Hogyan változna az internet, ha a Google eladná a Chrome-ot?

Ha ezt a cikket olvasod, nagy eséllyel a Chrome-ot használod. Ez nem meglepő, hiszen a világ webböngészéseinek kétharmada a Google alkalmazásával történik. A Chrome nemcsak a felhasználók körében népszerű, hanem a Google hirdetési üzletének is fontos részét képezi. Néhány nappal ezelőtt azonban felmerült, hogy az Alphabetet kényszeríthetik a Chrome eladására. Nézzük meg, mit jelenthet ez a vállalat és a világháló számára.

Kik és miért akarják, hogy a Google eladja a Chrome-ot?

Az amerikai hatóságok az utóbbi években nagyító alatt vizsgálják a Google és más tech óriások internetes és keresési dominanciáját. 2023 augusztusában egy bíró kimondta, hogy az Alphabet monopolhelyzetet élvez az online keresés és a kapcsolódó hirdetések terén. Amit Mehta kerületi bíró egyetértett az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériumával (DOJ), hogy a Google megszegte a törvényt azzal, hogy 41 milliárd dollárt fizetett annak érdekében, hogy alapértelmezett keresőmotor lehessen az okostelefonokon és böngészőkben.

Merrick Garland amerikai főügyész történelmi győzelemként üdvözölte a Google ellen hozott korábbi ítéletet az amerikai nép számára. (AP: Jose Luis Magana)

A DOJ a napokban arra kérte ugyanezt a bírót, hogy kötelezze a Google-t a Chrome eladására piaci dominanciája miatt. Azt is kérik, hogy a vállalat ossza meg adatait és keresési eredményeit rivális böngészőkkel, mint az Edge, a Firefox vagy a Safari.

A DOJ bírósági beadványa azzal vádolja a Google-t, hogy „törvénytelen magatartással” akadályozza meg riválisait abban, hogy lábnyomot szerezzenek a piacon.

Hogyan történhetne meg az eladás?

Az Egyesült Államokban, akárcsak sok más országban, léteznek „törvényellenes monopóliumok” ellen irányuló törvények, amelyek lehetővé teszik a kormány számára, hogy felszámolja a monopolhelyzetet élvező nagyvállalatokat bírósági útján.

Ha Mehta bíró minden DOJ-kérésnek helyt adna, az a következőket jelentené:

  • A Google-t köteleznék a Chrome eladására.
  • Megtiltanák a Google számára, hogy új webböngészőt adjon ki öt évig.
  • Ha a verseny nem javulna, a Google-t köteleznék Android operációs rendszere eladására is.
  • Betiltanák, hogy a Google milliárdos összegeket fizessen az Apple-hez hasonló vállalatoknak, hogy alapértelmezett keresőmotor maradhasson eszközeiken.

Ez valószínűleg nem történne egyik napról a másikra, mivel szakértők szerint a Google-nek lehetősége van fellebbezni bármely döntéssel szemben.

Mekkora az esélye annak, hogy a Chrome-ot eladják?

Ez a kérdés bonyolult. Míg a leköszönő Biden-kormány egyre agresszívabb álláspontot képvisel a Big Tech felszámolása felé, a hamarosan hivatalba lépő Trump-kormány álláspontja kevésbé egyértelmű.

Donald Trump által kinevezendő főügyész veszi át a DOJ vezetését januárban, és ő dönti majd el, hogy folytatja-e a pert, vagy visszalép.

Szakértők szintén azt mondják, hogy valószínűtlen, hogy Mehta bíró minden DOJ-kérésnek helyt adna. A CFRA elemzője, Angelo Zino szerint a DOJ javasolt intézkedései „szélsőségesek, és valószínűtlen, hogy a bíróság mindet elfogadja”. Ha a Google-t végül rákényszerítik a Chrome eladására, felmerül a kérdés, hogy ki lehetne a vásárló. A Bloomberg elemzése szerint a Chrome világszerte 3 milliárd felhasználóval rendelkezik, és értéke elérheti a 15 milliárd amerikai dollárt.

Donald Trump valószínűleg másképp fog bánni a Big Tech cégekkel, mint elődje. (Reuters: Kevin Lamarque)

Az Emarketer vezető elemzője, Evelyn Mitchell-Wolf szerint nagyon kevés olyan cég létezik, amely képes lenne megvásárolni egy ilyen eszközt. „Valószínű, hogy bármely cég, amelynek elég mély zsebe van a Chrome megvételéhez, már eleve antitröszt-ellenőrzés alatt áll” – mondta. „Ha spekulálnom kellene, hajlok arra, hogy amerikai mesterséges intelligencia-óriásokat vegyek figyelembe.”

Mit jelentene ez a Google számára?

Megan Gray, aki korábban az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottságának ügyvédjeként dolgozott, úgy véli, hogy a Google-re és annak jövedelmező hirdetési üzletágára a hatás jelentős lehet.

„A Chrome értéke a Google számára abból fakad, hogy felhasználják azt a hirdetési és keresési üzletáguk erősítésére” – mondta. Beth Egan, a Syracuse Egyetem reklámprofesszora szerint a Chrome elvesztése arra kényszerítené a Google-t, hogy drámai módon átalakítsa üzleti modelljét. Jelenleg a vállalat a Chrome-ból származó adatokra támaszkodik, hogy más szolgáltatásait népszerűsítse a felhasználók körében, és algoritmusait képezze.

Egan hozzátette azonban, hogy bár a Google-nak alkalmazkodnia kellene, nem gondolja, hogy „a böngésző eladása megölné a Google-t, mint vállalatot.”

Mit jelentene ez az internet egésze számára?

A DOJ szerint a Chrome kényszerértékesítése több innovációt és versenyt hozhatna a böngészőpiacra. Azonban az Alphabet szabályozási ügyekért felelős alelnöke, Lee-Anne Mulholland a Google blogján azt írta, hogy a Chrome és az Android „összetörne”, ha eladnák őket.

„Kevés cégnek lenne meg a képessége vagy ösztönzője arra, hogy nyílt forráskódúként tartsa őket, vagy hogy ugyanazon a szinten fektessen beléjük, mint mi” – érvelt. Emellett az is felmerült, hogy a Chrome adatainak megosztása a riválisokkal veszélyeztetheti a felhasználók magánéletét.

Mitchell-Wolf szerint a Chrome népszerűsége valószínűleg megmaradna egy eladás után is, de csak akkor, ha a vásárló továbbra is befektetne a böngésző fejlesztésébe. „Ez feltételezi, hogy a Chrome megtartja legnépszerűbb funkcióit és folytatja az innovációt” – mondta. „A keresési szokásokat elsőként a kényelem, majd a bizalom és a tapasztalat befolyásolja.”