A PayPal elismerte: Covid-kritikák miatt fagyasztottak be felhasználói fiókokat

A világjárvány idején a PayPal szigorúan fellépett azokkal szemben, akik kritizálták a hivatalos Covid-narratívákat. Molly Kingsley, az UsForThem szülői kampánycsoport alapítója volt az egyik, akinek a számláját a PayPal befagyasztotta. Az indoklás szerint a számlát adományok fogadására használták, ami a PayPal szerint nem felelt meg az „elfogadható felhasználás” szabályainak. Kingsley és az UsForThem élesen bírálta a gyermekeket érintő Covid-szabályokat, beleértve a kötelező oltásokat, az arcmaszkok viselésére vonatkozó kényszert és az iskolák bezárását.

A Telegraph értesülései szerint a PayPal most kifejtette, hogy a számla felfüggesztésének oka az UsForThem által közzétett tartalom volt, amely kritikus hangot ütött meg a kötelező Covid-oltásokkal és iskolabezárásokkal kapcsolatban. Bár a PayPal 2022 szeptemberében megszüntette Kingsley számláját, kevesebb mint egy hónappal később a brit pénzügyi felügyelet (FCA) beavatkozása nyomán kénytelen volt visszaállítani azt. Az UsForThem esete nem volt egyedülálló, a Covid-korlátozásokat ellenző más csoportok és magánszemélyek is hasonló bánásmódban részesültek.

A célba vett személyek között volt Toby Young, a szólásszabadság szószólója, aki a Daily Skeptic blogján kritizálta a Covid-intézkedéseket. A Law or Fiction jogászcsoportról is hasonlóan gondoskodtak: számláikat letiltották, pénzükhöz való hozzáférésüket ellehetetlenítették. A csoport a PayPal lépését a szólásszabadság elleni, kínai típusú „durva támadásként” jellemezte (utalva Kína szigorú cenzúrájára és a véleményszabadság korlátozására).

A PayPal mostani magyarázata a UsForThem ügyében a jogi eljárás előkészítése során előkerült dokumentumokból vált ismertté. Ezek szerint a vállalat négy hónapon keresztül gyűjtött információkat Kingsleyről, mielőtt 2022 szeptemberében befagyasztotta a számlát. Az információk között idézetek szerepeltek Kingsley könyvéből („The Children’s Inquiry”), amely szintén kritikus volt a Covid-lezárásokkal szemben. Ugyanezen időszakban a brit dezinformáció-ellenes egység is megfigyelte Kingsley közösségi média tevékenységét, amely hivatalos irányvonallal szembeni állásfoglalásokat tartalmazott.

A PayPal nem kommentálja az ügyet, mondván, az „egyéni ügyfélszámlák” kezelése objektív és nem politikai indíttatású. Kingsley azonban úgy véli, hogy a vállalat „bejelentette azt, amit mindvégig gyanítottunk: politikai indíttatású számlazárolásokat alkalmazott azokkal szemben, akik kritizálták a kormány Covid-intézkedéseit”. Kingsley hozzátette, hogy a PayPal több mint két éven keresztül akadályozta a történtek feltárását célzó törekvéseit.

Az esetek rávilágítanak arra, hogy a tech-óriások szerepe hogyan terjedhet túl a pénzügyi szolgáltatások biztosításán, különösen olyan helyzetekben, ahol politikai és társadalmi kérdéseket érintenek.