A Shein és a Temu számára vége a jó világnak: jönnek az EU-s vámok
Az Európai Unió új vámokat készít elő, amelyek drasztikusan megváltoztatják majd az olyan kínai e-kereskedelmi óriások, mint a Shein és a Temu működését. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke frissen megerősített pozíciójában a Digital Services Act betartására és a vámmentességi szabályok szigorítására készül.
Az EU új vámokat vezet be az online vásárlásokra
A jelenlegi szabályok szerint az EU-ba importált, online vásárolt, 150 eurónál olcsóbb termékek vámmentesek. Ez a kedvezmény lehetővé tette, hogy a Shein és a Temu alacsony árakkal csábítsa magához a vásárlókat. Az új szabályozás azonban eltörli ezt a vámmentességet, ami drasztikus áremelkedést eredményezhet a fogyasztók számára.
Például a jelenleg 6-7000 forintért kapható mindentudó fúró vagy a 3000 forintos virágos top ára jelentősen megemelkedhet. Bár ez rossz hír lehet a spórolni vágyó fogyasztóknak, a környezet és a légi forgalom szempontjából viszont elég jó hírnek mondható. Sőt, az Amazon is profitálhat ebből a változásból, mivel versenyképes tud maradni a szuperolcsó termékeket kínáló ázsiai vetélytársaival szemben.
Környezeti hatások és légi forgalom
Az új szabályozásnak kétségkívül pozitív hatásai lehetnek a környezetre nézve. Az utóbbi időben a Vörös-tengeren tevékenykedő jemeni lázadók számos konténerszállító hajót támadtak meg és süllyesztettek el, ami miatt a hajózási útvonalak megváltoztak, és emiatt megnövekedtek a szállítási idők. Ez növelte a légi szállítás iránti keresletet, amely gyorsabb ugyan, viszont húsz-harmincszor szennyezőbb, a teherhajóval történő szállításhoz képest.
A Wall Street Journal szerint 2023 júniusa és 2024 júniusa között az egy kilogramm termék légi szállítási ára Kína délkeleti részéről az Egyesült Államokba vagy Európába 5 dollárról 18 dollárra nőtt. Az árak emelkedése párhuzamosan nőtt a Kínából induló légi árufuvarozási járatok számával, amelyeket a Shein, a Temu, az Aliexpress és a TikTok Shop foglalt le. Az ilyen járatok száma néhány év alatt a nulláról szinte a teljes forgalom 30%-ára nőtt.
A kínai e-kereskedelem térhódítása
A Cargo Facts Consulting adatai szerint a Temu naponta már 4 ezer tonna terméket szállít, a ruházatra specializálódott Shein pedig naponta 5 ezer tonnányi csomagnál tart. Az Alibaba ezer tonnával és a TikTok 800 tonnával kissé le van maradva, de mindkettő jelentős növekedést mutat.
Ezek az e-kereskedelmi platformok az alacsony árak és a gyors szállítás kombinációjával vonzzák a vásárlókat. Az EU-ban a vámmentességi szabályok megszűnésével azonban ezek a platformok nehéz helyzetbe kerülhetnek.
Az Amazon válaszlépései
Az amerikai sajtó szerint eközben az Amazon is válaszlépésekkel készül a kínai e-kereskedelmi óriások kihívására. Ősszel elindítanak egy alacsony költségű kiskereskedelmi szolgáltatást, amely a logisztikát közvetlenül Kínában elhelyezett raktárakra összpontosítja. Az Amazon Air flottáját is bővítik, hogy versenyképesek maradjanak.
Az EU lépései a kínai e-kereskedelem ellen
Az Európai Bizottság hivatalosan felkérte a Temut és a Sheint, hogy nyújtsanak be információkat a Digital Services Act betartásával kapcsolatos tevékenységeikről. Az európai felhasználók nem lehetnek kitéve olyan gyakorlatoknak, mint a dark pattern, amikor személyes adatokat és kártyaszámot kérnek anélkül, hogy az uniós szabályok által előírt adatvédelmi és biztonsági garanciákat biztosítanák.
Ez az információkérés előrevetítheti az Unió hatóságainak valódi vizsgálatát. Az új vámok bevezetésének időpontja még ismeretlen, de sokan azt feltételezik, hogy a szigorítás karácsony előtt lép hatályba, a légi és tengeri árufuvarozás legforgalmasabb időszakában.