a bevételt, ahogyan az árstratégia is, hiszen a túl magas ár elriaszthatja a bérlőket, de a túl alacsony ár sem feltétlenül kifizetődő. A kereslet szezonálisan változhat, esküvői szezonban és ünnepek idején a bérlés iránti érdeklődés jelentősen megnőhet.

Fenntarthatósági szempontok

A divatipar a világ egyik legszennyezőbb iparága, de a bérlés csökkentheti a pazarlást. Az Ellen MacArthur Alapítvány szerint egy pamutruha bérlése akár 41%-kal csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást. A becslések szerint a körkörös üzleti modellek 2030-ra 700 milliárd dolláros piacot jelenthetnek, miközben 16%-kal csökkenthetik a divatipar károsanyag-kibocsátását.

Tényleg a ruhabérlés a jövő?

A ruhabérlés egyre inkább a divat fenntartható jövőjének része, miközben a körforgásos üzleti modellek várhatóan jelentős gazdasági és környezeti hatást gyakorolnak. Az Ellen MacArthur Alapítvány becslése szerint az évtized végére ezek az üzleti modellek akár 700 milliárd dolláros piacot jelenthetnek, és hozzájárulhatnak a divatipar szén-dioxid-kibocsátásának 16%-os csökkentéséhez. A technológiai fejlődés is hozzájárul a trend terjedéséhez; egyes platformok már lehetővé teszik, hogy a vásárlók az újonnan megvásárolt ruhadarabokat azonnal listázhassák bérlésre, így meghosszabbítva azok élettartamát. Például a The Volte és a David Jones partnerségének köszönhetően a vásárlók azonnal bérlésre kínálhatják az újonnan vásárolt ruhadarabjaikat. A bérlés egyszerűsítésére egyre több innovatív megoldás születik: egyes szolgáltatások mesterséges intelligenciát használnak virtuális próbafülkéikben, így a bérlők még a rendelés előtt láthatják, hogyan állna rajtuk egy adott ruhadarab.

Alemais-t viselő modell az ausztrál divathéten 2023-ban. Ez az egyik legkeresettebb kiadó márka a Volte-on. Fotó: B: Naomi Rahim/WireImage

Magyarországon egyelőre nincs nagy, országos szinten elérhető platform erre, de az egyéni lehetőségek, a közösségi média és kisebb ruhakölcsönző szolgáltatások révén ez az üzleti modell már itt is kezd megjelenni. A ruhabérlés nemcsak környezetbarát alternatíva, hanem üzleti lehetőség is lehet azok számára, akik szeretnék kihasználni ezt a trendet. Ha van a szekrényben néhány designer ruha vagy különleges alkalmi öltözék, érdemes lehet kipróbálni a bérbeadást – akár kisebb léptékben is, hogy egy fenntarthatóbb divatiparhoz járulj hozzá.

Ahogy egyre többen keresnek fenntartható divatmegoldásokat, várható, hogy a ruhabérlés is előbb-utóbb hazánkban is elterjedtebbé válik.

(Nyitókép: iiievgeniy/Getty Images)