J-35: Itt van Kína következő generációs lopakodó vadászgépe
A kínai Népi Felszabadító Hadsereg Haditengerészete (PLAN People’s Liberation Army Navy) megkezdte a fejlett J-35-ös vadászrepülőgép modell haditengerészeti változatának tesztelését – jelentette a kínai állami média. A China Central Television (CCT) riportja szerint az új vadászgép már megkezdte a teszteket egy kínai repülőgéphordozón, a CNS Liaoningon.
A pénteken közzétett videóban Zhang Naigang, a Liaoning fedélzetén tartózkodó főtiszt büszkeségének adott hangot a fejlesztés kapcsán. „Az új harci repülőgép akkor szállt le a hordozón, amikor a szolgálati pályafutásom a végéhez közeledik.” – mondta a felvételen. Naigang nagyon szépnek nevezte az új repülőgépet, hozzátéve, hogy az első leszállási és felszállási próba tiszta időben történt. „Hasonló volt, mint az a nap, amikor a J-15-ös modell végrehajtotta első felszállását a hajóról.” – emlékezett vissza Zhang, utalva a haditengerészet jelenlegi repülőgép-hordozóra fejlesztett vadászgépére. A China Daily beszámolója szerint Zhang a Liaoning anyahajón a repülőgép műveleteket támogató részleg alá tartozó felszállási részleget vezeti.
Jelentős fejlemény a PLAN számára
Bár további részletekkel nem szolgált az új vadászgépről vagy annak tesztjeiről a média, megjegyzései gyakorlatilag megerősítették a repülőgép próbaüzemét a hordozón. Nem ez az első alkalom, hogy a haditengerészet a J-15 több mint egy évtizeddel ezelőtti szolgálatba állítása óta új vadászgépet sejtet a hordozók számára.
2023 februárjában a PLAN egy toborzó videót tett közzé, amelyen egy fiatal pilóta látható, aki nehéz feladatot kapott. Egy látszólag lehajtható szárnyú lopakodó vadászgép felé sétál. Ez arra utal, hogy a szóban forgó repülőgépet hordozóra telepített műveletekre tervezték.
A repülőgép részletei egyelőre titkosak, de katonai elemzők úgy vélik, hogy J-35-nek hívják. Kevés egyelőre a részlet, de úgy vélik, hogy egy új generációs, lopakodó, repülőgép-hordozóra telepíthető harci repülőgépről van szó.
Egy közepes méretű lopakodó vadászgép képei is keringtek a kínai weboldalakon, és tovább erősítették a spekulációkat, hogy a J-35 már majdnem hadrendbe állítható. Kína hordozói, a Liaoning és a Shandong egyaránt síugrósáncot használnak a repülőgépek indítására, és elsősorban most a J-15 vadászgépek üzemelnek rajtuk.
A J-35 közeledik a hadrendbe állításhoz?
A National Interest szerint a J-35-öst eredetileg Kína elektromágneses katapulttal felszerelt, 003-as típusú Fujian típusú kínai anyahajóról történő üzemeltetésre tervezték. A J-35 a jelentős hasznos teherbírás mellett továbbfejlesztett radaros képességeket és csökkentett radarjelzést ígér.
A J-35-öst eredetileg a légierő számára kifejlesztették. A J-35-ösről először 2020 júniusában jelentek meg hírek. Ezek szerint egy „gyártásra alkalmasabb” változatról volt szó, amely simább vonalakkal, a nagyobb radar számára nagyobb radomot és a radarjelzés csökkentése érdekében a vezérlőfelületek szorosabb összehangolását tartalmazza.
A J-35 hordozóra telepített változata 2021. október 29-én hajtotta végre szűzrepülését. Katapultos indítórúddal és szárnybehajtási mechanizmussal rendelkezik. Működőképes állapotában valószínűleg képes lesz a Fujian elektromágneses repülőgép-indító rendszert (ALS) használni, amely várhatóan hasonló lesz az amerikai haditengerészet Gerald R. Ford-osztályú EMALS indítórendszeréhez.