Kripto és sport: Hol tartunk 2024-ben?

2024-ben igazi hullámvasút volt a kriptovilág és a sport szponzorációk kapcsolata. A 2021-es bikapiac idején a kriptocégek bármit megtettek, hogy a legnagyobb csapatokat és sporteseményeket szponzorálják. Azonban amikor 2022-ben a piac összeomlott a szponzorációk is visszaestek, miután a kriptovaluták piaci értékének 70-85%-a eltűnt. Emellett az FTX bukása, amely korábban a sport szponzoráció egyik fő szereplője volt, még inkább felgyorsította a visszaesést. Vajon 2024-re új lendületet vett az iparág?

Mik a számok?

2024 szeptemberéig 92 kripto szponzorációs megállapodás született 2021 és 2024 között. Itt látható az egyes években aláírt szponzorációs megállapodások bontása.

2021: A kripto szponzorációk fellendülése

2021 a kriptoipar sportban való csúcspontját jelentette, amit a digitális valuták bikapiaca táplált. Összesen 33 új szponzorációs megállapodás született különböző sportligákban. Ez az összes 2021 és 2024 között aláírt szponzorációs megállapodás 35,9%-át teszi ki. Ezek közül az FTX és a Crypto.com voltak a legnagyobb szereplők, több mint 5 új megállapodással az év során. A legnagyobb üzletek közé tartozott a Crypto.com 700 millió dolláros szerződése, amelynek keretében a Staples Center névhasználati jogait megszerezték és átnevezték Crypto.com Arénára. Valamint az FTX 210 millió dolláros szponzorációja az e-sport csapat, a Team SoloMid számára.

Egyéb jelentős együttműködések közé tartozott a Zytara 100 millió dolláros szponzorációja az Inter Milannal, és az FTX 135 millió dolláros megállapodása a Major League Baseball-lal. Ezek a megállapodások a kriptocégek stratégiai lépései voltak, hogy mainstream figyelmet és elfogadottságot érjenek el.

2022: Az összeomlás után

A kriptobuborék 2022-ben kipukkadt, és az új megállapodások száma mindössze 25-re csökkent, miközben 11 meglévő szponzoráció maradt érvényben. Az FTX összeomlása – amely korábban kulcsszereplő volt a sport szponzorációkban – súlyos csapást mért az iparágra, így olyan megállapodások is megszűntek, mint a Miami Heattel kötött partnerség.

Ennek ellenére néhány nagy szponzoráció ebben az évben is létrejött. A Bybit 150 millió dolláros megállapodást kötött a Red Bull Racinggel, míg a Vechain 100 millió dolláros szerződést írt alá az UFC-vel. Összességében azonban az új megállapodások üteme lelassult. A cégek a fennmaradásért küzdöttek a tokenek értékének hirtelen zuhanása és az iparággal szembeni növekvő szkepticizmus közepette.

2023: További visszaesés

2023-ra a kilátások nem javultak, mivel a kripto továbbra is medvepiacban volt. Csak 8 új szponzorációs megállapodás született, miközben a meglévő szerződések megújítása 14-et tett ki. Az összeomlás és az FTX csődjének hatásai még mindig érezhetők voltak, a befektetők és a cégek rendkívül óvatosak voltak a nagy pénzügyi kötelezettségekkel szemben. Ennek ellenére az OKX 70 millió dolláros megállapodást kötött a Manchester City-vel.

Az új megállapodások számának csökkenése tovább jelezte a piaci bizonytalanságot, azonban olyan cégek, mint az OKX, hosszú távú partnerségekbe fektettek.

2024: A lassú fellendülés

Érdekes módon 2024-ben enyhe fellendülés volt tapasztalható. 26 új szponzorációs megállapodást kötöttek, miközben 16 korábbi évből származó megállapodás maradt aktív. Ez azonban csak az elmúlt négy év során aláírt szponzorációk 28,3%-át teszi ki. A Crypto.com második megállapodását kötötte az UEFA Bajnokok Ligájával, míg a BlockDAG 10 millió dolláros szerződést írt alá a német Bundesliga Borussia Dortmundjával, amelyet egyszerűen csak BVB-ként ismernek. Bár az új szponzorációk volumene nem érte el a 2021-es szintet, a növekvő aktivitás arra utal, hogy a kriptocégek lassan visszatérnek a sportvilágba.

Kripto szponzorációk sportágak szerint

Foci (Labdarúgás)

A foci 2021 óta az egyik elsődleges célpontja a kripto szponzorációknak. Abban az évben 9 új megállapodás született, 2022-ben 10, 2023-ban mindössze 3 megállapodás született, de 2024-ben ismét 10-re nőtt. A korai elfogadók közé tartoztak olyan klubok, mint a Manchester United, a Chelsea, az Inter Milan, a Manchester City és a Galatasaray. A kriptocégek globális eseményeket is megcéloztak, például az UEFA Bajnokok Ligáját és a FIFA Világbajnokságot, hogy elérjék a foci hatalmas nemzetközi közönségét.

Motorsport

A motorsport események – különösen a Forma-1 (F1) – szintén népszerű célpontok voltak a kripto szponzorációk számára. 2021-ben 9 új szponzorációs megállapodás született, ami 2022-ben 6-ra, majd 2023-ban 3-ra esett vissza. 2024-ben pedig mindössze 3 új megállapodás köttetett. A figyelemre méltó megállapodások közé tartozik a Crypto.com 100 millió dolláros szerződése, amellyel a Forma-1 hivatalos kriptopénz-partnerévé vált, és ez az egyik legnagyobb szerződés a sportágban. A Bybit 150 millió dolláros megállapodása a Red Bull Racinggel 2022-ben valóban megszilárdította a kapcsolatot a kripto és a motorsport események között. Ezen kívül az FTX is többéves szerződést kötött a Mercedes F1 csapattal.

eSportok

Az eSportok szintén jelentős érdeklődést váltottak ki a kriptocégekből. Az új megállapodások száma 2021-ben és 2022-ben is 4 volt, majd 2023-ban meredeken, mindössze egyetlen megállapodásra csökkent. Azonban ebben az évben pozitív fordulat következett be, és 7 új megállapodás is köttetett. Az egyik kiemelkedő megállapodás az FTX 210 millió dolláros szponzorációja volt a Team SoloMiddel 2021-ben. A Coinbase szponzorálta a Counter-Strike: Global Offensive (CS) nagy tornáját a BLAST Premier-t, amely mélyen beágyazódott a játékos közösségbe. 2023-ban és 2024-ben a Thunderpick volt a fő szponzor, amely olyan csapatokat támogatott, mint az Evil Geniuses és a Heroic, miközben egy Counter-Strike 2 tornát is szervezett.

Kosárlabda

A kosárlabda – különösen az NBA – 2021-ben fellendült a kripto szponzorációkkal, amikor 6 új megállapodást kötöttek. Azonban 2022-ben nem született új megállapodás, és csak egyetlen megállapodás született 2023-ban és 2024-ben. Ennek ellenére a sportág hatalmas szponzorációt kapott, amikor a Crypto.com megvásárolta a Staples Center névhasználati jogait egy állítólag 700 millió dolláros üzlet keretében 2021-ben. Az FTX is kötött egy 135 millió dolláros megállapodást a Miami Heat arénájával az összeomlása előtt. A Coinbase szintén beszállt, amikor mind a férfi, mind a női ligákat szponzorálta. A kriptotőzsde egy reklámszerződést is kötött Kevin Duranttel.

Sportágak a legtöbb kripto szponzorációval

A sportágak rangsora a kripto szponzorációk száma alapján 2021 és 2024 között az alábbiak szerint alakul:

Nagy üzletek és partnerségek

FTX: A csúcsról a mélybe

Az FTX az egyik legagresszívebb kriptovállalat volt a sport szponzorációs piacon, mielőtt 2022-ben összeomlott. 2021-ben az FTX több jelentős üzletet kötött, beleértve egy 210 millió dolláros szponzorációs megállapodást a Team SoloMiddel (e-sport), valamint egy 135 millió dolláros szerződést a Major League Baseball-lal (MLB). Az FTX az NBA csapataival is partnerségre lépett, beleértve a Miami Heat arénájának névhasználati jogát, amelyért 135 millió dollárt fizettek, valamint 10 millió dollárért szponzorálták a Golden State Warriorst. Ezenkívül az FTX belépett a motorsport világába is, egy Formula-1-es szerződéssel a Mercedes csapatával. Azonban az FTX összeomlása számos partnerséget káoszba taszított, és a sportintézmények kétségbeesetten próbálták betölteni az így keletkezett űrt.

A Crypto.com széleskörű jelenléte a sportban

A Crypto.com a sport szponzorációk egyik legmeghatározóbb szereplőjévé vált, többféle sportágban és régióban létesített partnerségeket. A vállalat befektetései a motorsporttól kezdve a kosárlabdán át a labdarúgásig terjedtek:

Kosárlabda

2021-ben a Crypto.com egy történelmi, 700 millió dolláros szerződést kötött a Staples Center névhasználati jogaira, amely a Los Angeles Lakers otthona, és az egyik legnagyobb valaha rögzített sport szponzorációs megállapodás.

Motorsport

A Crypto.com tovább erősítette kapcsolatait a motorsportokkal, amikor együttműködésre lépett az Aston Martin Formula 1-es csapatával, és maga a Formula 1 is szponzora lett egy 100 millió dolláros szerződéssel 2021-ben. 2022-ben a Formula 1 Miami Nagydíjának szponzora is volt, tovább erősítve pozícióját a motorsport világában.

Labdarúgás

A labdarúgás szintén kulcsfontosságú területté vált a Crypto.com számára. 2021-ben szponzorálta a Coppa Italiát, amelynek mérkőzésösszefoglalói – köztük az Atalanta és Juventus közötti találkozó is – NFT-ként került piacra. A labdarúgás szponzorációi 2022-ben is folytatódtak, a vállalat támogatta a FIFA Világbajnokságot és az Ausztrál Futball Ligát, valamint 2024-re hivatalos szponzora lett az UEFA Bajnokok Ligájának.

Küzdősportok

A Crypto.com a küzdősportok világába is betört, amikor 2021-ben szponzori szerződést kötött az UFC-vel, kiemelve ezzel az érdeklődését a vegyes harcművészetek iránt.

Bybit és a Red Bull Racing

2022-ben a Bybit 150 millió dolláros szponzorációs szerződést kötött a Red Bull Racinggel a Formula 1-ben, megerősítve jelenlétét a motorsport világában. A hároméves partnerség révén a Bybit az egyik legnagyobb szponzor lett a sportágban.

Coinbase

A Coinbase több sportágban is bővítette jelenlétét, 2021-ben és 2022-ben számos szponzorációs szerződést kötve. 2021-ben a Coinbase belépett az e-sport világába, amikor szponzorációs megállapodást kötött a BLAST Premierrel, és szerződést írt alá az NBA sztárjával, Kevin Duranttel. A Coinbase tovább terjeszkedett a hagyományos sportokban is, partnerséget kötött a Női NBA-jel (WNBA), valamint 2022-ben szponzori szerződést kötött a Borussia Dortmunddal (BVB), hogy növelje ismertségét az európai labdarúgásban.

Kriptocégek a legtöbb sport szponzorációval

Az alábbiakban találhatók a legtöbb sport szponzorációval rendelkező kriptocégek 2021 és 2024 között:

Sikeres és kudarcba fulladt partnerségek

Sikertörténetek

Miközben a kriptopiac ingadozott néhány partnerség hosszú távú sikertörténetként bontakozott ki. Bizonyítva, hogy a kriptocégek továbbra is tartós hatást gyakorolhatnak a sport világában. Íme egy közelebbi pillantás ezekre a virágzó együttműködésekre, és arra, hogy miért emelkedtek ki a többi közül:

A Crypto.com sokszínű portfóliója és folyamatos globális jelenléte

A Crypto.com globális hatalommá nőtte ki magát a sporttámogatások terén. Szponzori megállapodásai nem korlátozódtak egyetlen sportra, hanem több sportágat is felöleltek, és olyan prémium sportokkal kötötték össze magukat, mint a Forma-1, az UFC és a hatalmas nemzetközi rajongótáborral rendelkező labdarúgó-ligák. Ezek az üzletek lehetővé tették a Crypto.com számára, hogy világszerte több millió rajongóval lépjen kapcsolatba, erős márkahűséget építve. A piaci összeomlás ellenére sok ilyen partnerség kitartott, kiemelve a márka stratégiai befektetéseinek ellenálló képességét.

A Bybit erős pozíciója a Forma-1-ben

A Bybit 2022-ben 150 millió dolláros szponzori megállapodást kötött a Red Bull Racinggel, ami jelentős győzelem volt a kriptotőzsde számára. Ahogy a Forma-1 egyre népszerűbbé vált világszerte, ez a partnerség hozzáférést biztosított a Bybit számára egy jómódú, technológiai ismeretekkel rendelkező rajongótáborhoz, amely segítette a cég piaci pozíciójának megszilárdítását.

Az OKX stratégiai lépése a labdarúgásba

Annak ellenére, hogy a kriptopiac visszaesett az OKX sikeresen végrehajtott egy jelentős – 70 millió dolláros – szponzori megállapodást a Manchester Cityvel 2023-ban. Azáltal, hogy a világ egyik legnagyobb klubjával kötött együttműködést, az OKX növelte márkaismertségét Európában és globálisan egyaránt.

Kudarcba fulladt partnerségek

Az FTX összeomlása és következményei

Az FTX az egyik legagresszívabb szereplő volt a sporttámogatások terén, de 2022-es drámai összeomlása számos partnerség felbomlásához vezetett. A legnagyobb csapás a Team SoloMidet érte, mivel 210 millió dolláros szerződésük kudarcba fulladt. Emellett a Miami Heat Aréna is új szponzorokat keresett, miután az FTX 135 millió dolláros megállapodását felmondták. A Major League Baseball 135 millió dolláros szerződése is kuka lett, ami hatással volt a partnerségből származó bevételükre.

A Voyager NASCAR szponzorációja

A Voyager 2022-ben csődöt jelentett, ami a NASCAR-ral kötött szponzori megállapodásának felmondásához vezetett. A cég összeomlása nemcsak ügyfeleit hozta pénzügyi csődbe, hanem érvénytelenítette a NASCAR-ral kötött szerződését is, ami egy újabb kudarcba fulladt partnerséget jelzett a kripto-sport világában.

A Terra szponzorációja a Washington Nationals baseballcsapattal

A Terra 38,2 millió dolláros szerződése a Washington Nationals csapattal 2022-ben semmivé foszlott a Terra összeomlása után. Az együttműködés, amelynek célja a Terra stabilcoinjának, az $UST-nak a népszerűsítése volt, soha nem valósult meg teljesen, mivel a vállalat csődöt jelentett.

Miért szponzorálnak kriptocégek sportcsapatokat?

A kriptocégek sportcsapatok szponzorálásának növekedése 2021-től több fontos motivációnak tulajdonítható. Míg a hagyományos szponzorációk célja általában a márka ismertségének növelése és az ügyfelekkel való kapcsolat erősítése, a kriptocégek sajátos okok miatt léptek be a sport világába. Íme, egy áttekintés a legfontosabb hajtóerőkről ezen partnerségek mögött:

Márkaismertség és láthatóság

A kriptocégek egyik fő oka a sportcsapatok szponzorálására a márkaismertség növelése egy széles, globális közönség körében. A sport, különösen a kiemelkedő események, mint a Forma-1, az UEFA Bajnokok Ligája, az NBA és a FIFA Világbajnokság, világszerte milliókat vonz. E nagy eseményekhez való csatlakozással a kriptomárkák elhelyezhetik logóikat, üzeneteiket és identitásukat különféle közönségek előtt.

Legitimitás és bizalom

A kriptoipar régóta küzd a közvélemény szkepticizmusával, mivel volatilis természete miatt magas kockázatú befektetésekkel és csalásokkal társítják. Jóhírű sportcsapatok vagy események szponzorálása legitimitást biztosít a kriptocégek számára. A megbízható sportmárkákkal való társítás lehetőséget nyújt arra, hogy a kriptocégek hiteles és stabil vállalkozásokként mutassák be magukat.

Rajongói elköteleződés és elfogadás

A sportrajongók szenvedélyesek és rendkívül elkötelezettek. Így ideális közönségként szolgálnak a kriptocégek számára, akik mélyebb kapcsolatokat szeretnének kialakítani és termékeik elfogadását ösztönözni. A szponzorációk révén a kriptoplatformok közvetlenül népszerűsíthetik az NFT-ket (nem helyettesíthető tokeneket), a rajongói tokeneket és más blokklánc-termékeket a rajongók számára. Ezáltal hidat építhetnek a sportrajongók és a digitális eszközök világa között, ösztönözve őket, hogy részt vegyenek a kriptoplatformok használatában.

Globális elérés

A kriptovaluták természetüknél fogva globálisak. A nemzetközi követőkkel rendelkező sportok szponzorálása lehetővé teszi a cégek számára, hogy új piacokat érjenek el. A sportszponzorációk páratlan hozzáférést biztosítanak a globális közönséghez. Ezzel segítve a kriptomárkákat abban, hogy átlépjék a földrajzi korlátokat, és elérjék azokat az ügyfeleket is, akik kívül esnek a hagyományos technológiai körökön.

Innovatív marketing lehetőségek

A szponzorációk lehetővé teszik a kriptocégek számára, hogy innovatív marketing lehetőségeket fedezzenek fel. Például exkluzív NFT-ket, kedvezményeket vagy kriptobónuszokat kínáljanak a sportrajongóknak. Ezek az elköteleződések új érintkezési pontokat teremtenek, ahol a potenciális ügyfelek könnyebben és szórakoztatóbb módon ismerhetik meg a kriptovalutákat.