Óriási káosz volt éjszaka a légiközlekedésben, Budapesten landolt több Emirates gép

A közel-keleti konfliktus kiéleződésével a nagy nemzetközi légitársaságok, köztük a Delta, a Qatar Airways, a British Airways, az Emirates és a Lufthansa is felfüggesztették járataikat Izraelbe és Libanonba. A háború eszkalálódása miatt evakuálási terveket készítenek az országok a térségben rekedt állampolgáraik számára. A feszültség fokozódása és a biztonsági helyzet gyors romlása miatt járattörlésekre lehet számítani. Tegnap este a budapesti Liszt Ferenc repülőtéren is több óriásgép volt kénytelen landolni, számos járatot visszafordítottak. 

Miközben a Közel-Keleten a puskaporos hordó robbanásra kész, a légitársaságok igyekeznek alkalmazkodni a kialakult helyzethez. Az Irán által Izrael felé indított 180 rakétára válaszul a nagy légitársaságok, köztük a Delta, a Qatar Airways, a British Airways, az Emirates és a Lufthansa felfüggesztették vagy törölték a járatokat olyan kulcsfontosságú célállomásokra, mint az izraeli Tel Aviv és a libanoni Bejrút. Mivel Izraelben egyre aggasztóbb a helyzet, és az IDF megtorlást ígért, a konfliktus gyorsan eszkalálódik, ami széles körű káoszt okozott már tegnap a globális légiközlekedésben. A háború nem csak az utasszállító gépeket, hanem a cargo járatokat is érintette.

Számos járatot töröltek

Számos légitársaság gyorsan reagált a háború eszkalálódására a járatok felfüggesztésével. A lett airBaltic október 31-ig törölte az összes Tel-Avivba induló és onnan induló járatát. Az Air France október 8-ig felfüggesztette az összes Párizs-Tel Aviv és Párizs-Bejrút járatát. A holland KLM légitársaság október 26-ig törölte az összes Tel-Avivba tartó és onnan induló járatát. Fapados leányvállalata, a Transavia, 2025. március 31-ig törölte a Tel Avivba tartó járatokat, valamint november 3-ig leállította az Ammanba és Bejrútba irányuló járatokat. Az EasyJet brit diszkont légitársaság áprilisban leállította a Tel-Avivba és Tel-Avivból induló járatokat, és egy szóvivője szerint 2025. március 30-án nem tervezi a járatok újraindítását.

Az Emirates október 8-ig törölte a Dubaj és Bejrút közötti járatokat. A British Airways október 7-ig törölte az összes Tel-Avivba tartó és onnan induló gépeket. A Lufthansa, amelyhez a Lufthansa, a SWISS, az Austrian Airlines, a Brussels Airlines és az Eurowings tartozik, október 31-ig meghosszabbította a Tel-Avivba induló járatok felfüggesztését, Bejrútba pedig november 30-ig. A teheráni járatokat a csoport október 14-ig függesztette fel. A Ryanair, Európa legnagyobb diszkont légitársasága október 26-ig törölte a Tel-Avivba tartó és onnan induló járatait.

Légtérfigyelmeztetések vannak érvényben

Az Egyesült Királyság kormánya azt tanácsolta a brit légitársaságoknak, hogy november 4-ig ne lépjenek be a libanoni légtérbe, a térségben zajló katonai tevékenységből eredő potenciális kockázatra hivatkozva. A Bejrútba irányuló és onnan induló légi forgalom gyakorlatilag leállt, mivel olyan légitársaságok, mint a Qatar Airways, az Emirates és a Flydubai felfüggesztették a járatokat. A bejrúti Rafic Hariri nemzetközi repülőtér a régió egyik legfontosabb csomópontja, de mivel Izrael csapásokat mér a Hezbollah dél-libanoni állásaira, a légtér egyre veszélyesebbé vált.

Az iráni feszültség is a tetőfokára hágott, különösen azután, hogy Irán drámai eszkalációval 180 rakétát lőtt ki Izraelre. A Lufthansa legalább október 26-ig minden Teheránba irányuló járatot törölt. Mivel Irán fellépése hozzájárul a szélesebb körű regionális instabilitáshoz, a légi közlekedést érintő kritikus robbanáspont lett. Bár Jordánia közvetlenül nem érintett a rakétacsapásokban, a légitársaságok nem kockáztatnak. A Transavia elővigyázatosságból november 3-ig felfüggesztette az Ammánba tartó járatokat. Ez a lépés jelzi a regionális utazások körüli növekvő nyugtalanságot még azokban az országokban is, amelyekben még nem volt közvetlen katonai akció.

A háború eszkalálódása miatt a globális légiközlekedés a feje tetejére állt

Mivel a légitársaságok leállították a kulcsfontosságú közel-keleti célállomásokra irányuló járatokat, a hatások az egész globális utazási ágazatban érezhetőek. Tel Aviv és Bejrút- a régió két legforgalmasabb csomópontja – légi forgalma jelentősen visszaesett, ami közvetlen következményekkel jár mind a turizmusra, mind a kereskedelemre nézve. A légitársaságok visszatérítést és átfoglalási lehetőségeket kínálnak, de az utasok bizonytalansággal, késésekkel és törlésekkel szembesülnek.

A személyszállító járatokon túl a teherszállításban bekövetkezett zavarok is hasonlóan súlyosak. A háború kritikus ellátási útvonalakat érint, ami megnehezíti a vállalkozások számára, hogy fenntartsák az áruforgalmat a Közel-Kelet és a globális piacok között. Már az éjszaka folyamán komoly problémák alakultak ki, amik miatt az európai légiirányítók vakarhatták a fejüket. Több például Dubajba, Abu Dhabiba tartó járatnak vissza kellett fordulnia, és valamelyik európai repülőtéren, például Budapesten kellett landolnia. A légiközlekedés rajongói most igazán örülhettek, hiszen olyan óriásgépeket láthattak gurulni a Liszt Ferenc repülőtéren, mint az Emirates A380. Bécsben, Kairóban, Isztambulban, Antalyában és Larnacán sem unatkoztak tegnap este, hiszen számos gépet ezekre a repülőterekre irányítottak.

Két Emirates óriásgép Budapesten október 1-jén. Fotó: Terkovics Zoltán

Evakuálási tervek a Libanonban tartózkodó nyugati állampolgárok számára

A libanoni konfliktus súlyosbodásával az országok világszerte evakuálási terveket hoznak létre állampolgáraik számára. Mivel Izrael csapásokat mér a Hezbollahra, a helyzet gyorsan romlik, ami miatt az Egyesült Királyság, Ausztrália és Kanada evakuálási tervet dolgozott ki. Kanada Ausztráliával együttműködve egy kereskedelmi hajót kíván szerződtetni, hogy napi 1000 embert tudjanak evakuálni. Franciaországban már több hónapja készen állnak az evakuálási tervek, bár hivatalos parancsot még nem adtak ki. Úgy tudni, hogy Ciprusra vagy Törökországba vinnék az állampolgárokat. Egy francia hadihajó már a térségben van, és hamarosan egy helikopter-hordozó is érkezik a Földközi-tenger keleti részére. Németország már evakuálta a nagykövetségi dolgozók családjait és a veszélyeztetett állampolgárokat, emellett arra ösztönzik a Libanonban tartózkodó németeket, hogy távozzanak kereskedelmi járatokkal, amíg azok rendelkezésre állnak.

Az Egyesült Királyság felszólított minden brit állampolgárt, hogy azonnal hagyja el Libanont. A kormány 700 katonát telepített Ciprusra, megerősítve katonai jelenlétét. A Királyi Haditengerészet két hajója készenlétben áll a Földközi-tenger keleti részén, hogy segítséget nyújtson, és egy bérelt repülőgép is rendelkezésre áll a távozni kívánók evakuálásához. Olaszország csökkentette diplomáciai személyzetét és megerősítette a bejrúti nagykövetségének biztonságát. Antonio Tajani külügyminiszter felszólította az olasz állampolgárokat, hogy hagyják el Libanont, és garanciákat kért Izraeltől a térségben tartózkodó olasz békefenntartó katonák biztonságára vonatkozóan.

Magyarország már augusztusban evakuálta állampolgárait Libanonból. Orbán Viktor miniszterelnök tegnap nemzetbiztonsági ülést hívott össze. Konzultáltak a tel-avivi magyar nagykövetséggel, ahol 426, konzuli védelemre regisztrált magyar állampolgár tartózkodik. Arra kértek mindenkit, hogy kérjenek menedéket a konzulátuson, vagy hívják a Külügyminisztériumot, illetve ne utazzanak a térségbe.