Természeti katasztrófák rombolják a FinTech infrastruktúrát: a készpénz még mindig király?

A közelmúltbeli természeti katasztrófák tanulságait nem szabad figyelmen kívül hagyni. Itt az ideje, hogy fejlesszük az internetes infrastruktúrát, és segítsük az embereket a pénzügyi érettség elérésében.

A hurrikánok és más természeti katasztrófák emlékeztetnek bennünket arra, hogy a törekvések a pénzügyi technológiák és az új digitális pénzek létrehozására könnyen hiábavalóvá válhatnak. Az Uber fuvarok kifizetése érintésmentes kártyával, bitcoin-kereskedés, valamint a Venmo és Cash App alkalmazások használata vásárlásokhoz gyakran mechanikus, erőfeszítést nem igénylő tevékenység. Katasztrófahelyzetben azonban mindez semmivé válik. A túléléshez pénzre van szükség élelmiszerre, vízre és más alapvető szükségletekre. Készpénz nélkül ezt megoldani váratlan és lehetetlen dilemma.

Amikor a természeti katasztrófák megrongálják a bankokat és az áramhálózatokat, hogyan tudnak az emberek tranzakciókat végrehajtani? Hogyan készülhetnek fel a közösségek az anyatermészet által előidézett pénzügyi összeomlásokra?

A természeti katasztrófák hatásai

A természeti katasztrófák nemcsak széleskörű pusztítást és traumát okoznak, hanem a helyi gazdaságokat is leállítják. A felmérések alapján a Pew Kutatóközpont megállapította, hogy tízből hét amerikai (72%) számolt be legalább egy személyes élményről szélsőséges időjárási jelenséggel kapcsolatban 2024-ben. A Szövetségi Vészhelyzetkezelési Ügynökség (FEMA) arról is beszámolt, hogy 2024-ben eddig 81 jelentős katasztrófahelyzetet jelentettek. Ez kétszerese a két évvel ezelőtt regisztrált számnak.

Egy közelmúltbeli katasztrófa — a Helene hurrikán — a szárazföldet elérve elárasztotta az Appalache-hegység távoli részeit. Ezzel „bibliai mértékű pusztítást” és rekorddöntő haláleseteket és károkat okozva, amelyeket a térség az 1916-os történelmi árvíz óta nem látott. A 4-es kategóriájú óriás utóhatásai milliókat hagytak internet, mobiltelefon-szolgáltatás és áram nélkül az Egyesült Államokban. Kigúnyolva a hagyományos pénzügyi fizetési rendszerek és a fintech digitális infrastruktúrák mindennapos elérhetőségét, amelyek egy pillanat alatt megszűntek működni. A mobiltelefonokat nem lehetett használni pénzküldésre rokonoknak. A számítógépeken nem lehetett vásárlásokat bonyolítani. Semmilyen digitális eszközt nem lehetett feltölteni az elektromos aljzatokban. Az azonnali fizetési szolgáltatásokat nyújtó bankok zárva voltak vagy elárasztotta őket a víz.

Tízből hét amerikai számolt be legalább egy személyes élményről szélsőséges időjárási eseménnyel kapcsolatban 2024-ben. Forrás: Pew Kutatóközpont

A Helene hurrikán

A Helene hurrikán legsúlyosabb hatásának regionális célpontja — az Appalache-vidék — különösen jelentős, mivel a vidéki térség háztartásai töredezett hozzáféréssel rendelkeznek a szélessávú szolgáltatásokhoz az országos átlaghoz képest. Ez nagymértékben korlátozza az online pénzügyi és banki szolgáltatásokhoz való hozzáférést, különösen szélsőséges időjárási körülmények között. Ilyen helyzetekben csak egy lehetőség marad a fizetések lebonyolítására: a készpénz. Ahogyan a katasztrófaelhárító szervezetek is magyarázzák, a készpénz a legrugalmasabb megoldást kínálja a sürgős szükségletek kielégítésére. A készpénz beáramlása — nagyrészt jótékonysági adományok formájában — újra forrást juttat a helyi gazdaságokba, segítve a helyi vállalkozások és közösségek talpra állását.

A hurrikánok és más természeti katasztrófák pénzügyi hatásait ugyanolyan komolyan kell venni, mint az érzelmi és fizikai következményeket. A tapasztalat a legjobb tanító, és Helene hurrikán három világos leckét adott, amit minden amerikainak érdemes megfontolnia.

Három lecke

Először is, őrizzük meg a készpénz jövőjét. A fizikai készpénzt soha nem szabad megszüntetni. Még akkor sem, ha a szakértők szerint a digitális fizetések és a digitális valuták népszerűségének növekedésével ez elkerülhetetlen lesz. Az embereknek érdemes lenne némi készpénzmegtakarítást kéznél tartani. Valamint gondoskodni arról, hogy a helyi ATM-ek megfelelően fel legyenek töltve és működőképesek legyenek, hogy a készpénzelosztás folyamatos maradjon.

Másodszor, javítsuk a korszerűtlen internetkapacitásokat. A helyi kormányzatoknak és közszolgáltató szervezeteknek be kell fektetniük olyan innovációkba, mint a Starlink, amely műholdhálózaton keresztül biztosít internetet az űrből, a Föld körüli pályán keringő műholdakkal. Az internetes infrastruktúra áthelyezése az űrbe csökkenti a katasztrofális viharok által okozott károk kockázatát, amelyek a troposzférán áthaladva gyakran teszik működésképtelenné a kábelhálózatokat, vezetékeket és optikai szálakat. Bár az űrbeli pályák sem teljesen biztonságosak — időnként űrhulladék, por és űridőjárási jelenségek fenyegetik —, a műholdas alapú kapcsolódás komoly életmentő vonalat biztosíthat veszélyes körülmények között.

Harmadszor, támogassuk az értelmes pénzügyi oktatást. A pénzügyi jólét azt jelenti, hogy valaki képes kielégíteni az alapvető életkörülményekhez szükséges igényeit, kezelni a napi pénzügyeit, ellenállni a pénzügyi megrázkódtatásoknak, és tervezni a jövőt. Az emberek oktatása a készpénzmegtakarítás fontosságáról ugyanolyan fontos, mint segíteni egy hurrikán áldozatának abban, hogyan férhet hozzá pénzügyi segítséghez, hogyan nyújthat be biztosítási igényt, és hogyan teheti meg az első lépéseket pénzügyi jövője újraépítése felé. A tapasztalt befektetőknek előre kell gondolkodniuk, és megfontolniuk, hogyan fedezhetik befektetéseiket arra az esetre, ha az internetkapcsolat megszakadása miatt nem tudnák lezárni vagy módosítani pozícióikat egy hirtelen piaci visszaesés idején.

A készpénz megoldja

Ahogy a közösségek helyreállnak, azoknak a személyeknek, akik banki sivatagokban élnek — olyan területeken, ahol nincs fizikai banki jelenlét egy adott népességi sugáron belül — érdemes megfontolniuk a banki számlák helyett a fintech alternatívákat. Mint például a GreenDot vagy a Vanilla Direct. Ezek a cégek lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy készpénzt töltsenek fel előre fizetett bankkártyákra vagy digitális mobil pénztárcákba, hogy számlákat fizessenek vagy vásárlásokat bonyolítsanak le.

Megfelelő felkészüléssel a helyi közösségek enyhíthetik a vészhelyzetekkel kapcsolatos pénzügyi kihívások kockázatát, amikor a meglévő pénzügyi és fintech infrastruktúrák kudarcot vallanak. A Helene hurrikán tanulságait nem szabad figyelmen kívül hagyni: itt az ideje az internetes infrastruktúra fejlesztésének, az emberek pénzügyi felkészültségének növelésének, és annak, hogy emlékezzünk arra, hogy katasztrófa idején a készpénz még mindig a király.

Az eredeti cikk angol nyelven a Cointelegraph oldalán jelent meg.