Három nagy bank alkalmazása állt le, a britek nem fértek hozzá a pénzükhöz

Több millió ügyfél maradt hozzáférés nélkül bankszámláihoz október 5-én, miután a NatWest és a Royal Bank of Scotland (RBS) és az Ulster Bank online banki szolgáltatásai egyaránt leálltak.

A probléma több ezer embert érintett. A Lloyds ügyfelei esetében később kiderült, hogy az alkalmazással kapcsolatban felmerült problémákról szóló jelentések megalapozatlanok voltak. Az ügyfelek az X-en (Twitteren) panaszkodtak a technikai nehézségek miatt.

Kétségbeesett ügyfelek

Egy NatWest-felhasználó azt írta: „Nem tudok bejelentkezni. Próbáltam bezárni és újra megnyitni az alkalmazást, de ez sem segített”. Egy másik így panaszkodott: „Mennyi időbe telik, amíg ez megoldódik? Sürgősen hozzá kell férnem a számlámhoz”.

Egy további NatWest ügyfél a következőt posztolta: „Szó szerint nem tudunk semmit sem megcsinálni abból, amit ma reggelre terveztünk, amíg a @NatWest_Help úgy nem dönt, hogy kijavítja az alkalmazásukat. Tényleg jó lenne, ha ezt megtennék, mivel a hiba már jó ideje tart”.

bankok

„Dolgozunk a problémán”

A Royal Bank of Scotland csapata a „kapcsolati problémákat” nevezte meg a leállás okaként. Egy online bejegyzésben ez áll: „Jelentéseket kaptunk arról, hogy az online banki és mobilalkalmazásunkban kapcsolati problémák vannak. Jelenleg keressük a megoldást erre a problémára. Igyekszünk minél hamarabb megoldani a helyzetet, addig is nagyon köszönjük a türelmüket. Elnézést kérünk minden kellemetlenségért. Kérjük, próbálkozzanak később újra.”

A NatWest pedig a közösségi médiában informálta az ügyfeleket arról, hogy a műszaki csapatok „keményen dolgoznak azon, hogy a dolgok a lehető leghamarabb megoldódjanak”, de az ügyintézési határidőt nem közölték. A The Royal Bank of Scotland és a NatWest egyaránt a NatWest Group leányvállalatai. A NatWest Group problémái október 5-én délelőtt 11.30 körül megoldódni látszottak.

A NatWest szóvivője a The Mirrornak nyilatkozott: „Néhány ügyfél nehézségekbe ütközött, amikor ma reggel megpróbált bejelentkezni és fizetni a mobilbanki alkalmazáson és az online banki szolgáltatáson keresztül. A hibát már elhárítottuk, és elnézést kérünk az okozott kellemetlenségekért.”

A helyzet miatt a hétvége folyamán ügyfelek milliói nem tudtak készpénzhez jutni. A több mint 19 millió ügyféllel rendelkező cég az elmúlt években csökkentette a személyes helyszínek portfólióját, mivel az ügyfelek egyre inkább a digitális banki szolgáltatásokat részesítik előnyben.

Bár a bankok nem kötelesek kártérítést fizetni az ügyfeleknek, ha kiesés történt, vagy ha technikai problémák merültek fel, az emberek jogosultak lehetnek némi pénzvisszatérítésre attól függően, hogy a fennakadás mennyire érinti őket.

Ehhez bizonyítaniuk kell, hogy a kiesés negatív hatással volt rájuk, beleértve például a késedelmi díjak miatt felmerülő többletköltségeket.

Kriptovalutával ilyesmi nem fordulhat elő

A kriptovaluták egyik nagy előnye, hogy egy kripto tulajdonos soha nem találja magát szembe hasonló problémákkal. A bitcoin lényege a decentralizáltság, ami azt jelenti, hogy nincs mögötte sem központi bank, sem kormány, sem pedig vállalat. Nincsenek rá hatással az olyan események, mint a bankok csődje, vagy az infláció, ráadásul az állam sem fér hozzá. A használatához egy úgynevezett Bitcoin pénztárcára van szükség, amelyből többféle is rendelkezésre áll különféle biztonsági szintekkel: szoftver tárca, hardver tárca, hidegtárca, illetve online tárca is.

A bitcoin esetében a tárcát nem egy másik fél (például egy bank) birtokolja. A bitcoinjaidnak Te vagy a kizárólagos tulajdonosa a privát és a nyilvános kulcsnak köszönhetően, amelyek együttesen adják a bitcoin címet.

A pénzügyi tranzakciók is jóval egyszerűbbek, mint a hagyományos bankrendszerben. Egy tranzakció végrehajtásához az ügyfél tájékoztatja a bankját, hogy kinek és mekkora összeget kíván utalni. A bank hajtja végre a műveletet, melynek lebonyolításában akár több közvetítő intézmény is részt vehet, míg meg nem érkezik az összeg a fogadó fél bankjához.

A blokkláncban egy tranzakció egy digitális aláírással ellátott üzenet, melyet a kódokba foglalt protokoll szerint ellenőriz a rendszer, azt vizsgálva, hogy alá van írva-e a tranzakció, és hogy a nyilvántartásban elegendő mennyiségű bitcoinnal rendelkezik-e az aláíráshoz tartozó publikus kulcs.

A bankrendszerben a pénzünk minden esetben a banknál van, csak a számunkra elkülönített számlákon jelenik meg és férhető hozzá számunkra. A kriptovaluták világában, a letétkezelés nélküli tárcák esetében a kulcs magánál a felhasználónál van, ezáltal nincs kiszolgáltatva semmilyen közbenső cégnek a tárca hozzáférését illetően.