Vizsgálat indult az amerikai nagybankok tulajdonában lévő fizetési platform ellen

A Zelle egy, a Revoluthoz hasonló fizetési szolgáltatás, ami lehetővé teszi a felhasználók számára a gyors és biztonságos tranzakciók lebonyolítását. Az amerikai nagybankok által birtokolt platform ellen most azonban vizsgálatot indított a fogyasztóvédelmi hivatal, mivel a platformon tapasztalt csalások és átverések elterjedése felkeltette a hatóságok figyelmét.

A vizsgálat korrektsége miatt a JPMorgan azonban a hatóságok beperlését fontolgatja, mivel azok nem jogszerűen jártak el a platform vizsgálatakor. Egyes állítások szerint a Zelle-n zajló tranzakcióknak csupán elenyésző része fut hibára.

A Zelle hihetetlen háttere

Bár a Zelle szolgáltatását csupán 2017-ben indították el, a mögötte áll Early Warning Services LLC-t 1995-ben hozták létre. A közös vállalatnak olyan tulajdonosai vannak, mint a Bank of America, a JPMorgan Chase, a PNC Bank és a Wells Fargo.

A gyorsaságra, biztonságra, egyszerűségre és elérhetőségre összpontosító platform az egyik legnagyobb és leggyorsabban növekvő peer-to-peer fizetési platform, ahol már 2020-ban is több mint 300 milliárd dollár értékű tranzakciót folytattak le. Növekedésének hátterében első sorban a COVID-19 járvány állt, azóta sikerült a banki partnereket és a bankszámla-tulajdonosokat is bevonzani, most pedig a partneri díjfizetéseken alapuló bevételi modellnek köszönhetően rendkívül stabil a projekt helyzete.

Vizsgálat indult a platform ellen

A Reuters információi szerint azonban a fogyasztóvédelmi hivatal, vagyis a CFPB, vizsgálatot indított a Zelle Network ellen. A hét nagybank tulajdonában lévő platformon egyes megfigyelések alapján elterjedtek a csalások és átverések, többek között Elizabeth Warren szenátor és más szabályozók is aggodalmukat fejezték ki.

A vádakra nemrégiben a JPMorgan és a Wells Fargo is egy beadványban válaszolt. A Zelle-t üzemeltető Early Warning Services adatai alapján a platformon futtatott tranzakciók 99,95%-a problémamentesen zajlik. A két nagybank közleménye alapján azért nem kívánják a csalások költségeit megtéríteni, mivel ez újabb csalásokat szülne, ami dollármilliárdokba kerülhet.

A FinTech szektor veszélyei

A központosított FinTech szektorban történő csalások mértéke 2023-ban jelentős növekedést mutatott, különösen az Egyesült Államokban. A 2022-höz mért 14%-os növekedés során több mint 10 milliárd dollárnyi veszteség keletkezett csalások okán, az ismétlődő csalások mértéke pedig 46%-kal nőtt. A bűnözők által alkalmazott sikeres technikák ismétlése legtöbbször (51%) identitási csalásként lett kategorizálva, ugyanakkor számos esetben az AI-t és a generatív AI-t használták a rosszakarók.

Bár a FinTech cégek és a pénzügyi intézmények folyamatosan fejlesztik csalásmegelőzési stratégiájukat, csak reagálni tudnak a rosszindulatú behatolók egyre kifinomultabb módszereire. Richard Blumenthal szenátor hétfőn felszólította a CFPB-t, hogy alaposan vizsgálják ki az Early Warning Services-t és a többi nagybank által használt vitarendezési gyakorlatot.

Blumenthal nyilatkozatában kitért arra is, hogy a Zelle és az azt birtokló bankok nem tudják teljes mértékben megvédeni a fogyasztókat a csalások növekvő fenyegetésétől.