Egyre nagyobb bajban van európa egyik vezető autógyártója?
Ahogy az európai autópiac mély válságban van, a kínai versenytársak pedig erősödnek, a Volkswagen súlyos intézkedésekre készülhet. Több németországi gyár bezárása, valamint több tízezer munkahely megszüntetése is a tervek között szerepel. Az európai autóipar egyik zászlóshajója soha nem látott átalakulás előtt áll.
A járműpiac zuhanása és a VW helyzete
A Volkswagen az elmúlt években egyre nagyobb nyomás alá került, részben az európai elektromos autópiac iránti kereslet visszaesése, részben pedig a kínai autógyártók fokozódó versenye miatt. Az autóeladások csökkenése Európában különösen súlyosan érintette a vállalatot, amelynek részvényei az elmúlt öt évben több mint 44%-ot vesztettek értékükből. Az elektromos átállás szintén jelentős költségekkel jár, és a vártnál lassabban halad, így a Volkswagennek költségcsökkentő intézkedésekre van szüksége.
Kapcsolódó tartalom: Euro 7, elektromos autózás: így sodorta az EU az autózást a szakadék szélére
Gyárbezárások és tömeges leépítések a küszöbön
A VW üzemi tanácsának elnöke, Daniela Cavallo a munkavállalóknak elmondta, hogy a menedzsment három németországi gyár bezárását és több tízezer alkalmazott elbocsátását fontolgatja. Ezt az átalakulást a német ipar egyik legnagyobb visszalépéseként értékelik, hiszen a VW történetében először kerülhet sor hazai gyárak bezárására. Cavallo nyilatkozata szerint a vállalat vezetése nem „színjátékot játszik”, hanem valódi szándékkal rendelkezik a költségcsökkentés és az átszervezés tekintetében.
A német kormánytól egyre több szakértő és iparági szereplő vár sürgős beavatkozást a gazdaság talpra állítása érdekében. A gazdaság gyengélkedése, valamint a költséges elektromos autógyártás és a versenyhelyzet miatt sokan attól tartanak, hogy az ország ipara hosszú távú válságba süllyedhet. A német kormány képviselői elismerték a helyzet komolyságát, és hangsúlyozták, hogy céljuk a munkahelyek megtartása, bár az iparág előtt álló kihívások súlyosak.
A Volkswagen előtt álló döntések és a szakszervezetek reakciója
A Volkswagen menedzsmentje a költségek csökkentését és a hatékonyság növelését sürgeti. Gunnar Kilian, a Volkswagen-csoport igazgatósági tagja hangsúlyozta, hogy átfogó intézkedésekre van szükség a versenyképesség helyreállítása érdekében. Thomas Schaefer, a Volkswagen márkaigazgatója szerint a németországi gyárak költségei 25-50%-kal meghaladják a célt, így azokat nem lehet fenntartható módon működtetni.
A jövő és a szakszervezetek aggályai
Bár a Volkswagen elkötelezett a munkavállalói képviselettel való együttműködés mellett, a szakszervezetek és a menedzsment közötti feszültség nő. Cavallo szerint a munkaadói oldal komoly megszorításokat tervez, amelyeket a dolgozók nem hagyhatnak figyelmen kívül. A szakszervezetek sztrájkokat helyeztek kilátásba decemberre, ha nem sikerül kompromisszumra jutni. Daniel Schwarz, a Stifel elemzője úgy véli, hogy a VW előtt álló kihívások egyedülállóak, és a piac egyre pesszimistább az autógyártó jövőjét illetően.