Az Ethereum és a Toyota együttműködése forradalmasítja a digitális autóipart
A blokklánc technológia elérhetőségének a növekedése miatt nem ritka, hogy egyes ipari nagyvállalatok együttműködésre lépnek blokklánc-alapú projektekkel, hogy egységesítsék erőforrásaikat, és ezáltal átláthatóbbá tegyük az ellátási láncot és a járművek adatainak az integritását. Az olyan szereplők után, mint a BMW, a Ford, a Renault és a General Motors után pedig megérkezett a Toyota is a blokklánc világába.
A japán autóipari óriás a Toyota Mobility 3.0 koncepciójának keretein belül az Ethereum blokkláncával kíván fúzióra lépni, hogy programozhatóbbá és biztonságosabbá tegye a digitális fiókok létrehozását.
A Toyota Mobility 3.0 program
A Toyota Mobility 3.0 program egy átfogó stratégia, amelyet a Toyota fejlesztett ki az intelligens mobilitási megoldások előmozdítása érdekében. A program célja a jövő közlekedésének forradalmasítása úgy, hogy a járműveket és a nyilvános infrastruktúrát összekapcsolja a Toyota Blockchain Lab segítségével.
A program keretein belül a járművek programozhatóbbak, biztonságosabbak és szervízközpontúbbak lesznek úgy, hogy minden autó számára saját fiókot hoznak létre az Ethereum blokkláncán, amire az Ethereum ERC-4337 szabványát használják.
A japán autóóriás célja az autonóm járművek fejlesztése és tesztelése, a járművek közötti kommunikáció javítása, a megosztott mobilitási szolgáltatások fejlesztése, a fenntartható közlekedés előmozdítása és a városokkal való intelligens együttműködés.
A blokklánc-alapú terjeszkedés motivációja
A 2023 áprilisában bemutatott Toyota Mobility 3.0 koncepció során a vállalat olyan jövőt víziónál, ahol az autók a várossal együtt működnek, és a járművek, közlekedési lámpák és a gyalogosok is egymással kölcsönhatásba kerülnek. A vállalat célja, hogy a jármű ne csak személyes tulajdont képezzen, hanem félig-meddig közjogi entitássá váljon, a blokklánc pedig az információmegosztásnak és az átláthatóságnak köszönhetően ezt segíti.
A mobilitás-orientált fiókoknak, vagyis a MOA-nak hála a Toyota szerint az autók műszaki állapota és a tulajdonos kiléte azonnal elérhetővé válik, az integráció pedig előmozdíthatja a vezető nélküli autók elterjedését, ahol nincs szükség emberi beavatkozásra. A MOA-fiókok létrehozásához csupán a privát kulcs megadása és tárolása szükséges, ezek a fiókok pedig korlátozott funkciókkal rendelkeznének a blokkláncon, amivel a járművek információi kezelhetőbbé válnának.
A MOA-fiókok mindemellett a külső és belső állapotot, a használati előzményeket és a karbantartási nyilvántartásokat is egyszerre kezelné, lehetővé téve a maximális átláthatóságot az autóiparban, amire valljuk be, szükség és igény is mutatkozik. A MOA azt is lehetővé tenné, hogy több entitás hagyja jóvá az olyan digitális tranzakciókat, mint a járművek adásvétele, műszaki vizsgálatokon való részvétel, szervízbeavatkozások vagy adminisztratív folyamatok. Az ERC-4337 műveleti kódja, a CREATE2 lehetővé teszi a címek beállítását a fiókok üzembe helyezése előtt, ezzel áthidalva a jelenlegi járműazonosító rendszereket.