Évtizedenként a felére csökken a halálozás kockázata a légi közlekedésben
A repülés sokak számára idegőrlő élmény lehet, de egy most megjelent új tanulmány szerint a kereskedelmi célú légi közlekedés egyre biztonságosabbá válik. A súlyos balesetek kockázata évtizedenként a felére csökken.
A Massachusetts Műszaki Egyetem (MIT) kutatóinak tanulmánya szerint a 2018-2022 közötti időszakban a halálos áldozatok aránya világszerte 13,7 millió utasra vetítve 1-re csökkent. Ez jelentős javulás a 2008-2017 közötti 7,9 millió utasra vetített 1-hez képest.
A kereskedelmi célú légi közlekedés kezdeti időszakához hasonlítva pedig már nagyon messze van. 1968-1977 között az egy utasra jutó halálos áldozatok száma 1 volt 350 000 beszállásonként.
„A repülésbiztonság folyamatosan javul.” – jegyezte meg Arnold Barnett, az MIT professzora, a Journal of Air Transport Management című folyóiratban megjelent kutatás társszerzője. Hozzátette, hogy a halálozás esélye évtizedenként továbbra is kétszeresére csökken.
Barnett a tendenciát a „Moore-törvényhez” hasonlította. Az Intel alapítójának, Gordon Moore-nak a híres előrejelzése az volt, hogy a microchipek számítási teljesítménye nagyjából 18 havonta megduplázódik.
1978-1987 között a halálozás kockázata 750 000 fedélzetre szálló utasból 1 volt. 1988-1997 között 1 az 1,3 millióból; 1998-2007 között pedig 1 a 2,7 millióból.
Az Egyesült Államokban az utolsó nagyobb kereskedelmi légitársasághoz köthető katasztrófa 2009-ben történt. Ekkor a Colgan Air 3407-es járata zuhant le, 50 ember halálát okozva.
Sokat javult a repülésbiztonság
Barnett azonban figyelmeztetett, hogy a folyamatos fejlődés nem biztosított. Az amerikai kifutópályákon idén történt majdnem-ütközések jópár esetben felkerültek az újságok címlapjaira. A szövetségi nyomozók pedig a Boeinget sürgetik azzal kapcsolatban, hogy adjon választ, miért vált le az Alaskan Airlines egyik gépén, a 737 MAX 9-es repülőgépen az ajtó darabja repülés közben.
A statisztikai számok azonban elfedik a légi közlekedés biztonsága terén tapasztalható hatalmas globális különbségeket is. A tanulmány az országokat három osztályba sorolja biztonsági teljesítményük alapján.
A legelső csoportba az Egyesült Államok, az Európai Unió országai és más európai nemzetek, köztük Montenegró, Norvégia, Svájc és az Egyesült Királyság tartoznak. Rajtuk kívül Ausztrália, Kanada, Kína, Izrael, Japán és Új-Zéland alkotja ezt a csoportot.
A második csoportba Bahrein, Bosznia, Brazília, Brunei, Chile, Hongkong – Kínától elkülönülten számítva. Itt van még India, Jordánia, Kuvait, Malajzia, Mexikó, Fülöp-szigetek, Katar, Szingapúr, Dél-Afrika, Dél-Korea, Tajvan, Thaiföld, Törökország és az Egyesült Arab Emírségek tartoznak.
A világ többi országa a harmadik csoportba tartozik. Biztató, hogy bár ezekben az országokban jóval nagyobb a halálozás kockázata, a 2018-2022 közötti időszakban az egy beszállással járó légi közlekedési halálesetek száma ezekben az országokban is nagyjából a felére csökkent.