Az elektromos autók forradalma elakadt – ez lehet az oka
Bár az elektromos járművek gyorsan fejlődnek, az Associated Press legújabb felmérése szerint az amerikaiak még mindig vonakodnak elektromos autókat választani. Az autóvásárlók 46%-a szerint nem valószínű, hogy a következő autójuk elektromos lesz.
Az ár még mindig a legnagyobb akadály
Az Associated Press-NORC Közvélemény-kutatási Központ és a Chicagói Egyetem Energiaügyi Politikai Intézete által végzett felmérés szerint tízből négy felnőtt mondta, hogy van rá némi esély, hogy elektromos hajtású autót (EV) vásárol. Ez azt jelenti, hogy több mint a fele még mindig nem hajlandó erre.
Ennek egyik legnagyobb oka az EV-k magas ára a hagyományos belső égésű motoros járművekhez képest. A Kelly Blue Book szerint 2024 áprilisában az elektromos autók átlagára 20,3 millió forintnyi dollár volt. Ez jelentős felár a benzines autók 16,6 millió forintnyi dolláros átlagos költségéhez képest. Az adatok azonban azt mutatják, hogy az EV árak folyamatosan csökkennek.
Ma már a legjobb olcsó EV-k közül néhány 17,4 millió forintnyi dollár alatt kezdődik, és vannak, amelyek 14 millió forintnyi dollár körül vannak. Azokat a vásárlókat a legnehezebb meggyőzni, akik utoljára több mint 10 éve vásároltak autót, amikor 8,7 millió forintnyi dollár még megfizethetőnek számított. Nem csoda, hogy sokkot kapnak, amikor látják, hogy az EV-k 17,4 millió forintnyi dollár felett vannak.
Még nem tartunk ott, hogy az EV-k 10,4 millió forintnyi dollár alatt legyenek, de közeledünk. Például a Tesla Model 3 ára körülbelül 13,5 millió forintnyi dollárnál kezdődik, de kedvezményekkel 11,8 millió forintnyi dollárért is elérhető. Az új Kia EV3, egy kompakt SUV, amely a közepes méretű EV9 stílusát és funkcióit osztja, de sokkal vonzóbb 12,1 millió forintnyi dolláros áron várható.
Hatótáv-problémák
Egy másik ok, amiért az emberek vonakodnak EV-t vásárolni, az az, hogy ezek nem rendelkeznek a hagyományos járművek hosszabbnak mondható hatótávjával. 2020-ban az EPA Autóipari Trendek Jelentése szerint a könnyű járművek átlagos üzemanyag-fogyasztása 10,9 liter/100 km volt. Érthető a vonakodás az EV-k vásárlásától, amikor látják, hogy az átlagos hatótáv 480 km körül van.
Például egy Toyota Corolla körülbelül 8,4 liter/100 km fogyasztást ér el egy átlagos héten, ami 593 km-es hatótávot jelent az 50 literes benzintankkal. A legjobb EV-k némelyike – mint például a Hyundai Ioniq 6 – 515 km-es hatótávval rendelkezik. A különbség szűkül, de ami fontosabb, hogy az EV-k egyre nagyobb hatótávra vannak tervezve.
Például a 2024-es Lucid Air Pure RWD bizonyítja, hogy a hatótáv nem lehet akadály az EV-k elfogadásában. Az autó becsült hatótávja 675 kilométer, ami jobb, mint amit a legtöbb belső égésű motoros jármű egy teljes tankkal elér. Hosszú utakra és nyaralásokra az EV-k kezdik bizonyítani, hogy ez már nem korlátozó tényező.
Az Egyesült Államokban az ingázók átlagosan 68 kilométert utaznak munkába menet. Bár vannak kivételek, az EV-k általában elegendő hatótávval rendelkeznek ahhoz, hogy átvészeljék a tipikus munkanapot. Azoknak, akik még ezek után is kételkednek, érdemes megfontolni a PHEV-ek (plug-in hibridek) előnyeit, amelyek a legjobb megoldást nyújtják mindkét világból. Nemcsak jobb üzemanyag-fogyasztásuk van hibrid erejük miatt, hanem dedikált elektromos hatótávval is rendelkeznek, ami jellemzően 48-64 kilométer között van.
Az elektromos autók töltési ideje
Az emberek nehezen változtatnak szokásaikon, különösen, ha hozzászoktak, hogy 5 perc alatt feltöltik autójukat a benzinkútnál. Mivel túl sokáig tart a töltés, ez is egy jelentős ok lehet, miért nem szeretne az emberek többsége elektromos hajtású jármáveket vásárolni. Bár az EV töltőállomások még nem olyan elterjedtek, mint a benzinkutak, a legtöbb EV-sofőr otthon tölti fel járművét.
Csak vészhelyzetben, amikor az akkumulátor töltöttsége nagyon alacsony, vagy hosszú távú vezetés közben töltenének egy állomáson. A legtöbb töltés azonban otthon történik, ahol hatékonyabb egy Level 2-es töltő használata, mint egy Level 1-esé.
Még hosszú távú vezetés esetén sem jelent nagy problémát a 30 perces EV töltés. Ez ugyanannyi időt venne igénybe, mint egy pihentető megállás során az étel és ital elfogyasztása. Azok számára, akik nem vezetnek sokat, az EV töltési ideje nem jelenthet komoly gondot, mivel a legtöbb ember otthon tölti az autóját éjszaka, amikor az elektromos áram ára a legolcsóbb.
Hosszú távú megtakarítások az elektomos autókkal
Az EV vásárlásának igazi értéke a hosszú távú megtakarításokban rejlik. Hosszú távon több pénzt lehet megtakarítani, ha otthon töltjük fel a járművünket. Én személy szerint még nem vettem EV-t, de miután átszámoltam a lehetséges költségeket, nem kérdés, hogy egy elektromos autó hosszú távon több pénzt fog megtakarítani.
Igen, a magasabb kezdeti költség megnehezíti az EV vásárlását, de nem szeretek minden alkalommal 25 ezer forint felett fizetni, hogy megtöltsem az autómat. Nem kell majd ugyanannyit költeni karbantartási szolgáltatásokra sem, mint az olajcserék és más folyadékok cseréje. És igen, a legnagyobb megtakarítás itt az, hogy nem kell benzint – vagy gázolajat – vásárolni, mert az otthoni EV töltés elektromos költsége lényegesen olcsóbb.
Nagyon várom, hogy egyre több elektromos autó jelenjen meg a 12 millió forintos ársávban, és remélem, hogy hamarosan lesznek olyan modellek is, amelyek 8-9 millió forint körüli áron kaphatóak. Az elektromos autók beszerzése egyre könnyebbé válik, ahogy a vásárlásuk akadályai folyamatosan csökkennek.