Veszélyben a felhasználók magánélete? Heves vitát váltott ki a Firefox új funkciója
A felhasználói adatvédelem iránti elkötelezettségéről híres böngésző legújabb funkciója heves vitákat váltott ki. Fordulatot vett a Firefox?
A kritikák tárgyát a 128-as verzióban bevezetett új funkció képezi, amely lehetővé teszi a weboldalak számára, hogy alapértelmezés szerint „adatvédelmet biztosító reklámméréseket” végezzenek. A lehetőség a hirdetők számára biztosítja a hirdetések hatékonyságának megértését az egyéni adatok gyűjtése nélkül. Ez azonban aggodalmat keltett a felhasználók körében az adatvédelmi következményekkel kapcsolatban.
Az új funkció veszélyeztetheti a felhasználók adatait
A Firefox a múltban a felhasználók és a magánéletet tiszteletben tartó, szabad és nyílt forráskódú technológia bástyájaként jelent meg. Az ellenkező irányba tett lépés emiatt nagy felháborodást keltett a böngészőt használók és az iparági szakemberek körében.
A hirdetők támogatására tervezett új adatgyűjtési funkciót, a „Privacy-preserving attribution” (PPA), jelenleg prototípusként tesztelik a böngésző 128-as verziójában. A név ellenére sok felhasználó arra gyanakszik, hogy a valódi cél a reklámozás és a hirdetők elősegítése.
A Mozilla a szóban forgó funkciót egy új webes szabvány létrehozására irányuló kísérleti kezdeményezés részeként írja le. A csapat szerint a kezdeményezés célja, hogy segítsen a webhelyeknek megérteni, hogyan teljesítenek a hirdetéseik anélkül, hogy adatokat gyűjtenének az egyénekről. Hagyományosan a reklámok mérése személyes adatok gyűjtésével és továbbításával jár, ami adatvédelmi aggályokat vet fel.
Ez segít a webhelyeknek megérteni, hogyan teljesítenek a hirdetéseik anélkül, hogy adatokat gyűjtenének Önről.
– Olvasható a PPA-opció magyarázata a Firefox beállításaiban.
Eszerint a hirdetők csak olyan összesített adatokat kapnak, amelyek alapvető kérdésekre adnak választ a hirdetéseik hatékonyságával kapcsolatban.
Elégedetlen felhasználók
A biztosítékok ellenére egyes felhasználók elégedetlenek azzal, hogy az opció alapértelmezés szerint engedélyezve van. Szerintük ez azt jelenti, hogy a vállalatoknak joguk van az online tevékenységeket a felhasználó kifejezett beleegyezése nélkül nyomon követni.
Többek között Jonah Aragon, a Privacy Guides blog alapítója is csalódottságának adott hangot a Mozilla miatt. A PPA-t egy újabb eszköznek nevezve a hirdetők követési funkcióinak arzenáljában. A technológia a nemrég felvásárolt Anonym nevű AdTech cégtől származik, és a hagyományos tartalomblokkoló bővítmények nem hatékonyak ellene.
Ha egyszerűen hozzáadjuk a ‘biztonság’ szót a funkció nevéhez, attól még nem lesz privát.
– Fejtette ki kritikáját Aragon egy blogbejegyzésben.
A Mozilla megvédte a Metával való együttműködést
A tény, hogy a böngésző csapata nem mással, mint a Metával közösen dolgozik a fejlesztésen, tovább borzolta a kedélyeket. Az óriás tech vállalat ugyanis közismert az adatvédelemmel kapcsolatos botrányairól. A Meta ellen 11 országban nyújtottak be panaszokat az adatvédelmi szabályzat legújabb változásai miatt.
A kritikák miatt Bobby Holley, a Firefox technológiai igazgatója a Redditen védte meg a funkciót, sok nagy ötlettel és ígérettel. Az érvelés egyik pontja, hogy az együttműködés egy egész iparágra kiterjedő adatvédelmi mechanizmust akar létrehozni, úgy, hogy az a hatalmas és megállíthatatlan reklámipar és adatcégek profitigényeit, és a felhasználók magánéletét is szem előtt tartsa.
A prototípus ideiglenes, csak néhány tesztoldalra korlátozódik, és csak Firefoxban működik. (…) Inkább a mérésről szól (a megjelenések és konverziók összesített száma), mint a célzásról.
– Jelentette ki Holley.
Amennyiben Firefox-ot használsz, az opciót letilthatod az „Adatvédelem és biztonság” beállítások között.
A reklámalapú funkciók erőltetése minden bizonnyal nem fog segíteni a Firefox piaci részesedésén. A böngésző tizenkét hónap alatt 7,4 millió (3,92%-ot) felhasználót veszített, az árfolyama pedig az elmúlt négy és fél évben több mint 30%-ot csökkent.